IT@BANK 2017: Bezpieczeństwo równie ważne jak technologie

BANK 2017/11

Z Adamem Marciniakiem, wiceprezesem zarządu Banku PKO BP, rozmawiają Przemysław Barbrich i Jan Osiecki.

Z Adamem Marciniakiem, wiceprezesem zarządu Banku PKO BP, rozmawiają Przemysław Barbrich i Jan Osiecki.

Co jest ważniejszym wyzwaniem stojącym przed bankowością: rozwój czy bezpieczeństwo?

– To pytanie trochę z gatunku: „co było pierwsze: jajko czy kura?”. Trudno w tym momencie określać, co jest ważniejsze, ponieważ jak skupimy się tylko na bezpieczeństwie, to zahamuje to rozwój. Bez rozwoju nie nadąży się za konkurencją i będzie trudno zachować relacje z klientami, a w konsekwencji również pozycję biznesową. Natomiast jeśli odpowiednio nie podejdzie się do kwestii bezpieczeństwa, to w naturalny sposób można stracić wiarygodność, pieniądze. A przede wszystkim zawieść klientów.

A zatem trzeba zdecydować się na jakieś proporcje. Jak to wygląda w przypadku pana banku?

– W ramach strategii banku koncentrujemy się na obu tych obszarach. Strategia definiuje oczywiście więcej programów biznesowych niż programów bezpieczeństwa, a to z racji uniwersalności banku. Natomiast w obu sprawach staramy się zachować odpowiednią uwagę i przeznaczyć na działania odpowiednie środki, a przede wszystkim nadążać za rynkiem. W tym momencie, w obu tych kwestiach, najważniejszą sprawą są skutki dyrektywy Payment Services Directive, czyli PSD2, która z jednej strony zmusza nas do tego, żeby udostępnić dane klientów, którzy będą obsługiwani przez podmioty zewnętrzne. Ale jednocześnie musimy mieć na uwadze fakt, że udostępnienie tych informacji tworzy element, który w łańcuchu relacji między klientem a jego środkami może zostać wydłużony i zaburzony.

Zatrzymajmy się na chwilę przy tej dyrektywie. Kiedy słyszy pan, płynące z UE głosy, żeby polski sektor bankowy otworzył się na podmioty trzecie, to, mówiąc kolokwialnie, cierpnie panu skóra? A może KNF przesadza, zalecając ostrożność w tej kwestii?

– Nie ma w tym cienia przesady, dlatego my jako PKO BP, także we współpracy ze Związkiem Banków Polskich, staramy się bardzo mocno wpływać na stanowisko Komisji Europejskiej – zwłaszcza w kwestii tzw. screen scrapingu oraz credential sharingu. Chodzi o udostępnianie danych naszych klientów bezpośrednio poza architekturą aplikacyjną banku. Ta sprawa jest naszym nadrzędnym celem, ponieważ uważamy, że zobligowanie banków do udostępnienia tych dwóch metod dostępu podmiotom zewnętrznym, czyli tak zwanym third party providers (TPP), spowoduje bardzo istotne ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: