IT@BANK 2016: Czy karty znikną z naszych portfeli?

BANK 2016/11

Płatności może dziś dokonać lodówka, uzupełniając przechowywane zapasy, jak i samochód, regulując opłatę za parking. Technicznie jest to już możliwe, choć wciąż mało popularne. Czy zatem karty płatnicze znikną z naszych portfeli, a zastąpią je rozwiązania mobilne i chmurowe?

Płatności może dziś dokonać lodówka, uzupełniając przechowywane zapasy, jak i samochód, regulując opłatę za parking. Technicznie jest to już możliwe, choć wciąż mało popularne. Czy zatem karty płatnicze znikną z naszych portfeli, a zastąpią je rozwiązania mobilne i chmurowe?

Maciej Kowal

To źle postawione pytanie. Sposób realizacji płatności jest ważny, ale jest tylko mniej lub bardziej kłopotliwym dodatkiem. Po obniżeniu opłat interchange, w mniejszych punktach handlowych dużo chętniej niż gotówkę przyjmuje się płatności kartami płatniczymi (większość z nich to karty zbliżeniowe) lub smartfonem. W krajach skandynawskich gotówka została już zupełnie zmarginalizowana i w codziennym życiu coraz trudniej się z niej korzysta. W Polsce jeszcze daleko nam do takiej sytuacji, ale nie można nie zauważyć dwóch znaczących zmian na rynku, jakimi było przyjęcie akceptacji płatności mobilnych przez sieć sklepów Biedronka i ostatnio w placówkach Poczty Polskiej. Coraz też bliżej do pełnej akceptacji tego sposobu płatności w szeroko rozumianej administracji państwowej i samorządowej. To znaczące kroki w kierunku eliminacji gotówki w przyszłości.

Plastikowy pieniądz

Według danych NBP, na koniec II kw.br.na naszym rynku znajdowało się 35,8 mln kart płatniczych (o 449 tys. więcej niż w marcu). Szybko rośnie zwłaszcza ilość funkcją płatności zbliżeniowych. Z końcem czerwca było ich 27,7 mln i stanowią one już 77,4% wszystkich wydanych kart. W tym roku ich użytkownicy po raz pierwszy przeprowadzili ponad miliard transakcji w ciągu kwartału (w porównaniu do I kw. to wzrost o 13,1%). W II kw. br. transakcje bezgotówkowe stanowiły 80,3% łącznej liczby płatności kartami (19,7% to wypłaty z bankomatów, kas banku lub w sklepie – tzw. cash back). Warto zauważyć, że nadal dość szybko rośnie liczba terminali POS – według informacji NBP na koniec czerwca 2016 r. było ich 497 tys., a 85,5% z nich stanowiły terminale zbliżeniowe. Wzrosła też liczba transakcji wykonanych w II kw. tego roku w internecie z wykorzystaniem karty płatniczej – było ich 9,4 mln (wzrost o 7,9%). Wciąż jednak chętnie korzystamy z gotówki, przybywa bankomatów i rośnie wolumen wypłat.

Technologia HCE nie zdążyła jeszcze na dobre przyjąć się na rynku, a jej przydatność może już być kwestionowana za sprawą tzw. internetu rzeczy i wearables – kon­cepcji, zgodnie z którą do sieci może być podłączone niemalże wszystko.

Tomasz Kotecki, Senior Consultant w Sollers Consulting specjalizujący się w innowacyjnych technologiach dla sprzedaży i obsługi dla klientów ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: