IT@BANK 2019: jak market place zmieni polską bankowość?

Multimedia / Technologie i innowacje / Wydarzenia

Przemysław Drzymała, Comarch
Fot. aleBank.pl

Jak banki tradycyjne reagują na działalność w pełni cyfrowych challengerów i kiedy pojawi się na polskim rynku pierwszy market place – mówi Przemysław Drzymała, EVP of Global Sales, EMEA, Financial Services Sector at Comarch.

#PrzemysławDrzymała: Bank tworzy miejsce, market place, w którym klient może sięgnąć po najlepsze ubezpieczenie, po najlepszy kredyt, po najlepszy plan inwestycyjny #MarketPlace #OpenBanking #PSD2 #ITBANK @Comarch

Robert Lidke: Podczas prezentacji w czasie konferencji IT@BANK mówił Pan o market place w przyszłości. Co Pan miał na myśli?

Przemysław Drzymała: Miałem na myśli unikalną przestrzeń dla klientów, stworzoną z myślą o zapewnieniu dla nich kompleksowej oferty różnych Vendorów, nie tylko usług finansowych, połączeniu wartości dodanych z produktami finansowymi.

I w ten sposób mamy możliwości kompleksowego zrealizowania przez tych klientów swoich potrzeb, właśnie w tym miejscu stworzonym specjalnie dla nich przez bank.

Czy market place to jest rodzaj rynku, na którym są zaprezentowane różnego rodzaju usługi lub produkty i klienci mogą z tego korzystać? I ten market place stworzył bank?

Tworzymy miejsce, w którym klient może sięgnąć po najlepsze ubezpieczenie, po najlepszy kredyt, po najlepszy plan inwestycyjny. I znajduje to właśnie w tym jednym, specjalnie stworzonym miejscu.

Ale czy to miejsce może oferować usługi związane tylko z systemem finansowym, czy też coś jeszcze?

Tutaj ogranicza nas tylko wyobraźnia. Można sobie wyobrazić market place, który będzie agregował oferty biur nieruchomości, który będzie mógł zaserwować dla bardziej wymagającego klienta ofertę np. galerii dzieł sztuki.

A zaprzęgnięte tam algorytmy do sztucznej inteligencji, do rozszerzonej rzeczywistości będą mogły tego klienta w bardzo łatwy sposób znawigować,  dać mu więcej informacji na temat produktów w trybie online.

Czy to rozwiązanie już gdzieś funkcjonuje?

Przykładem może być Starling Bank czyli w pełni cyfrowy challenger. To bank wywodzący się z Wielkiej Brytanii, ale planujący dalszą ekspansję na rynkach europejskich, co jest poniekąd związane z brexitem.

Starling Bank stworzył właśnie market place, który serwuje ofertę ubezpieczycieli, biur maklerskich, pośredników kredytowych i wielu innych dostawców usług finansowych – uwalniając w ten sposób potencjał tkwiący w dostępie do tej oferty poprzez open API. Bank działa od 2014 roku, i generuje ponadprzeciętne wyniki.

Czy ten bank nie ma fizycznej siedziby? Czy też tylko częściowo funkcjonuje w cyberprzestrzeni?

Z perspektywy klienta jest bankiem w pełni cyfrowym. Dostępnym przede wszystkim poprzez urządzenia mobilne.

W Unii Europejskiej działa PSD2, ale na rynku brytyjskim otwarta bankowość zaistniała wcześniej. Jak w tej chwili wygląda open banking w Wielkiej Brytanii?

Przykład Starling Banku pokazuje, że koncepcja open banking istotnie się sprawdza. Widzimy wysyp neo-banków funkcjonujących na tym rynku, które są beneficjentami otwartego dostępu do API.

Tworzy się ekosystem firm, które starają się dołożyć swoje wartości dodane do tego, co dzisiaj oferują banki. I banki bardzo chętnie otwierają się na ich ofertę. Podsumowując – ta idea bardzo dobrze się tam sprawdziła.

Banki tradycyjne otwierają się na te nowe podmioty, ale czy tracą rynek?

Banki tradycyjne, widząc co się dzieje, widząc konkurencję ze strony w pełni cyfrowych challengerów banków – rozumieją, że nie ma dla nich innej drogi, jak wyjście z kontrpropozycją.

Widać to bardzo dobrze na przykładzie Bliskiego Wschodu, gdzie banki bardzo chętnie idą w stronę koncepcji market place, a która w ich przypadku sprowadza się do tworzenia zupełnie nowych, w pełni cyfrowych ramion, zorientowanych na konkretne grupie klientów.

Obierają za cel np. millenialsów, albo małe i średnie przedsiębiorstwa i starają się wokół tego budować cały ekosystem wartości dodanych.

Czy na polskim rynku jest już bank, który jest najbliżej koncepcji market place?

Ta możliwość dopiero się otwiera, właśnie za sprawą regulacji PSD2, która niedawno weszła w pełni w życie. I to pozwala twierdzić, że za chwilę market place może się pojawić w Polsce.

Źródło: aleBank.pl
Udostępnij artykuł: