Horyzonty Bankowości 2017: Wygoda, bezpieczeństwo, szybkość

BANK 2017/07-08

O płatnościach mobilnych mówi się od kilkunastu lat i mogłoby się wydawać, że wszystkie problemy poruszono już w trakcie poprzednich edycji konferencji „Płatności Mobilne”. W tym roku okazało się jednak, że tematyka ta wciąż budzi żywe zainteresowanie nie tylko wśród przedstawicieli banków.

O płatnościach mobilnych mówi się od kilkunastu lat i mogłoby się wydawać, że wszystkie problemy poruszono już w trakcie poprzednich edycji konferencji „Płatności Mobilne”. W tym roku okazało się jednak, że tematyka ta wciąż budzi żywe zainteresowanie nie tylko wśród przedstawicieli banków.

Bohdan Szafrański

Obrót bezgotówkowy, w tym płatności mobilne, tak uczestnikom rynku, jak i państwu przynoszą wiele korzyści. Dlatego każda promująca go inicjatywa jest ważna i znacząca dla naszego kraju. Dr Mieczysław Groszek, przewodniczący Rady Programowej Konferencji, poinformował o tworzonej przy ZBP fundacji „Polska Bezgotówkowa”, którą ma kierować. Ma ona zarządzać funduszem finansującym program rozwoju sieci akceptacji kart w Polsce.

Tym, co wyróżnia kolejne edycje konferencji jest szerokie spektrum poruszanych tematów. W pierwszym z wystąpień Marianna Sidoroff, zastępca dyrektora Departamentu Gospodarki Elektronicznej w Ministerstwie Rozwoju, mówiła o potrzebie nowych impulsów rozwojowych dla polskiej gospodarki. Jednym z nich może być upowszechnienie bezgotówkowej struktury płatniczej, bo przekłada się na ograniczenie szarej strefy. Ministerstwo ma w planach przeprowadzenie zestandaryzowania dokumentów i wprowadzenie elektronicznego paragonu. Nie chodzi tu o likwidację papierowych paragonów, a o możliwość korzystania z ich wersji cyfrowej. Dla ministerstwa oczywistym priorytetem jest zawsze zachowanie bezpieczeństwa i prywatności obywateli.

Marianna Sidoroff wspomniała też o pracach związanych z integracją płatności do i od państwa oraz o wprowadzeniu indywidualnego rachunku ZUS dla przedsiębiorców. Zmiana ta będzie dotyczyć prawie 7 mln płatników.

O programie wsparcia obrotu bezgotówkowego mówił dr Mieczysław Groszek. Chodzi o upowszechnienie płatności bezgotówkowych poprzez wsparcie rozwoju sieci akceptacji kart w Polsce. Nie o zastąpienie gotówki, ale o to, by zrównać obie formy płatności. W Polsce nadal tylko 20% z nich regulowanych jest bezgotówkowo. Fundacja „Polska Bezgotówkowa” chce w ciągu trzech lat podwoić na naszym rynku sieć punktów, w których można dokonywać transakcji kartowych, czyli tzw. POS-ów. Dla pozyskania nowych akceptantów opracowano program promocyjny, w którym koszt wyposażenia jednego z nich oszacowano na 1000 zł. Uczestnik programu będzie miał możliwość przez rok, bez ponoszenia kosztów, korzystać z urządzenia. Jak się przewiduje, łączny koszt programu to ok. 600 mln zł. Wystartował on 1 lipca.

Mobile Customer Experience

Korzystanie z płatności mobilnych powinno być wygodne i intuicyjne w obsłudze. Dlatego też tematem przewodnim pierwszej sesji było „Mobile Customer Experience”. Podzielono ją na dwie części. W pierwszej z nich poruszano m.in. kwestie związane z konwergencją usług, omnichanelem i customer experience. Mówiono o wyścigu w dostarczaniu przez banki nowych rozwiązań, inwestowaniu w serwisy RWD, czyli w takie, które są właściwe prezentowane użytkownikom, bez względu na to, z jakiego rodzaju urządzenia elektronicznego i wyświetlacza korzystają. Jak też o płatnościach mobilnych w kontekście np. poszukiwania skuteczniejszych sposobów identyfikacji klientów z wykorzystaniem zaawansowanej biometrii. Przed bankami staje dziś wiele wyzwań, takich jak: otwarte API (wprowadzane przez regulację PSD2), konkurencja w obszarze płatności ze strony firm technologicznych (np. Apple i Samsung) itp.

Dr Mieczysław Groszek przedstawił założenia programu wsparcia obrotu bezgotówkowego.

We wprowadzeniu do panelu dyskusyjnego Piotr Gawron, Chief Technology and Processing Officer i członek zarządu G-Rock Limited, mówił o wykładniczym wzroście liczby innowacji. Smartfon po raz pierwszy został pokazany 10 lat temu i jak się okazało, zmienił świat, w tym bankowość. Nowoczesne metody biometryczne gwarantują bezpieczeństwo i są przy tym wygodne. Piotr Gwaron zwrócił uwagę, że niedługo pokolenie Y będzie stanowiło 50% klientów banków. Przedstawił wyniki badania młodych osób przeprowadzonego w USA. 33% z nich stwierdziło, że banki są im dzisiaj niepotrzebne. Młodzi ludzie nastawieni są bardziej na zaspokajanie swoich potrzeb finansowych, a nie na korzystanie z banków jako takich. Prelegent przypomniał słowa Billa Gatesa: „bankowość jest konieczna, banki nie”.

Marianna Sidoroff mówiła o potrzebie nowych impulsów rozwojowych dla polskiej gospodarki.

O rozwoju bankowości mobilnej i płatności mobilnych w bankach spółdzielczych z Grupy BPS mówiła Daria Pawęda, dyrektor w Banku Polskiej Spółdzielczości S.A. Podała, że według najnowszych danych ze smartfonów do ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: