IT@BANK 2015

Tylko u nas

Rozpoczęła się jedna z największych konferencji w Polsce poświęconych zagadnieniom związanym z informatyką bankową - IT@BANK 2015. To już dziesiąta edycja rankingu o tej samej - i zarazem siódma odsłona konferencji towarzyszącej temu wydarzeniu.

19 listopada br. w warszawskim hotelu Hilton spotkali się przedstawiciele sektora bankowego, dostawców najnowocześniejszych technologii IT oraz niezależni eksperci, by dyskutować na temat nowatorskich rozwiązań teleinformatycznych dla rynku finansowego i wyzwań dla cyfrowej gospodarki. Rozpoczynając konferencję, Stanisław Brzeg-Wieluński, redaktor naczelny „Miesięcznika Finansowego BANK”, organizatora rankingu IT@BANK – firm pracujących na potrzeby sektora finansowego, wskazał na rekordową frekwencję jako najlepszy dowód żywego zainteresowania, jakie w świecie bankowości i finansów wzbudzają kwestie z zakresu IT. Następnie poprosił o prowadzenie konferencji Andrzeja Kawińskiego, sekretarza Rady Programowej IT@BANK. Przypomniał on, że jest ona największym tego rodzaju wydarzeniem na polskim rynku.

151119.kawinski.01.600x434Fot. Wojciech Łączyński

Konferencję otworzył Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich. – Kiedy myślę IT@BANK, przede wszystkim dostrzegam nowe możliwości – tak dla banków, jak i dla ich klientów. Dostrzegam ułatwienia dla osób, które dotychczas miały trudności z korzystaniem z bankowości. Myślę też o wielu tysiącach pracowników, których w ostatnich latach pozyskaliśmy dla polskiej bankowości i dzięki którym ona rozwija się i staje coraz bardziej nowoczesna – stwierdził.

Prezes ZBP przypominał, że nowoczesne technologie pozwalają na pełnoprawne uczestnictwo w życiu społecznym i gospodarczym osobom dotkniętym niepełnosprawnością i seniorom. Promotorem tych nowatorskich rozwiązań nierzadko bywa właśnie sektor finansowy. – Polska bankowość była tym sektorem, który umożliwił rozpowszechnienie gospodarki elektronicznej w kraju – podkreślił. Nowoczesne technologie nie zawsze są wykorzystywane jedynie w służbie człowieka – Krzysztof Pietraszkiewicz przypomniał zaangażowanie sektora finansowego w zwalczaniu cyberprzestępczości i zwiększanie bezpieczeństwa środków zgromadzonych na rachunkach bankowych. – Pracujmy nad tym, by nowe technologie nie były wykorzystywane dla ograbienia ludzi – dodał.

151119.pietraszkiewicz.01.600x373Fot. Wojciech Łączyński

Najlepsze nawet zabezpieczenia nie zdadzą się na wiele, jeśli użytkownik nie będzie mieć wystarczającej świadomości odnośnie możliwych zagrożeń. Prezes ZBP przypomniał zatem o konieczności podejmowania działań edukacyjnych na każdym poziomie – od szkoły podstawowej po studia wyższe. – Chcemy, by każdy wiedział nie tylko o szansach płynących z gospodarki elektronicznej, ale również o zagrożeniach – dodał.

Nawiązując do licznych obciążeń nakładanych w ostatnich czasach na banki przez ustawodawcę i organy nadzoru, prezes ZBP zaapelował o umiar w dalszym obciążaniu budżetów bankowych. Podkreślił jednocześnie rolę regulatora w budowaniu nowoczesnej bankowości nad Wisłą. – Chciałbym powiedzieć: nie ma możliwości zbudowania bezpiecznego systemu bankowego od strony technologicznej bez współpracy z organami państwa – powiedział Krzysztof Pietraszkiewicz.

Nowe technologie a biznes bankowy

Następnie głos zabrał Wojciech Sobieraj, prezes zarządu Alior Banku S.A. Mówił o wpływie nowych technologii na biznes bankowy w przyszłości. Odniósł się do perspektyw związanych z wchodzeniem na rynek finansowy przedsiębiorców z tzw. segmentu fintech. Dynamiczny rozwój tego sektora – lista największych graczy z branży fintech liczy już 1330 podmiotów – przypadł na okres niekorzystny dla tradycyjnej bankowości. Ze względu na niskie stopy banki na całym świecie mają problemy z pokryciem kosztów kapitału, a niepewność regulacyjna tylko pogłębia ten proces. Niektórzy wprawdzie uważają, że to tsunami regulacyjne ma charakter okresowy i ustąpi za jakiś czas, nie brak jednak i głosów skrajnie pesymistycznych, dostrzegających w obecnych uwarunkowaniach początek końca tradycyjnej bankowości. Swoistym signum temporis może być tytuł z niedawnego wydania „Financial Times”: Czy banki dadzą się zuberyzować – wyraźnie nawiązujący do rewolucji, jakiej na rynku przewozów osobowych dokonał portal społecznościowy Uber. – Sharing economy dopiero się zaczyna; nie można tego ignorować – podkreślił Wojciech Sobieraj.

151119.sobieraj.01.600x400Fot. Marzena Stokłosa

Zmieniają się również relacje pomiędzy bankiem a klientem – i nie chodzi tu wyłącznie o przechodzenie klientów do kanału internetowego. Konsultant w bankowym oddziale ma coraz więcej obowiązków związanych ze spełnieniem kolejnych regulacji, nierzadko tych o charakterze prokonsumenckim – przez co, paradoksalnie, ma znacznie mniejsze możliwości nawiązania prawdziwej interakcji z klientami. Tworzenie relacji z nimi utrudnia też dość wysoka rotacja pracowników w oddziałach.

Jak reagować na coraz silniejszą konkurencję ze strony segmentu fintech? Sposobów może być kilka – od przeczekania i dostosowania, poprzez rezygnację z tradycyjnej bankowości i tworzenie nowego startupu, aż po podjęcie kooperacji z podmiotami spoza sektora finansowego (jak stało się to w przypadku Alior Banku i T-Mobile). Można też samemu wdrażać w banku nowoczesne rozwiązania, budując tym samym własny fintech – a nawet pogodzić tradycyjną bankowość z wprowadzanymi równolegle nowinkami. Warto wreszcie pomyśleć o szeroko zakrojonej kooperacji zarówno wewnątrz sektora, jak i poza nim – tak, by wspólnymi siłami wygenerować rozwiązania pozwalające na skuteczną rywalizację z zaawansowanym technologicznie przeciwnikiem. – Mamy banki, firmy IT, uczelnie – przypomniał prezes Sobieraj, wskazując na potencjał płynący ze współpracy tych podmiotów.

Doświadczenie klienta

Sesję pierwszą poświęcono zagadnieniom związanym z customer experience. Dynamiczny rozwój i popularyzacja nowych technologii oraz mediów społecznościowych zdecydowanie wzmocniły dziś pozycję klientów. Mają oni większe wymagania i coraz chętniej dzielą się swoim doświadczeniem i opinią co do marki. Przykłady z obszaru sprzedaży detalicznej jednoznacznie pokazują, że doświadczenie klienta pozwala zbudować istotną przewagę konkurencyjną. Dostosowanie usług do potrzeb i oczekiwań klientów staje się także podstawą współczesnej bankowości. Banki muszą zatem zredefiniować sposoby budowania relacji ze swoimi klientami.

151119.jakubik.01.600x434Fot. Wojciech Łączyński

Czy banki potrafią przewidzieć potrzeby klienta i na nie właściwie odpowiedzieć? Jak nowe technologie mogą wpłynąć na customer experience w bankowości? Jaka jest rola analityki w budowaniu spersonalizowanego doświadczenia dla klienta? Gdzie i jak szukać przewag, wykorzystując customer experience? Na te pytania starali się odpowiedzieć tak prelegenci – Karol Mazurek, dyrektor zarządzający w Accenture (mówił o wyższej lojalności klienta i efektywności sprzedaży dzięki zarządzaniu doświadczeniem klienta; czy i jak banki mogą skorzystać z doświadczeń innych sektorów?); Ed Sheehy z AB INITIO (The Problem of Two Speeds – the New Customer Experience and the Old Legacy Back End) oraz Michał Turalski i Adam Drzewososki z KPMG (Wykorzystanie rozwiązań BPM do poprawy Customer Experience) – jak i uczestnicy panelu dyskusyjnego, moderowanego przez Pawła Jakubika z Microsoftu, przewodniczącego Forum Technologii Bankowych: Karol Mazurek; Bartłomiej Nocoń – dyrektor Departamentu Bankowości Elektronicznej Banku Pekao S.A.; Jacek Obłękowski – wiceprezes zarządu PKO Banku Polskiego S.A.; Andrzej Sieradz – były wiceprezes zarządu Banku BGŻ S.A. oraz Sławomir Ziajka – dyrektor Departamentu Rozwoju Produktów w Asseco Poland S.A.

Cyber bezpieczeństwa

Drugą z sesji przedpołudniowych poświęcono cyber bezpieczeństwu. „Zabezpieczenia danych a ciągłość biznesu – jak minimalizować ryzyko przestojów?” – taki temat wystąpienia zarezerwowano dla Tomasza Krajewskiego, Presales Manager Eastern Europe w Veeam Software. Adam Obszyński, Senior Systems Engineer odpowiedzialny za CEE w Infoblox mówić miał o DNS Security – niebezpieczeństwo klientów i pracowników – czyli jak zablokować największą lukę ostatnich lat? „How to balance security and usability?” – tak zatytuował swą prelekcję Rafael C. Abreu, International Business Development Director w Diebold.

151119.sala.01.600x259Fot. Wojciech Łączyński

O moderowanie panelu organizatorzy poprosili Piotra Puczyńskiego – wiceprezesa zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego, zaś do dyskusji zaprosili: Agnieszkę Konarzewską – dyrektor zarządzającą Pionu Przedsiębiorstw Międzynarodowych w Banku BGŻ BNP Paribas S.A.; Adama Marciniaka – dyrektora Pionu Rozwoju i Utrzymania Aplikacji w PKO Banku Polskim S.A.; Mariusz Kaczmarka – prezesa zarządu CompFort Meridian Polska oraz Joannę Świątkowską – dyrektora programowego Cybersec.

(ila, Karol Jerzy Mórawski)

Udostępnij artykuł: