IT@BANK 2020 | Wirtualna rzeczywistość szansą dla banków, by być krok dalej

BANK 2020/11

O rosnącej roli systemów informatycznych w sektorze bankowym, komputerowym wspomaganiu twórczości organizacji, kadrach gospodarki 4.0 oraz wspólnych zadaniach nauki i biznesu w dobie pandemii mówiła prof. dr hab. inż. Celina M. Olszak, rektor Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, w rozmowie z Michałem Polakiem i Arielem Wojciechowskim.

Zdjęcia: UE Katowice

O rosnącej roli systemów informatycznych w sektorze bankowym, komputerowym wspomaganiu twórczości organizacji, kadrach gospodarki 4.0 oraz wspólnych zadaniach nauki i biznesu w dobie pandemii mówiła prof. dr hab. inż. Celina M. Olszak, rektor Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, w rozmowie z Michałem Polakiem i Arielem Wojciechowskim.

Pani profesor, jednym z liderów usług dla rozwijającego się cyfrowo społeczeństwa jest sektor bankowy. Gdzie jest granica rozwoju cyfrowego systemów informatycznych, zarządzania kadrami i obsługi klienta? Czy w ogóle istnieje?

– Technologie informatyczne, zwane w skrócie ICT, stały się spoiwem łączącym różne obszary badawcze i aktywności człowieka, a zwłaszcza takie, jak nauka, biznes oraz kultura, wyzwalając w nich twórcze praktyki i „pchając” całą gospodarkę do przodu. Zaawansowane technologie przetwarzania sensorów i sygnałów, otwierają niespotkane dotąd możliwości w zakresie komponowania i rozwoju gier komputerowych, a technologia e-booków wprowadziła wręcz rewolucyjne zmiany w branży wydawniczej. Era rozwoju ICT, zapoczątkowana w latach sześćdziesiątych XX w., opierała się głównie na zasadach zwykłej automatyzacji i wspomaganiu prostych, operacyjnych działań w firmach. Z prostych i statycznych aplikacji służących do zwykłego raportowania, systemy informatyczne dedykowane dla sektora bankowego przekształciły się w rozwiązania, które mogą być wykorzystywane m.in. w prognozowaniu zjawisk na rynkach finansowych, predykcji i modelowaniu zachowań klientów, czy w analizie zyskowności produktów bankowych.

W ostatnich latach na funkcjonowanie banków szczególny wpływ wywarły zintegrowane rozwiązania informatyczne klasy MRP II (Manufacturing Resource Planning), ERP (Enterprise Resource Planning), a także CRM (Customer Relationship Management), BI (Business Intelligence) oraz systemy pracy grupowej, sieci komputerowe, sztuczna inteligencja, internet rzeczy. Inny rodzaj software, który niewątpliwie zmienił oblicze zarządzania bankami, to symulacje komputerowe oraz wirtualna rzeczywistość. Symulacje komputerowe z elementami sztucznej inteligencji pozwalają na tworzenie wirtualnych scenariuszy bez ponoszenia rzeczywistego ryzyka. Wirtualna rzeczywistość umożliwia bankom pójście o jeden krok dalej, a mianowicie kreować w komputerze środowisko, wizualnie zbliżonego do realnego. 

A gdzie w tym technologicznym krajobrazie jest miejsce dla klienta?

– Współczesny klient to niejednokrotnie osoba bardzo dociekliwa, dobrze wyedukowana, zainteresowana spersonalizowanymi usługami oraz produktami. Zatem zainteresowanie klienta określoną ofertą oraz utrzymanie jego lojalności wobec banku w dłuższej perspektywie staje się nad wyraz trudnym, ale równocześnie priorytetowym zadaniem. Banki mogą uporać się z tymi zagadnieniami poprzez dostarczanie wysoce zindywidualizowanych produktów i usług. Trzeba jednak zauważyć, że personalizacja wymaga zmian właściwie we wszystkim, co dotychczas robił bank, tj. zaczynając od wnikliwej analizy potrzeb klientów, poprzez projektowanie zindywidualizowanych produktów i usług, ich odpowiednie reklamowanie, aż pod po przemyślaną zintegrowaną dystrybucję. Poprawne realizowanie założeń indywidualizacji wiąże się z rozwojem różnych relacji z klientami i dostawcami, które powinny być oparte na zaufaniu oraz ścisłej integracji. Należy przyznać, że cały czas zbyt mało wiemy, jak antycypować te potrzeby…

Ale banki chyba radzą sobie na tym polu coraz lepiej? Przynajmniej w Polsce.

– Banki, aby lepiej poznać swoich klientów, mają do dyspozycji cały wachlarz różnych metod i narzędzi – coraz częściej opartych na sztucznej inteligencji, zaawansowanej analityce oraz ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: