IT@BANK 2021 | TECHNOLOGIE | Polski sektor bankowy – wystarczająco nowoczesny na obecne czasy?

BANK 2021/11

Rodzime banki zasłużenie cieszą się opinią liderów innowacji, równocześnie jednak nasz kraj nie wyróżnia się pod względem poziomu digitalizacji. Trzeba też pamiętać, że żyjemy w czasach, gdy technologia rozwija się w tempie geometrycznym. Czy polski sektor bankowy jest w stanie sprostać wyzwaniom, które przyniesie przyszłość, i czy w ogóle można przewidzieć, jakiego rodzaju będą to wyzwania?

Fot. Tartila/stock.adobe.com

Rodzime banki zasłużenie cieszą się opinią liderów innowacji, równocześnie jednak nasz kraj nie wyróżnia się pod względem poziomu digitalizacji. Trzeba też pamiętać, że żyjemy w czasach, gdy technologia rozwija się w tempie geometrycznym. Czy polski sektor bankowy jest w stanie sprostać wyzwaniom, które przyniesie przyszłość, i czy w ogóle można przewidzieć, jakiego rodzaju będą to wyzwania?

Aby ocenić, w jakim stopniu polskie banki są gotowe na cyfrowe wyzwania przyszłości, warto zastanowić się nad zdolnością sektora do wdrażania nowych technologii i adaptacji do cyfrowych zmian. Eksperci potwierdzają, że powodów do wstydu nie ma, choć oczywiście mogłoby być lepiej.

Między Francją a Estonią

Polskie banki od wielu lat są w czołówce najbardziej innowacyjnych podmiotów na rodzimym rynku. Usługi oferowane przez nasz sektor znacząco przewyższają jakością i „klientocentrycznością” konkurentów na rynkach zachodnich – mówi Aleksander Gawroński, dyrektor Departamentu Infrastruktury Informatycznej w mBanku. – Nawet „American Banker” kilka lat temu wspominał o tym, że usługi nowoczesnych banków z Polski są przykładem dla instytucji amerykańskich. Ten fakt potwierdza też to, że duże grupy finansowe lokują u nas swoje centra technologiczne, z których serwują usługi na cały świat – dodaje.

Trochę bardziej krytycznie do stanu polskiej bankowości podchodzi Jarosław Świerczewski, obecnie lider ds. transformacji cyfrowej sektora bankowego w EY Polska, wcześniej związany m.in. z singapurskim oddziałem Microsoftu, a także PKO Bankiem Polskim i mBankiem.

– Polski rynek bankowy jest bardzo zróżnicowany pod względem adaptowania nowych technologii. Nadal można znaleźć instytucje bazujące na papierowym obiegu dokumentów i manualnej obsłudze klientów, w większości jednak nie brakuje u nas banków bardzo nowoczesnych, będących na wysokim poziomie cyfryzacji. Można w takim razie uznać, że wyłączając Estonię, która jest zdecydowanym liderem w cyfryzacji, znajdujemy się w europejskiej, absolutnej czołówce pod względem zaawansowania digitalizacji bankowości. Pamiętajmy, że w Niemczech i Francji wciąż powszechnie używa się faksów – podkreśla.

Wśród najbardziej dostrzegalnych niedoskonałości polskiego sektora eksperci zwracają uwagę m.in. na opóźnienia we wdrażaniu rozwiązań opartych na cloud computingu. Problemem jest także niedostatek wykorzystania nowoczesnych narzędzi do obsługi klienta, który może wynikać z nieco przestarzałej kultury organizacji i braku otwarcia na zmianę. Jaskrawy przykład niewykorzystanego potencjału przytacza Jarosław Świerczewski.

EY Polska ostatnio przeprowadziło badania z użyciem „tajemniczego klienta”, w ramach których dzwoniono do kilku polskich banków z prośbą o kontakt w związku z ofertą kredytu hipotecznego. Czekaliśmy pięć dni, w ciągu których nie oddzwonił do nas żaden pracownik banku z informacją lub ofertą. Jak widać badane banki nie zareagowały, w przeciwieństwie do popularnych wyszukiwarek, które zaczęły nam wyświetlać dedykowane reklamy kredytów hipotecznych i rynku nieruchomości – zaznacza ekspert EY.

Rzeczpospolita cyfrowa… ale nie do końca

Pandemia koronawirusa przyspieszyła cyfryzację polskiego społeczeństwa w wielu obszarach oraz potwierdziła prymat banków pod względem wdrażania nowoczesnych technologii.

W mojej ocenie banki już dawno weszły w cyfrową rzeczywistość i napędzają digitalizację w Polsce. Przykładowo, sukces profilu zaufanego, czyli usługi sektora rządowego, był możliwy głównie dzięki bankom. Większość logowań do tego systemu pochodzi właśnie z bankowości elektronicznej – zauważa Aleksander Gawroński z mBanku.

COVID-19 sprawił, że instytucje finansowe bardzo starają się transformować cyfrowo, znacznie wzrosło zainteresowanie banków rozbudowywaniem funkcjonalności kanałów elektronicznych. Po IT i handlu detalicznym to właśnie banki są branżą, która najwięcej „...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: