Horyzonty Bankowości 2019: W mobilnej pułapce

BANK 2019/03

To człowiek, jego złe nawyki i błędy stanowią największe zagrożenie dla cyberbezpieczeństwa. Podjęte jakiś czas temu wysiłki najwyraźniej okazały się niewystarczające, bo wyniki najnowszych badań są zatrważające.

To człowiek, jego złe nawyki i błędy stanowią największe zagrożenie dla cyberbezpieczeństwa. Podjęte jakiś czas temu wysiłki najwyraźniej okazały się niewystarczające, bo wyniki najnowszych badań są zatrważające.

Nie ma znaczenia, czy mamy na myśli cyfrowe bezpieczeństwo kraju, banku, urzędu czy obywatela. Zaniedbania w edukacji zawsze mszczą się na nas w taki sam sposób. Rozwijająca się w błyskawicznym tempie technologia, nie nadążające za nią regulacje i świadomość użytkowników potęgują tylko cyberzagrożenie – alarmują eksperci.

Najbardziej jaskrawym przykładem jest nasz stosunek do technologii mobilnych.

Po co mi antywirus?

Z raportu „Polski Barometr Cyberbezpieczeństwa Społecznego 2019”, który został przygotowany przez Polski Instytut Cyberbezpieczeństwa, jasno wynika, że dosłownie oszaleliśmy na punkcie nowoczesnych telefonów komórkowych i możliwości, jakie dają one użytkownikom. Co z tego, skoro nawet zdając sobie doskonale sprawę z tego, jak wrażliwe dane przechowujemy na smartfonach, w ogóle nie dbamy o ich bezpieczeństwo?

Z danych Eurostatu wynika, że pod względem wydatków na telekomunikację nasz kraj znajduje się nawet powyżej poziomu unijnej średniej. Polski Instytutu Cyberbezpieczeństwa podaje, że 92% Polaków posiada telefon komórkowy i z niego korzysta. Najmniej użytkowników sprzętu mobilnego mieszka w województwie podkarpackim – 87%, w województwie podlaskim – 89%, a w lubelskim i warmińsko-mazurskim –90%. Z komputerów stacjonarnych korzysta 78% populacji, a co trzeci Polak używa innych urządzeń mobilnych, takich jak tablety. Ale to tylko jedna strona medalu.

Igranie z cyberogniem

„Wyniki badania pokazują zaskakujące zróżnicowanie w zakresie wykorzystywania oprogramowania antywirusowego na różnego typu urządzeniach” – zauważają autorzy raportu „Polski Barometr Cyberbezpieczeństwa Społecznego 2019”. „W przypadku użytkowników komputerów stacjonarnych z tej formy zabezpieczeń korzysta 89% badanych, a tylko 5% jednoznacznie udzieliło odpowiedzi negatywnej. Posiadacze telefonów komórkowych są pod tym względem o wiele bardziej nieostrożni. Z oprogramowania antywirusowego korzysta bowiem tylko 6% ankietowanych, 13% nie wie, czy ma takie rozwiązanie, a 81% jednoznacznie stwierdza, że nie korzysta z takiej formy zabezpieczenia danych”.

Jak ryzykowne może być to niedopatrzenie? Z danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej wynika, że już co trzeci Polak ma aplikację bankową w swoim smartfonie, a blisko połowa użytkowników przyznaje, że korzysta z niej nawet kilka razy w tygodniu. Raz dziennie do konta loguje się 10%, a kilka razy dziennie aż 8% użytkowników.

Z danych Eurostatu wynika, że najwyższą świadomość związaną z cyberprzes-tępczością wykazują Skandynawowie. W Danii 76% badanych określa się jako dobrze oraz bardzo dobrze poinfor-mowanych.
W innych krajach Europy Północnej, a także w Holandii i Irlandii, odsetek ten przekracza 60%. W Polsce jest to 45%.

„Szokująca jest konstatacja, że tylko 6% posiadaczy telefonów wyposaża je w ochronę przed wirusami czy włamaniem. Zdecydowana większość użytkowników bankowych aplikacji nie jest zatem świadoma, że wprawny haker z łatwością może się dostać do naszego konta bankowego, korespondencji czy innych wrażliwych danych, do których za pomocą telefonu czy innego urządzenia mobilnego się logujemy, właśnie poprzez niezabezpieczony telefon” – zauważa badanie.

Autorzy raportu zwracają też uwagę na swobodne podejście Polaków do ustawiania haseł. Zarówno w komputerach, smartfonach, jak i skrzynkach pocztowych, portalach społecznościowych czy innych aplikacjach widać wyraźnie brak rozsądku i rozwagi. Aż 11% nie zmienia haseł nigdy, 21% rzadziej niż raz w roku, 28% dba o cykliczną zmianę danych dostępowych, ale czyni ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: