IT@Bank 2015: Bankomaty – dziś i jutro

BANK 2015/11

Z urządzeń tych w Polsce korzystamy od 1991 r. Pod koniec 2014 r. działało w naszym kraju 20 531 bankomatów. Czy nadal będzie ich przybywać?

Z urządzeń tych w Polsce korzystamy od 1991 r. Pod koniec 2014 r. działało w naszym kraju 20 531 bankomatów. Czy nadal będzie ich przybywać?

Adam Kołodziej

Rośnie konkurencja dla bankomatu jako urządzenia, które pozwala na wypłacenie gotówki z konta. Obecnie taka usługa jest dostępna nie tylko w placówkach pocztowych, ale również w kasach wielu sieci handlowych. Z drugiej strony – szybko rośnie sieć akceptacji płatności bezgotówkowych. Według danych Visa Europe liczba terminali POS obsługujących płatności bezgotówkowe w Polsce przekroczyła 400 tys. To oznacza podwojenie ich liczby od stycznia 2010 r. Według danych ZBP w IV kw. 2014 r. funkcjonowało 398 175 terminali POS, przy czym 280 tys. obsługiwało nowoczesne technologie zbliżeniowe. Przyzwyczailiśmy się do korzystania z bankomatów, bo dotychczas najczęściej nie płaciliśmy za pobranie z nich gotówki. Obniżenie poziomu opłat interchange prędzej czy później zmusi jednak banki do ograniczania oferowania usługi bezpłatnego korzystania z bankomatów. Wciąż jednak nasycenie bankomatami w Polsce jest niższe niż w innych krajach UE – i to mimo iż w minionym roku w kraju przybyło 1655 nowych urządzeń.

Korzyści dla banków

W połowie 2014 r. ukazał się raport analityczno-badawczy „Analiza opłat na rynku usług bankomatowych w Polsce” opracowany przez Departament Systemu Płatniczego NBP. Wymieniono w nim (za: J. Górka, Sieci bankomatów w Polsce – stan obecny i kierunki rozwoju, Warszawa, listopad 2011) korzyści, jakie dzięki bankomatom mają banki. Są to m.in.:

  • zmniejszenie obciążenia oddziałów bankowych,
  • obniżenie kosztów obsługi gotówki w bankach,
  • możliwość automatycznej weryfikacji autentyczność i stopnia zużycia banknotów,
  • wypłaty i wpłaty gotówki w trybie 24/7.

Zauważono też, że obecnie bankomaty są również jednym z najczęściej wykorzystywanych urządzeń do kontaktu klienta z bankiem i mogą stać się elementem systemu zarządzania relacjami z klientem oraz wzmacniania jego lojalności. Nie bez znaczenia jest także i to, że nowoczesny bankomat może być nośnikiem reklamy, w tym tej kierowanej do klienta w trakcie korzystania z urządzenia. Również, jak podano w opracowaniu, mogą być one elementem strategii banku polegającej na zmianie oddziałów bankowych w jednostki z jednym lub dwoma pracownikami, lub też w punkty samoobsługowe. Na pewno obecnie problemem ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: