IT@BANK 2017: Myślące bankomaty

BANK 2017/11

W ostatnich latach polskie banki coraz chętniej realizują projekty przyspieszające migrację obsługi bankowej do kanałów samoobsługowych. Aplikacje mobilne i bankowość elektroniczna z powodzeniem zastępują oddział w zakresie promowania oferty banku, umożliwiają złożenie i realizację wniosków produktowych bez angażowania doradcy oraz przyzwyczajają klientów do zdalnego zarządzania swoimi pieniędzmi.

W ostatnich latach polskie banki coraz chętniej realizują projekty przyspieszające migrację obsługi bankowej do kanałów samoobsługowych. Aplikacje mobilne i bankowość elektroniczna z powodzeniem zastępują oddział w zakresie promowania oferty banku, umożliwiają złożenie i realizację wniosków produktowych bez angażowania doradcy oraz przyzwyczajają klientów do zdalnego zarządzania swoimi pieniędzmi.

Ewolucja (a może raczej rewolucja) bankowości w zakresie kanałów obsługowych stała się faktem, ponieważ koszt realizacji zlecenia, czy transakcji w oddziale bankowym może być nawet kilkudziesięciokrotnie wyższy niż koszt obsługi analogicznego zlecenia w kanale samoobsługowym.

W ostatnich miesiącach dużą dynamikę wzrostu wykazywała liczba aktywnych użytkowników aplikacji mobilnej, a także tzw. klientów mobile only, którzy korzystają wyłącznie z aplikacji mobilnej (według danych z sierpnia 2017 r. jest już ich ponad półtora miliona). Ci ostatni to głównie ludzie młodzi, zaczynający przygodę z bankowością – uczniowie lub studenci, którzy dostęp do usług bankowych utożsamiają z kliknięciem ikonki swojego banku w smartfonie. Odsetek klientów mobilnych rośnie, a konsekwencją tego trendu jest optymalizacja sieci placówek bankowych, czyli łączenie ich, zamykanie lub skracanie czasu pracy doradców.

Bankomaty niezwykle popularne

W okresie przejściowym, promując technologie mobilne i restrukturyzując sieć oddziałów, banki nie chcą jednak zapominać o klientach, którzy nie podejmą ważnej decyzji dotyczącej ich środków bez rozmowy z doradcą bankowym. A co z posiadaczami rachunku bankowego, którzy wolą mieć w portfelu gotówkę, a nowoczesne instrumenty płatnicze są dla nich niezrozumiałe lub ryzykowne? Sama edukacja może nie wystarczyć. Ograniczanie ilości oddziałów z jednoczesnym odsyłaniem klientów do bankowości elektronicznej, czy aplikacji mobilnej, może być odebrana jako działanie na niekorzyść posiadaczy rachunku i długofalowo zniechęcić ich, nie tylko do nowinek technologicznych, ale również do samego banku.

Liczba bankomatów oraz maszyn ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: