IT@Bank 2015: Technologia dyktuje warunki w bankowości?

BANK 2015/11

Nowe technologie, jak nigdy dotąd, silnie wyznaczają poziom konkurencyjności na rynku. Dotyczy to również sektora bankowego. Instytucje finansowe muszą dokonać transformacji dotychczasowego modelu biznesowego i wdrożyć rozwiązania IT, które pozwolą sprostać coraz to większym oczekiwaniom klientów. Wyzwanie to jest o tyle trudne, że w sektorze finansowym bardzo liczą się stabilność i bezpieczeństwo. Jak zatem przejść nieuniknioną transformację i utrzymać wizerunek bezpiecznej i nowoczesnej instytucji?

Nowe technologie, jak nigdy dotąd, silnie wyznaczają poziom konkurencyjności na rynku. Dotyczy to również sektora bankowego. Instytucje finansowe muszą dokonać transformacji dotychczasowego modelu biznesowego i wdrożyć rozwiązania IT, które pozwolą sprostać coraz to większym oczekiwaniom klientów. Wyzwanie to jest o tyle trudne, że w sektorze finansowym bardzo liczą się stabilność i bezpieczeństwo. Jak zatem przejść nieuniknioną transformację i utrzymać wizerunek bezpiecznej i nowoczesnej instytucji?

Przed sektorem bankowym stoi wiele wyzwań, jak np. rosnąca liczba silnych konkurentów, oczekiwania odpowiedniego zysku do wzrostu przychodów i potrzeba lepiej dopasowanych produktów. Najważniejsze są jednak globalne trendy związane z nowymi technologiami. Światowe firmy analityczne definiują pięć megatrendów rozwoju sektora finansowego: mobilność, chmura obliczeniowa, analityka, społeczności oraz bezpieczeństwo. Żeby im sprostać, konieczna jest transformacja bankowego modelu biznesu i ustalenie nowych strategicznych kierunków rozwoju. Wyzwania te oznaczają dla banków dalszy ciąg rewolucji. Według firmy badawczej E&Y w ciągu następnej dekady banki będą wprowadzać cyfrowe produkty jeszcze bardziej dostosowane do potrzeb klienta, a ich wdrożenie będzie możliwe dzięki outsourcingowi usług IT. Nic dziwnego, że liczba firm, oferujących usługi finansowe, które korzystają z nowych rozwiązań technologicznych, rośnie w dynamicznym tempie. Wykorzystanie ich gwarantuje dziś silną pozycję na rynku i bycie o krok przed konkurencją.

Technologie zmieniają bankowość

Banki coraz chętniej inwestują w IT. Chcą osiągnąć wyższe ROI oraz zoptymalizować koszty związane z wykorzystaniem infrastruktury IT. Dążą w ten sposób do spełnienia oczekiwań klientów, poprawy bezpieczeństwa, zwiększenia dostępności i rozwoju mobilności usług. Przykładem wykorzystania technologicznej szansy jest Wielkopolska Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo- Kredytowa, która przy wsparciu Beyond.pl dostarcza swoim klientom lepiej dopasowane usługi, przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa. Wpływ postępującej cyfryzacji na bankowość widać wyraźnie, choćby na przykładzie zachowania konsumentów. Obecnie klient indywidualny przed wizytą w banku sam w internecie zdobywa interesujące go informacje i na spotkanie idzie już przygotowany. Jesteśmy też świadkami przesuwania się transakcyjności z placówek do kanałów on-line i mobile. W tej sytuacji banki muszą zmienić strategię dystrybucji swoich usług. W efekcie przesuwa się rolę placówek fizycznych w kierunku doradztwa i dbania o wizerunek. Nowe technologie wpływają zaś, z jednej strony, na konieczność zmiany strategii biznesowej, z drugiej - umożliwiają sprawniejszą i szybszą obsługę klientów on-line. Zmiany są konieczne, chociażby dlatego, że przy lepiej dopasowanych i łatwo dostępnych produktach klienci będą̨ skłonni przeznaczyć większe kwoty na zakup produktów i depozyt, a także rozważyć dodatkową ofertę. - Przyspieszenie działania dzięki dostępowi do informacji w czasie rzeczywistym, jakie umożliwiają najnowszej generacji narzędzia BI, czy pełniejsza analityka, dzięki integracji systemów obejmujących rozproszone oddziały i kanały dystrybucji, to tylko wycinek przewag, jakie dają nowe technologie. Sektor bankowy przede wszystkim zwraca uwagę na większe bezpieczeństwo. I to nie tylko w wymiarze kluczowych zasobów własnych, ale - co szczególnie istotne w przypadku bankowości - w całym procesie obsługi klienta, począwszy od przeglądarki, z której korzysta, kontaktując się z placówką - mówi Łukasz Polak, wiceprezes Beyond.pl.

Tempo i skala transformacji imponują

Jednym z kluczowych aspektów transformacji w instytucjach finansowych jest integracja rozproszonych systemów informatycznych przy jednoczesnym zapewnieniu stabilności i bezpieczeństwa infrastruktury. W tym zakresie pomocny jest outsourcing IT. W skali europejskiej sektor bankowy już odpowiada za 23 proc. rynku kolokacji i wart jest ponad 1,74 mld dolarów. Korzyści, jakie odbiorcy bankowi widzą we współpracy z dostawcami usług centrum danych, przekładają się na stały wzrost wykorzystania na poziomie 13,71 proc. rok do roku. Pozwala to prognozować, iż europejskie centra danych w 2020 r. będą dostarczały dla banków i instytucji finansowych usługi warte ponad 3,77 mld dolarów. Dynamiczna transformacja bankowości, wywołana przez nowe technologie, skutkuje zmianami strategicznymi. W efekcie instytucje silnie koncentrują się na kluczowej działalności i lepszym dostosowaniu produktów do oczekiwań klientów. Wyraźnie zwracają się też w kierunku współpracy ze strategicznymi partnerami. Wielkopolska SKOK jest przykładem polskiej instytucji finansowej, która zwraca uwagę na strategiczne szanse, jakie niosą za sobą nowe technologię. Z ponad 20-letnią tradycją i placówkami w 50 miejscowościach na terenie pięciu województw, SKOK Wielkopolska przywiązuje ogromne znaczenie do sprawnej integracji kilkudziesięciu kluczowych systemów. Chcąc utrzymać wysoką jakość obsługi klienta w zmieniającej się rzeczywistości rynkowej i zapewnić sobie odpowiednio wysoką jakość bezpieczeństwa IT, zdecydowała się na kolokowanie ich w centrum danych Beyond.pl.

bank.2015.11.foto.121.550xWysokie standardy bezpieczeństwa

Z perspektywy instytucji bankowych, wykorzystujących outsourcing IT, kluczowe jest spełnienie przez dostawców usług wymogów Komisji Nadzoru Finansowego sprecyzowanych w Rekomendacji D. Pierwszy warunek to bezpieczeństwo prawne, czyli sformalizowanie zasad współpracy z dostawcami usług informatycznych, zapewniające poprawność środowiska teleinformatycznego i zdefiniowanie zakresu odpowiedzialności i poziomu bezpieczeństwa usług. Kolejne jest bezpieczeństwo techniczne, na które składają się przede wszystkim system kontroli i podtrzymania działania centrum danych, w tym nadmiarowe systemy zasilania, chłodzenia i łączności. Bezpieczeństwo w wymiarze prawnym i technologicznym musi być uzupełnione przez odpowiednie mechanizmy regulacji i kontroli dostępu do danych wraz z kontrolą i zabezpieczeniem dostępu fizycznego do kluczowych elementów infrastruktury teleinformatycznej. Oznacza to m.in. ochronę fizyczną 24/7/365, monitoring CCTV, opiekę zespołów administratorskich i serwisowych oraz innowacyjne systemy gaszenia. Dzięki swoim nowoczesnym i stabilnym centrom danych Beyond.pl w pełni spełnia surowe wymogi Komisji Nadzoru Finansowego w zakresie świadczenia usług IT przez zewnętrznego partnera. - Wybraliśmy Beyond.pl, bo jego innowacyjne centrum danych spełnia surowe regulacje branży bankowej w zakresie bezpieczeństwa rozwiązań, co pozwala nam skupić się na biznesie i nie martwić się o stabilność działania warstwy technologicznej - mówi Henryk Szczot, pierwszy wiceprezes zarządu Wielkopolska SKOK.

 

Udostpnij artyku: