IT@BANK 2021 | TECHNOLOGIE | Bank w pełni cyfrowy – czy to już ten czas?

BANK 2021/11

Postępująca od kilku lat digitalizacja gospodarki sprawia, że coraz większa część społeczeństwa korzysta z dobrodziejstw cyfrowego świata. Pandemia dodatkowo przyspieszyła te procesy. Naturalne przenoszenie większości usług finansowych do kanałów online budzi obawy o wykluczenie finansowe niektórych grup społecznych.

fot. Adobe stock

Postępująca od kilku lat digitalizacja gospodarki sprawia, że coraz większa część społeczeństwa korzysta z dobrodziejstw cyfrowego świata. Pandemia dodatkowo przyspieszyła te procesy. Naturalne przenoszenie większości usług finansowych do kanałów online budzi obawy o wykluczenie finansowe niektórych grup społecznych.

W Polsce jest już 20 mln aktywnych użytkowników bankowości elektronicznej – wskazuje aktualna edycja raportu NETB@NK. Aktywnych klientów mobile only mamy ponad 8 mln, stwierdził podczas tegorocznego Forum Usług Płatniczych Krzysztof Pycia, Sales Director Financial Sector w firmie Blue Media, bazując na wynikach badań przeprowadzonymi przez tę firmę. O przyzwyczajaniu się klientów banków do korzystania z usług świadczonych drogą cyfrową może świadczyć spadek niechęci do udostępniania swoich danych firmom pośredniczącym w usługach płatniczych w ramach otwartej bankowości. W minionym roku osób chętnie udostępniających dane było już 17%, podczas gdy rok wcześniej zaledwie 11%.

Również seniorzy są coraz bardziej cyfrowi. Jak podał w lipcu portal „enowiny”, średnio 75% osób, które otrzymują świadczenia emerytalno-rentowe wypłacane przez ZUS, otrzymuje je na rachunek bankowy, a w Oddziale ZUS w Rybniku jest to blisko 82%. ZUS i Komenda Główna Policji promują taki sposób pobierania świadczeń jako bezpieczniejszy niż w gotówce.

Niepokój NBP budziło i budzi wypieranie płatności tradycyjnych przez elektroniczne, dlatego też wprowadzony został ustawowy obowiązek akceptowania gotówki. Nie zmienia to faktu, iż z roku na rok będzie ubywać osób, które z jakiegoś powodu nie mogą lub nie  chcą korzystać z cyfrowego dostępu do bankowości. Coraz częściej dyskutuje się, czy państwo nie powinno wymagać utrzymania przynajmniej podstawowych usług bankowych w dotychczasowej formie. I nie chodzi tylko o fizyczne oddziały, bo coraz więcej takich placówek jest przekształcanych na samoobsługowe.

Czy nie za wcześnie?

Jak mówi Agnieszka Gorzkowicz, zastępczyni rzecznika prasowego w Credit Agricole Banku Polska, aplikacje mobilne na naszych oczach stają się głównym narzędziem codziennego zarządzania finansami. Choć użytkowników bankowości mobilnej jest wciąż mniej niż tych, co sięgają do wersji desktopowej, to różnica ta sukcesywnie maleje. Jak twierdzi przedstawicielka banku, trend „mobile first” jest widoczny nie tylko w rosnącej liczbie użytkowników aplikacji mobilnych, ale także w większej częstotliwości korzystania z tego kanału. Na przestrzeni kilku, może kilkunastu lat aplikacje zdominują pozostałe kanały kontaktu z bankiem.

Nie oznacza to, że w tym samym czasie znikną placówki bankowe, bo trudno przenieść do internetu bezpośrednią rozmowę z doradcą, który potrafi rozpoznać potrzeby klienta i znaleźć dla niego najlepsze rozwiązanie. Agnieszka Gorzkowicz podkreśla, że nasze preferencje i przyzwyczajenia są trwalsze, niż się wydawało. Pandemiczne obostrzenia skierowały wielu ludzi do kanałów zdalnych, jednak według badań Credit Agricole Banku Polska ich zniesienie poskutkowało zmniejszeniem obaw przed osobistym kontaktem przy załatwianiu spraw urzędowych i bankowych. Jeszcze rok temu 68% Polaków częściej załatwiało takie sprawy przez internet lub telefon w porównaniu do okresu sprzed pandemii, obecnie jest to 47% badanych. Oznacza to, że wciąż istnieje grupa klientów, która wybierze bezpośredni kontakt z doradcą, nawet w najprostszej sprawie, jak choćby wypłata pieniędzy czy zrobienie przelewu.

Takie opinie podziela wielu analityków rynku. Jednak banki działające tylko w świecie cyfrowym nie ponoszą kosztów związanych z utrzymaniem ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: