IT@BANK 2020 | Strategia zarządzania danymi – wyzwanie dla firm w dobie cyfrowej transformacji

BANK 2020/11

W 2018 r. dysponowaliśmy 33 zettabajtami (ZB) danych. Dużo? Wydaje się, że tak. Ale to nic w porównaniu z tym, czym będziemy dysponować już w 2025 r. Wg raportu IDC „Data Age 2025” łączna ilość globalnych danych będzie rosnąć w tempie 61% rocznie. A to sprawi, że w 2025 r. w światowych bazach znajdzie się 175 ZB informacji.

W 2018 r. dysponowaliśmy 33 zettabajtami (ZB) danych. Dużo? Wydaje się, że tak. Ale to nic w porównaniu z tym, czym będziemy dysponować już w 2025 r. Wg raportu IDC „Data Age 2025” łączna ilość globalnych danych będzie rosnąć w tempie 61% rocznie. A to sprawi, że w 2025 r. w światowych bazach znajdzie się 175 ZB informacji.

Ireneusz Suszek
COO, AZ Frame Sp. z o.o.

Skąd tak nagły przyrost zgromadzonych danych? Przyczyną jest przede wszystkim cyfrowa transformacja i digitalizacja organizacji biznesowych. Ale też fakt, że coraz więcej uczonych i socjologów nazywa współczesną erę – erą postdigitalu, w której nie oddzielamy już świata offline od online, a całe nasze życie jest ściśle powiązane ze sztuczną inteligencją, algorytmami i aplikacjami ułatwiającymi planowanie codzienności.

Dane wzięte z życia, e-życia

Chyba nie trzeba nikogo przekonywać, że umiejętne wykorzystywanie danych może wpływać na ludzkie decyzje. Zaczynając od wyboru mebli, przechodząc przez wybór systemu płatniczego, a na zakupach kończąc. Korzystają z nich najlepsi spin doktorzy, którzy dzięki danym pozyskanym z mediów społecznościowych odpowiednio targetują komunikaty wyborcze i pozyskują wyborców. Kilka lat temu głośno było o algorytmie, który na podstawie polubień na Facebooku był w stanie z niezwykłą precyzją określić preferencje wyborcze milionów Amerykanów.

Nasze dane to jednak nie tylko media społecznościowe, adresy e-mail, numery telefonów. To również konkretne zachowania, zrealizowane e-recepty, zaliczone e-wykłady, wypełnione urzędowe e-wnioski czy bankowe formularze online. To po prostu cała masa informacji, która może posłużyć do budowy fundamentów konkurencyjnego biznesu.

Zamiast ropy wydobywajmy dane

Współcześnie konkurencyjność organizacji, to nie tylko odpowiednio skonstruowana oferta, ale też lepsza personalizacja doświadczeń klientów. Żeby jej dokonać trzeba dysponować masą dobrej jakości danych, które przeanalizowane we właściwym kontekście stworzą personę konsumenta i pozwolą na prokliencki rozwój biznesu.

Najwięksi gracze na rynku wiedzą, że dane to cyfrowe centrum organizacji. Bez nich nie można analizować wyników osiąganych przez firmę, wizualizować problemów, które pojawiają się w tzw. wąskich gardłach, czy zwiększać trafność podejmowanych decyzji, a w dodatku dane – w przeciwieństwie do ropy naftowej – są nieskończone. I co sekundę pojawiają się kolejne, i kolejne, i kolejne. I tak bez przerwy. Odpowiednia weryfikacja oraz pokazanie ich w określonym kontekście pozwalają wyróżnić się na tle wielu firm i zbudować przedsiębiorstwo oparte na solidnych fundamentach.

Koniec z fake newsami – dlaczego weryfikacja danych ma tak duże znaczenie?

W związku z przeprowadzką biznesu do współczesnej, cyfrowej rzeczywistości trzeba się liczyć z szybszym przyrostem informacji, potrzebą ich gromadzenia, wykorzystywania i ochrony.

Skomplikowane operacje związane z zarządzaniem danymi można zautomatyzować, co jest niezwykle istotne i przydatne w przypadku wielu platform cloud computing. Automatyczna integracja pozwala uzyskać dane wysokiej jakości przy jednoczesnym obniżeniu kosztów, jakie trzeba byłoby ponieść podczas manualnej operacji.

Ale na przedsiębiorców czeka również inne wyzwanie, a mianowicie – weryfikacja i selekcja danych, które potrafią bardzo szybko się zmieniać, a nawet dezaktualizować. Wiedzą o tym zwłaszcza bankowcy, którzy obracają nie tylko pieniędzmi, ale też danymi z systemów transakcyjnych. Coś, co było istotne wczoraj – dziś może już nie mieć znaczenia. Dlatego filtrowanie zgromadzonych informacji jest kluczem do sukcesu.

Dzięki danym bank może szybko reagować na zmiany w zachowaniu konsumentów i odpowiednio personalizować bankowość mobilną pod najbardziej aktualne preferencje. Ale najpierw trzeba zmaksymalizować potencjał posiadanych informacji.

Budowa strategii zarządzania danymi w firmie

O tym, że dane mają wielkie znaczenie, przekonaliśmy się już podczas wprowadzenia RODO. Dla wielu firm była to rewolucja, która dała konsumentom nowe możliwości. RODO to również jakość danych związana z ich skutecznym zarządzaniem. Każda firma może bez przeszkód sprawdzić, jakie dane posiada i gdzie je przechowuje.

Najczęściej dane nie są scentralizowane i są rozsiane po wielu platformach. Część z nich może być ustrukturyzowana, a część nie. Wiele z nich może być zduplikowanych. Jeśli mają być użyteczne dla firmy lub banku, trzeba je przede wszystkim wydobyć ze źródeł i połączyć wg wybranego filtra tak, by ich użycie mogło mieć realny wpływ na poprawę działalności organizacji.

Procesy zmierzające do zapewnienia jak najwyższej jakości danych muszą uwzględniać takie działania, jak: integracja, ekstrakcja, normalizacja, deduplikacja i konsolidacja danych. Dzięki nim można właściwie ocenić jakość posiadanych informacji i zweryfikować je pod kątem: dokładności, kompletności, spójności, aktualności, ważności i niepowtarzalności.

To wszystko brzmi skomplikowanie i nie będziemy udawać, że takie nie jest. Wiele z wymienionych procesów ze względów technicznych musi odbywać się manualnie, co zdecydowanie wydłuża czas integracji danych i wymaga wzmożonego zaangażowania działu IT, który musi wykazać się odpowiednią wiedzą. Brak takich zasobów może skutkować dużym nakładem kosztów, a także stratą wielu tygodni, które z pewnością wykorzysta konkurencja.

Biznesowe narzędzia do wykorzystywania danych

Maksymalizacja potencjału posiadanych danych biznesowych nieodłącznie związana jest z przyjętą strategią. Ale żeby ta mogła być zrealizowana, potrzebne są konkretne narzędzia wspierające zarządzanie jakością danych, ich integrację i profilowanie.

Skomplikowane operacje związane z zarządzaniem danymi można zautomatyzować, co jest niezwykle istotne i przydatne w przypadku wielu platform cloud computing. Automatyczna integracja pozwala uzyskać dane wysokiej jakości przy jednoczesnym obniżeniu kosztów, jakie trzeba byłoby ponieść podczas manualnej operacji.

Dzięki odpowiednim narzędziom można dokonać automatyzacji procesów uzyskiwania danych z krytycznych środowisk oraz integracji z głównymi platformami danych w chmurze, takimi jak: Cloudera, Databricks, Snowflake, Splunk czy ServiceNow.

Czy warto inwestować w narzędzia do automatyzacji zarządzania danymi?

Biznesowe narzędzia służące do realizowania stworzonej strategii zarządzania danymi opierają się przede wszystkim na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym. Najczęściej zapewniają również rozbudowane funkcje i przyjazny interfejs. Wiele z nich może być wdrażanych w ramach Big Data Framework.

Dobrze dobrane narzędzia dostarczają wartościowych danych do realizacji usług i transakcji. Są odpowiednio zweryfikowane, połączone i skategoryzowane, by zapewnić do nich dostęp i precyzyjne wykorzystanie we właściwym kontekście.  

Udostpnij artyku: