IT@BANK 2020 | Moda na aplikacje

BANK 2020/11

Pandemia COVID-19 spowodowała wzrost zainteresowania aplikacjami mobilnymi banków instalowanymi w smartfonach. I nic dziwnego – dzięki nim można zrealizować większość spraw z bankiem. Dla niego zaś to atrakcyjny i bezpieczny kanał do komunikacji.

Fot. SurfupVector/stock.adobe.com

Pandemia COVID-19 spowodowała wzrost zainteresowania aplikacjami mobilnymi banków instalowanymi w smartfonach. I nic dziwnego – dzięki nim można zrealizować większość spraw z bankiem. Dla niego zaś to atrakcyjny i bezpieczny kanał do komunikacji.

Bohdan Szafrański

Od twórców aplikacji mobilnych klienci oczekują, że będą one łatwe w obsłudze oraz bezpieczne i umożliwią wykonywanie podstawowych operacji związanych z obsługą konta. Dziś większość z nich, jeśli nie wszystkie, spełnia te oczekiwania, dlatego też banki – chcąc wyróżnić swoją ofertę – dodają coraz to nowe funkcjonalności. W październiku br., w trakcie Asseco Banking Forum, Grzegorz Pędzisz, szef działu IT w Idea Banku poinformował, że pracuje on nad nową aplikacją mobilną, która ma umożliwiać rejestrację działalności gospodarczej. Banki systematycznie rozbudowują aplikacje mobilne, choć zapewne gdzieś jest granica ich złożoności, której przekroczenie będzie utrudniać korzystanie z nich.

Co proponują banki w swoich rozwiązaniach?

  • PKO Bank Polski – według danych na koniec III kw. br. funkcjonowało 5 mln aplikacji IKO, najwięcej na polskim rynku bankowym. W końcu czerwca aktywnie (logując się przynajmniej raz w miesiącu) korzystało z niej 2 mln 932 tys. klientów. Od momentu uruchomienia (marzec 2013 r.) użytkownicy logowali się do niej 2,6 mld razy, wykonali 544 mln transakcji – łącznie na 152 mld zł.

Niedawno w aplikacji pojawiła się możliwość płacenia za autostrady bez konieczności zatrzymywania się na bramkach. IKO zyskało też charakterystyczny krótki sygnał dźwiękowy (jingiel), który usłyszy użytkownik, kiedy otrzyma komunikat push. Ułatwiono także weryfikację na infolinii klienta zalogowanego do IKO – użytkownicy aplikacji mobilnej mogą uzyskać pomoc w bankowym serwisie telefonicznym bez konieczności podawania swojego numeru klienta i hasła.

W IKO funkcjonuje asystent głosowy, czyli narzędzie ułatwiające codzienne bankowanie za pomocą mówionych poleceń. Wprowadzono też otwieranie konta „na selfie” przez klientów indywidualnych, złożenie wniosku o założenie konta firmowego i jednocześnie rejestrację firmy w CEIDG oraz opcję zmiany konta na inny typ. Aplikacja umożliwia również wgląd do kont z innych banków – sprawdzenie stanu rachunków i historii operacji (usługa AIS w ramach open banking). IKO ma też nową, wygodniejszą nawigację oraz zmodernizowane ikony funkcji. Na kolejne miesiące zaplanowano m.in.: obsługę e-Tożsamości, aktywację IKO na zagranicznych numerach telefonów czy umożliwienie zakupu i obsługi funduszy inwestycyjnych.

  • Bank Pekao – w pierwszym półroczu br. liczba aktywnych użytkowników aplikacji mobilnej wzrosła (rok do roku) o ponad 67%, a liczba transakcji finansowych wykonanych z ich poziomu aplikacji zwiększyła się aż o ponad 86%. Bank ma przeszło 1,7 mln aktywnych klientów mobilnych – o ponad 30% więcej niż rok wcześniej.

Klient bankowości mobilnej loguje się średnio raz dziennie, a co minutę do PeoPay loguje się tysiąc klientów, w każdej sekundzie dokonują się dwie płatności PeoPay, a co godzinę realizowanych jest blisko 15 tys. operacji finansowych. W maju wprowadzono nową wersję aplikacji PeoPay z integracją z asystentem głosowym Google – podkreśla Bartosz Zborowski, dyrektor Departamentu Innowacji i Płatności. – Od niedawna, dzięki usłudze Autopay w bankowości elektronicznej i mobilnej, klienci mogą automatycznie płacić za przejazdy autostradami w Polsce. Zwiększyliśmy też ich bezpieczeństwo przez masową ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: