IT@BANK 2014: Nowy wymiar mobilnej pracy

BANK 2014/11

Rośnie zapotrzebowania na rzetelną i błyskawicznie dostępną informację. Trudno wyobrazić sobie osiągnięcie tego celu bez użycia urządzeń mobilnych. Jeszcze kilka lat temu wyznacznikiem mobilności były przenośne komputery, teraz pałeczkę pierwszeństwa przejęły smartfony i tablety. I one wyznaczają nowe kierunki rozwoju technologii.

Rośnie zapotrzebowania na rzetelną i błyskawicznie dostępną informację. Trudno wyobrazić sobie osiągnięcie tego celu bez użycia urządzeń mobilnych. Jeszcze kilka lat temu wyznacznikiem mobilności były przenośne komputery, teraz pałeczkę pierwszeństwa przejęły smartfony i tablety. I one wyznaczają nowe kierunki rozwoju technologii.

Artur Król

Minęły czasy, kiedy komputery biurkowe i laptopy były podstawowymi urządzeniami do pracy. Na rynku wciąż przybywa przenośnych urządzeń o dużej mocy obliczeniowej przeznaczonych do użytku osobistego, z których pracownicy korzystają także w miejscu pracy. Przed działami IT w firmach stają nowe wyzwania dotyczące kwestii bezpieczeństwa, a oczkiem w głowie staje się dostęp do wrażliwych zasobów firmy. Dotychczasowy model relacji pracownik – pracodawca zakładał, że właścicielem urządzeń przeznaczonych do pracy jest firma. Jednak od około dwóch lat dopuszcza się używanie w tym celu prywatnych urządzeń pracowników. To tzw. BYOD – Bring Your Own Device, co można przetłumaczyć jako „korzystaj z własnego urządzenia”. Powstaje zupełnie nowatorskie środowisko pracy, a administratorzy IT muszą zadbać o to, aby wytypowane osoby miały dostęp ze swoich urządzeń do odpowiednich aplikacji w określonym czasie, a także miejscu. Muszą przy tym pamiętać, że pracownicy będą używać do celów służbowych nie tylko prywatnych urządzeń, ale również sieci, aplikacji i dostępu do chmur

Nowe horyzonty

Trend BYOD jest również istotny z innego punktu widzenia – otworzył bowiem zupełnie nową kartę w rozwoju telepracy, czyli mobilnego pracownika. O telepracy mówi się od paru lat, zwracając uwagę na kilka niezaprzeczalnych zalet – swobodne dopasowanie godzin pracy, świadczenie jej z dowolnego miejsca, np. z domowego biura, współpraca z pracownikami kontraktowymi i bardzo ważny w tym kontekście element, czyli zadowolenie pracownika. O tym, że BYOD pomaga w zwiększeniu zaangażowania i zadowolenia pracowników świadczą opublikowane w 2013 r. przez magazyn Harvard Business Review wyniki badań. Zadowoleni pracownicy mogą zwiększyć sprzedaż o 37 proc., produktywność o 31 proc., a dokładność wykonywanych zadań zwiększa się o 19 proc. Zapewniając pracownikom swobodę używania wybranych przez nich urządzeń, organizacja musi zadbać o bezpieczeństwo swoje i swych zasobów, uwzględniając wszelkie możliwe problemy wynikające z wprowadzenia takiego modelu pracy. Potrzebna jest odpowiednia strategia przydzielania dostępu do zasobów sieciowych, dopasowana do realiów i umożliwiająca normalne funkcjonowanie zarówno pracowników, jak i całej firmy.

Dlaczego są obawy?

Wiele przedsiębiorstw i organizacji zastanawia się czy ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: