IT BPS Sp. z o.o.: Skoncentruj się na biznesie, my zadbamy o sferę IT

NBS 2018/05

Digitalizacja rynku finansowego konsekwentnie nabiera tempa. Rosnące oczekiwania klientów, coraz silniejsza presja konkurencyjna, bezprecedensowa fala nowych regulacji – aby sprostać tym wyzwaniom, należy dysponować aktualnym środowiskiem teleinformatycznym. Dla niewielkich banków spółdzielczych, o zasięgu lokalnym i relatywnie niewielkiej sumie bilansowej, nabycie takowych systemów na własną rękę stanowić może zadanie ponad siły.

Digitalizacja rynku finansowego konsekwentnie nabiera tempa. Rosnące oczekiwania klientów, coraz silniejsza presja konkurencyjna, bezprecedensowa fala nowych regulacji – aby sprostać tym wyzwaniom, należy dysponować aktualnym środowiskiem teleinformatycznym. Dla niewielkich banków spółdzielczych, o zasięgu lokalnym i relatywnie niewielkiej sumie bilansowej, nabycie takowych systemów na własną rękę stanowić może zadanie ponad siły.

Znaczące ograniczenie kosztów związanych z modernizacją zasobów informatycznych poszczególnych instytucji można osiągnąć jedynie poprzez szeroko pojęty outsourcing oraz grupowe zakupy. Taki właśnie cel przyświeca działalności IT BPS Sp. z o.o. – wyspecjalizowanego podmiotu, powołanego przez Bank Polskiej Spółdzielczości w celu kompleksowej obsługi informatycznej banków należących do zrzeszenia. – Chcemy w znacznym stopniu odciążyć członków Grupy BPS, by mogli oni skoncentrować się na tym, co w bankowym biznesie najistotniejsze, czyli pozyskiwaniu nowych klientów i zapewnieniu jak najwyższej jakości obsługi tym dotychczasowym – podkreśla Marcin Mateusiak, wiceprezes zarządu IT BPS.

Outsourcing i dzierżawa

Jednym z obszarów funkcjonowania spółki jest centralizacja zakupów sprzętu i oprogramowania, infrastruktury informatycznej oraz wyposażenia biurowego. – Jako instytucja reprezentująca zrzeszenie przeszło 350 banków dysponujemy szerokimi możliwościami negocjacji cen. W chwili obecnej posiadamy status złotego partnera Dell Computer Corporation, który pozwala nam zaoferować na niezwykle atrakcyjnych zasadach sprzęt tego wiodącego producenta – od stacji roboczych po zaawansowane urządzenia w rodzaju macierzy i serwerów. Już dziś daje się zaobserwować olbrzymie zainteresowanie tą ofertą ze strony członków Grupy BPS – wskazał wiceprezes spółki. Niektóre urządzenia, jak na przykład drukarki marki Konica Minolta, są udostępniane w formie dzierżawy, pozwalającej na sprowadzenie kosztów do relatywnie niskiego czynszu płaconego comiesięcznie. Z preferencyjnych zakupów skorzystać mogą nie tylko same banki, ale również ich pracownicy, którzy już dziś mają prawo zakupu sprzętu marki Dell na szczególnych zasadach.

Kluczowe znaczenie dla banków zrzeszonych w Grupie BPS ma niezwykle szeroka oferta usług outsourcingowych. – Dostarczamy infrastrukturę w formie usługi. Posiadamy własną, prywatną chmurę, dzięki czemu jesteśmy w stanie zapewnić obsługę w zakresie data center, serwerowni podstawowej oraz zapasowej, jak również kolokacje serwerów banków spółdzielczych – zaznacza Marcin Mateusiak. Ta ostatnia opcja ma szczególne znaczenie nie tylko z punktu widzenia efektywności. Wykorzystanie zewnętrznych serwerowni stanowi najprostszą i najtańszą zarazem metodę uczynienia zadość postanowieniom Rekomendacji D w zakresie zagwarantowania właściwych warunków fizycznych i środowiskowych dla kluczowych elementów infrastruktury teleinformatycznej, w szczególności serwerów. IT BPS proponuje także bankom spółdzielczym usługi w zakresie modernizacji własnych serwerowni, przebudowy bazy sprzętowej czy wdrażania rozwiązań w znaczący sposób usprawniających zarządzanie danymi, takich jak centralna baza danych o obiektach Active Directory czy oprogramowanie do wirtualizacji WMware. Wykorzystanie zasobów proponowanych przez spółkę oznacza również pełną gwarancję zgodności z najświeższymi wymogami prawnymi i regulacyjnymi. – Nasi eksperci na bieżąco monitorują aktywność ustawodawcy i nadzoru, na bieżąco dostosowując do zmian narzędzia wykorzystywane przez banki – wskazuje wiceprezes IT BPS.

Nie tylko back office

Oferta spółki nie ogranicza się wyłącznie do funkcjonalności back office. – Świadczymy również usługi w zakresie tworzenia stron internetowych dla poszczególnych banków oraz profesjonalnych systemów poczty elektronicznej – dodaje Marcin Mateusiak. Produkty te już obecnie spotykają się z ogromnym zainteresowaniem członków zrzeszenia. – Banki wymieniają się doświadczeniami, są bardzo zadowolone z funkcji udostępnianych w ramach wspomnianych narzędzi, w wielu przypadkach to właśnie pozytywne doświadczenia, na przykład z systemem pocztowym, skłaniają do skorzystania z innych elementów naszej oferty, takich jak udostępnienie serwerowni – przypomina wiceprezes spółki.Wybór serwisu internetowego w formie oferowanej przez IT BPS oznacza zarazem możliwość korzystania z dodatkowych funkcjonalności, takich jak wnioskowanie o wypłaty w rządowym programie „Rodzina 500+”. Standaryzacja poszczególnych rozwiązań nie stoi jednak w sprzeczności z uwzględnianiem specyfiki poszczególnych instytucji. Jest wprost przeciwnie – każde wdrożenie poprzedzają szczegółowe konsultacje z przedstawicielami klienta. Nierzadko zachodzi też potrzeba zmiany w jakiejś usłudze czy funkcjonalności. Każdy z członków zrzeszenia ma przecież swą niepowtarzalną specyfikę, jej określenie i dostarczenie narzędzia jak najlepiej dopasowanego do indywidualnego charakteru każdego banku – to naczelna dewiza IT BPS.
Udostępnij artykuł: