IT@BANK 2016: Bezpieczny klient bezpieczny bank

BANK 2016/11

Sama świadomość to za mało. Aż 82,1% Polaków obawia się o swoje bezpieczeństwo w sieci, ale tylko 19,8% korzysta z zaawansowanych systemów zabezpieczeń – alarmuje Intel Security. Efekt? Coraz więcej klientów traci pieniądze, a sądy odpowiedzialnością obciążają za to banki.

Sama świadomość to za mało. Aż 82,1% Polaków obawia się o swoje bezpieczeństwo w sieci, ale tylko 19,8% korzysta z zaawansowanych systemów zabezpieczeń – alarmuje Intel Security. Efekt? Coraz więcej klientów traci pieniądze, a sądy odpowiedzialnością obciążają za to banki.

Janusz Wiśniewski

– Internet stał się naszym codziennym narzędziem pracy, ale jednocześnie kryje coraz więcej zagrożeń, których często nie jesteśmy w stanie zidentyfikować. Komputery czy urządzenia mobilne, którymi posługujemy się zarówno w pracy, jak i w domu, są kopalnią danych. Niezabezpieczone stają się łatwym łupem dla cyberprzestępców – ostrzega Artur Długosz z Intel Technology Polska. – Dlatego każde z urządzeń, na którym korzystamy z internetu, powinno mieć zainstalowane oprogramowanie zabezpieczające.

Mimo stosunkowo wysokiego poziomu świadomości zagrożeń większość internautów nie ma zainstalowanego na komputerach profesjonalnego oprogramowania zabezpieczającego. Na zakup tegoż zdecydowało się nieco ponad 19% ankietowanych. Z pakietu bezpieczeństwa zainstalowanego korzysta kolejne 21,8% respondentów. Pozostali badani zadeklarowali, że zabezpieczają komputery bezpłatnymi programami, podstawową zaporą systemu operacyjnego albo wcale tego nie robią.

Elektroniczna warownia

Pełne pakiety bezpieczeństwa – zapewniają producenci – potrafią zamienić komputer w twierdzę, chroniąc przed złośliwym oprogramowaniem, trojanami, wirusami, programami szpiegującym i typu rootkit. Zabezpieczają przed kradzieżą danych lub tożsamości, chronią prywatność, blokują podejrzany ruch w sieci oraz pomagają zoptymalizować i przyspieszyć prace komputera. Posiadają wiele dodatkowych narzędzi, umożliwiających sprawowanie zdalnej kontroli rodzicielskiej, filtrują spam i niebezpieczne wiadomości e-mail. Z danych GUS wynika, że 79,5% polskich dzieci w wieku 12–15 lat spędza wolny czas na portalach społecznościowych, a blisko jedna czwarta rodziców w żaden sposób nie chroni swoich pociech przed zagrożeniami w sieci.

– Mimo iż polscy internauci odznaczają się dużą świadomością niebezpieczeństw czyhających na nich w internecie, jedynie co piąty z nich jest gotów zainwestować w swoje bezpieczeństwo w sieci więcej niż 100 zł – mówi Artur Długosz.

Posiadanie profesjonalnego pakietu bezpieczeństwa, choć wiąże się z wydatkiem, należy rozpatrywać w kategorii inwestycji. Utrata cennych danych, wyciek poufnych informacji, kodów, haseł – wszystko to może w perspektywie czasu kosztować zdecydowanie więcej – dodaje.

Problem zagrożeń w sieci dotyczy coraz większej liczby Polaków. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w ubiegłym roku w 10 mln gospodarstwach domowych znajdował się przynajmniej jeden komputer, a podłączenie do internetu miało 74% z nich. 79,5% internautów w Polsce korzysta z poczty e-mail, ponad 75% przeszukuje go w poszukiwaniu informacji na temat interesujących ich produktów. Coraz więcej osób robi zakupy w sieci i korzysta z bankowości elektronicznej (49%).

Udane ataki phishingowe to nie tylko zmartwienie klientów. Pokazuje to przykład mBanku, który w marcu bieżącego roku przegrał w sądzie dwie sprawy z klientami, którym z kont wyparowało w sumie prawie 220 tys. zł.

Z danych firmy wynika, że ponad 60% internautó...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: