Horyzonty Bankowości 2022 | Czy banki pozostaną bankami?

BANK 2022/06

W kolejnym stuleciu banki będą funkcjonować jako firmy technologiczne z licencją bankową – stwierdził kilka lat temu Zbigniew Jagiełło, ówczesny prezes PKO Banku Polskiego. Wizja ta staje się coraz bliższa, nie tylko z uwagi na zaawansowanie rozwiązań IT czy dynamiczny rozwój zdalnych kanałów transakcyjnych. Wraz z nowymi możliwościami konsekwentnie poszerza się paleta usług świadczonych przez banki, nierzadko uzupełniana o produkty dalekie od rynku finansowego.

Fot. pathdoc/stock.adobe.com

W kolejnym stuleciu banki będą funkcjonować jako firmy technologiczne z licencją bankową – stwierdził kilka lat temu Zbigniew Jagiełło, ówczesny prezes PKO Banku Polskiego. Wizja ta staje się coraz bliższa, nie tylko z uwagi na zaawansowanie rozwiązań IT czy dynamiczny rozwój zdalnych kanałów transakcyjnych. Wraz z nowymi możliwościami konsekwentnie poszerza się paleta usług świadczonych przez banki, nierzadko uzupełniana o produkty dalekie od rynku finansowego.

Karol Mórawski

Od biletów po samochody

Doskonałym przykładem jest hiszpański Caixa Bank, który awansował do roli głównej platformy e-commerce w tym kraju. Za pośrednictwem bankowości elektronicznej można nabyć smartfony Samsunga i Apple, laptopy, sprzęt RTV i AGD, a nawet… motocykle. W warunkach polskich Bank Millennium oferuje aplikację mobilną Goodie, stworzoną jako startup w ramach bankowego akceleratora. To praktyczny asystent zakupowy, umożliwiający wyszukiwanie okazji w znanych sieciach handlowych i gastronomicznych. Wśród funkcjonalności jest również cash back. PKO Bank Polski z powodzeniem rozwija platformę Automarket, umożliwiającą nabycie bądź wynajem samochodów, nowych i używanych, wraz z obsługą w zakresie serwisu czy ubezpieczenia. Podobną ofertę można znaleźć w portfolio BNP Paribas Banku Polska i Credit Agricole Banku Polska.

Naturalnym kierunkiem ekspansji instytucji finansowych jest świadczenie w kanałach zdalnych usług cyfrowych, takich jak doładowanie telefonów komórkowych, sprzedaż biletów komunikacji miejskiej czy dokonywanie opłat za parkowanie i autostrady. Schemat ten poszerza się o kolejne oferty, jak zarządzanie subskrypcjami serwisów multimedialnych. „Korzystanie z subskrypcji jest wygodne i pozwala na nieprzerwany dostęp do ulubionych treści. Chcemy Ci to jeszcze bardziej ułatwić. Teraz opłaty za swoje subskrypcje kartowe znajdziesz w jednym miejscu. Wystarczy, że wyfiltrujesz historię operacji w aplikacji mobilnej lub serwisie transakcyjnym” – informuje mBank, jedna z instytucji zapewniających klientom taką możliwość.

Weź swój bank na etat

Z funkcjonalności niekojarzonych z klasyczną bankowością skorzystać mogą nie tylko indywidualni klienci. Także przedsiębiorcy, zwłaszcza z sektora MŚP, wybierając konto firmowe, coraz częściej mogą liczyć na wszechstronne wsparcie fachowców zatrudnianych przez bank. Księgowość, faktoring czy windykacja w ramach rachunku to w zasadzie standard, banki są w stanie zaoferować small biznesowi znacznie więcej. Za pośrednictwem bankowości elektronicznej rejestrujemy działalność gospodarczą, a w razie jakichkolwiek wątpliwości debiutant może liczyć na pomoc bankowych specjalistów.

Ze wsparciem banku można również zacząć przygodę z e-commerce. „Otwórz e-sklep w promocji ze Sky Shop!” – apeluje do swych klientów mBank, wskazując benefity tej oferty, jak gotowe szablony do prowadzenia działalności online, system automatycznej aktualizacji stanów magazynowych i zamówień czy też obsługa kupujących w modelu dropshippingu (wysyłka towarów realizowana jest bezpośrednio z hurtowni). Podobne funkcjonalności zapewnia platforma Shoplo, udostępniana na życzenie klientom MŚP PKO Banku Polskiego. „Umożliwia ona m.in. generowanie szczegółowych raportów sprzedaży, segmentację bazy klientów oraz tworzenie akcji marketingowych zwiększających sprzedaż (np. produkt dnia, rabaty czy promocje)” – zachęca największy polski bank.

Pytania o przyszłość sektora

Choć poszerzanie obszarów działalności generuje dodatkowe korzyści, to istotą bankowości wciąż pozostaje działalność depozytowo-kredytowa. Wyśrubowane regulacje, dotyczące prowadzenia biznesu w obu tych obszarach sprawiają, iż instytucje finansowe nie muszą obawiać się konkurencji ze strony wszędobylskich fintechów czy cyfrowych gigantów, przynajmniej dopóki te ostatnie nie uzyskają licencji bankowej. Czy zatem core businessem banków nadal będzie udzielanie kredytów i gromadzenie depozytów, a rozwiązania IT należy traktować głównie jako wsparcie tych procesów, a może przyszłością sektora jest faktycznie instytucja technologiczna z licencją bankową? Oto opinie ekspertów.

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: