IT@BANK 2018: Gra toczy się dalej

BANK 2018/11

Wbrew obawom z ubiegłego roku dobre czasy dla sektora gier komputerowych wcale się nie skończyły. Nieco gorzej ocenia się perspektywy dla pozostałych firm IT. Wynik z roku ubiegłego będzie im trudno powtórzyć.

Wbrew obawom z ubiegłego roku dobre czasy dla sektora gier komputerowych wcale się nie skończyły. Nieco gorzej ocenia się perspektywy dla pozostałych firm IT. Wynik z roku ubiegłego będzie im trudno powtórzyć.

Jan Fraczyk

Nowe spółki z sektora technologii informacyjnych wciąż zasilają grono spółek notowanych w Polsce. W 2018 r. na rynku głównym Giełdy Papierów Wartościowych pojawiła się w maju Ten Square Games, a na NewConnect w ub.r. zadebiutowało osiem innych spółek, z Creepy Jar na czele. Przed końcem roku planowany jest jeszcze debiut na GPW 1C Entertainmment, czyli dystrybutora (przez spółkę Cenega), wydawcy i dewelopera gier.

Łączna kapitalizacja debiutantów z sektora IT pod koniec października br. wynosiła 915 mln zł, co oczywiście na dwóch giełdowych rynkach (rynek główny GPW i NewConnect) o łącznej wartości krajowych spółek 573 mld zł nie robi przesadnie wielkiego wrażenia, ale z pewnością wnosi świeżą krew i nadzieję na szybkie wzrosty.

Wspomniana wyżej 1C Entertainment po wejściu na giełdę powinna przebić wartością największy tegoroczny debiut Ten Square Games (w październiku wartość spółki wynosi prawie 600 mln zł), a jej wartość trzeba szacować w okolicach PlayWay, czyli ponad 800 mln zł – roczne wyniki netto obu są na podobnym poziomie.

Spółki giełdowe z sektora IT, które debiutowały wcześniej niż w tym roku, dały między styczniem a październikiem 5 mld zł wzrostu kapitalizacji na obu rynkach GPW. Przy spadku łącznej kapitalizacji spółek krajowych na GPW i NC o łącznie 107 mld zł w tym roku (do 573 mld zł) to i tak bardzo dobre dane.

W 2018 r. na rynku głównym Giełdy Papierów Wartościowych pojawiła się w maju Ten Square Games, a na NewConnect w ub.r. zadebiutowało osiem innych spółek, z Creepy Jar na czele. Przed końcem roku planowany jest jeszcze debiut 1C Entertainmment, czyli dystrybutora (przez spółkę Cenega), wydawcy i dewelopera gier.

CD Projekt na czele peletonu

Ale jeśli już się wniknie w szczegóły, to optymistyczny obraz nieco blednie. Za aż 5,7 mld zł wzrostu wartości rynkowej spółek z sektora odpowiedzialny jest sam tylko CD Projekt. Dobra końcówka spieniężania trzeciej części gry z serii Wiedźmin i perspektywy zarabiania na nowych projektach jak Gwint, związanej z Gwintem samodzielnej gry Gwent Homecoming, czy wielkim projekcie Cyberprojekt 2077 dała spektakularny wzrost akcji polskiego giganta w branży gier.

Notowaniami na początku października zachwiał twórca postaci wiedźmina Geralta, pisarz Andrzej Sapkowski, który zażądał od spółki 60 mln zł udziału w zyskach z eksploatacji jego pomysłów. Tak czy inaczej CD Projekt wbił się przebojem do czołówki giełdowej, przebijając nawet przez moment kapitalizacją tak ważną w polskiej gospodarce spółkę, jak KGHM, co oznaczało wejście do pierwszej dziesiątki giełdy.

Drugi rynkowy sukces to PlayWay. Spółka zajmuje się wydawaniem gier zewnętrznych twórców i produkcją własnych o budżetach dużo mniejszych niż seria Wiedźmin, ale które znajdują spore grono miłośników. Kapitalizacja PlayWaya wzrosła od początku roku o 413 mln zł, przebijając 800 mln zł. Komunikaty o wypuszczaniu wielu produkcji opatrzone ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: