IT Bank 2015 Relacja: Praktyczny aspekt nowoczesnych technologii

BANK 2015/12

Niezbyt często zdarza się, by konferencyjne rozważania na temat nowoczesnych technologii urozmaicił osobiście doświadczony przez los człowiek, który doskonale wie, jak i gdzie wykorzystać zdobycze współczesnej cywilizacji, by ludziom rzeczywiście żyło się lepiej. Jednak praktyczny pokaz możliwości stał się jednocześnie przytykiem, że pomimo dostępności i łatwości wykorzystania rozwiązań IT, z niewiadomych powodów nie wszyscy decydują się na stwarzanie dostępnych ułatwień najbardziej potrzebującym.

Niezbyt często zdarza się, by konferencyjne rozważania na temat nowoczesnych technologii urozmaicił osobiście doświadczony przez los człowiek, który doskonale wie, jak i gdzie wykorzystać zdobycze współczesnej cywilizacji, by ludziom rzeczywiście żyło się lepiej. Jednak praktyczny pokaz możliwości stał się jednocześnie przytykiem, że pomimo dostępności i łatwości wykorzystania rozwiązań IT, z niewiadomych powodów nie wszyscy decydują się na stwarzanie dostępnych ułatwień najbardziej potrzebującym.

Sławomir Dolecki
Zdjęcia: Marzena Stokłosa

Cykl prelekcji był elementem ses j i tematycznej „W jaki sposób innowacyjne rozwiązania mogą zmienić sposób działania banku?”. To stały element dorocznej konferencji IT@BANK, podczas której biznes przeplata się z technologią. Tym razem padło jednak pytanie – czy zawsze tworzą one najlepiej zoptymalizowaną parę i czy ich synergia rzeczywiście daje maksymalne korzyści? Jak się zdaje, tak właśnie uważają przedstawiciele branży IT, którzy oferują coraz nowocześniejsze, szybsze, bezpieczniejsze i wygodniejsze narzędzia służące klientom oraz pracownikom instytucji finansowych.

Oddział w pociągu

Wiele wystąpień koncentrowało się na bezpośredniej obsłudze klienta. Marcin Waleczko z Samsung Business przypomniał, iż według badań wciąż zdecydowana większość klientów (65 proc.) w przypadku kupna usługi lub doradztwa preferuje osobistą wizytę w oddziale banku. Niezwykle istotne staje się więc w takim przypadku dostosowanie tradycyjnego kanału komunikacji, jakim jest oddział, do oczekiwań klienta, który coraz lepiej czuje się w świecie cyfrowym. Nawiązał w ten sposób do powszechnie dyskutowanej w ostatnim czasie wielokanałowości, która przez wielu ekspertów jest traktowana jako kolejny stopień rozwoju komunikacji banku z klientem.

– Mamy wiele dobrze funkcjonujących kanałów komunikacji z klientem, ale wciąż nie potrafimy ich dobrze skoordynować i wykorzystać synergii – podkreślił Marcin Waleczko. – Są one zazwyczaj rozrzucone w strukturze organizacyjnej banku i zarządzane niezależnie od siebie.

Podkreślił przy tym, iż jakość obsługi jest jednym z najważniejszych elementów relacji klient- -bank, ponieważ aż 33 proc. rezygnacji z usług wynika ze złych doświadczeń użytkownika. I co ciekawe, nie zawsze są to doświadczenia osobiste, ale też wiedza pozyskiwana z różnych źródeł. Podobnego zdania był Piotr Głaska z Huawei Polska – zwrócił uwagę, iż klienci coraz chętniej wykorzystują kanały elektroniczne i mobilne, jednak odział banku wciąż jest dla nich niezwykle ważną formą kontaktu i pozyskiwania informacji.

– IT w palcówkach bankowych to ostatnio bardzo gorący temat, głównie ze względu na dynamicznie zachodzące zmiany, a także coraz większe oczekiwania klientów – mówił Piotr Głaska. – Technologia stanowi tu podstawę i jest dość łatwa do zweryfikowania. Już pierwsze godziny po wdrożeniu nowych rozwiązań weryfikują założenia projektowe i pokazują, czy system jest wydajny.

Nawiązując do przywiązania klientów do tradycyjnych oddziałów, przytoczył anegdotę z Wielkiej Brytanii, gdzie jeden z tamtejszych banków żartobliwie uznaje za swój największy oddział pociąg jadący przed ósmą rano do Londynu. Z analiz wynika bowiem, że właśnie podczas dojazdu do pracy wiele osób załatwia swoje sprawy finansowe, wykorzystując do tego technologie mobilne. – Dzisiejsza technologia pozwoliłaby na uruchomienie klasycznego oddziału banku w takim pociągu, na przykład w jednym z przedziałów – skomentował brytyjskie spostrzeżenia przedstawiciel Huawei Polska.

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: