IT@BANK 2018: Bankowa bramka płatnicza White Label

BANK 2018/11

O przyszłości rynku płatniczego rozmawiamy z Andrzejem Ponińskim, prezesem Paymento.

O przyszłości rynku płatniczego rozmawiamy z Andrzejem Ponińskim, prezesem Paymento.

Na rynku płatniczym rozpoczyna się rewolucja, jaką funduje nam dyrektywa PSD2…

– Przez lata wydawać się mogło, że rynek płatniczy w Polsce jest podzielony. Banki dostarczały konta, kredyty, oprocentowanie depozytów czy karty płatnicze. Agenci rozliczeniowi oferowali terminale, a agregatorzy internetowi obsługę sklepów online, łącząc rozliczenie należności różnymi metodami płatności. Początek lat dwutysięcznych to specyficzny okres, kiedy banki po usługi finansowe odsyłały swoich klientów do innych podmiotów. Agregatorzy odnaleźli niszę, rynek e-commerce systematycznie rósł, pojawiały się nowe metody płatności – jak np. BLIK. Banki czerpały przychód z interchange fee oraz opłat PayByLink i wszyscy żyli w symbiozie. Jednak Parlament Europejski stwierdził, że usługi płatnicze w Europie są niewystarczająco rozwinięte i postanowił zmienić to regulacją poziomu interchange fee oraz dyrektywą PSD2, obcinając przy okazji przychody banków z tytułu PayByLink. W międzyczasie rynek e-commerce urósł do rozmiarów zauważalnych przez banki, więc te postanowiły wziąć sprawy w swoje ręce i zainteresować się płatnościami online.

Chyba jednak nie tylko o przychody chodziło?

– Nie, nie tylko. Dyrektywa PSD2 ułatwia niebankowym dostawcom oferowanie usług finansowych – rachunków płatniczych, kredytów, instrumentów ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: