IT@BANK 2021 | TECHNOLOGIE – VISA | Visa Mobile, czyli nowy sposób na szybsze płatności w internecie

BANK 2021/11

Visa Mobile to nowa usługa płatnicza, która sprawia, że transakcje online stają się jeszcze szybsze i łatwiejsze, a jednocześnie w pełni bezpieczne. Visa Mobile i stojącą za tym rozwiązaniem technologię przybliża Maciej Maciejewski, dyrektor w Studio Innowacji Visa w Warszawie.

Maciej Maciejewski
Fot. Visa

Visa Mobile to nowa usługa płatnicza, która sprawia, że transakcje online stają się jeszcze szybsze i łatwiejsze, a jednocześnie w pełni bezpieczne. Visa Mobile i stojącą za tym rozwiązaniem technologię przybliża Maciej Maciejewski, dyrektor w Studio Innowacji Visa w Warszawie.

Jakiś czas temu pojawiło się nowe rozwiązanie służące do płacenia w sieci – Visa Mobile. Co to za rozwiązanie i jakie są jego możliwości?

– Visa Mobile to rozwiązane stworzone po to, aby transakcje kartami w sieci uczynić jeszcze szybszymi i bardziej intuicyjnymi, przy zachowaniu ich bezpieczeństwa. Płatność przebiega błyskawicznie – po wyborze Visa Mobile w bramce płatniczej wystarczy wpisać numer telefonu na stronie internetowej, a następnie zaakceptować transakcję w aplikacji. Można więc powiedzieć w uproszeniu, że dzięki Visa Mobile możemy zapłacić w internecie naszym numerem telefonu, choć oczywiście jest to nadal płatność kartą Visa. Wszystko zajmuje kilka chwil – pod ręką musimy mieć tylko smartfon z aplikacją i urządzenie, na którym robimy zakupy. Oczywiście, może to być to samo urządzenie. Nic nie stoi na przeszkodzie, by kupować, płacić i akceptować płatność na tym samym smartfonie czy tablecie. W czasie płatności nie trzeba podawać numeru karty, jej terminu ważności i kodu CVV2. Rejestracja także przebiega błyskawicznie, wystarczy kilka kliknięć, podanie numeru telefonu, adresu e-mail i jednorazowe dodanie w bezpieczny sposób karty płatniczej. Warto także wspomnieć, że wybór Visa Mobile, zapewnia dodatkowy poziom bezpieczeństwa już po wykonaniu płatności, dzięki procedurze chargeback. Widzimy olbrzymi potencjał stojący przed tym rozwiązaniem i chcielibyśmy, by pojawiło się w aplikacjach banków.

Co to oznacza dla posiadaczy kart Visa?
– Sądzę, że na rynku, na którym 86% konsumentów deklaruje, że używa kart do płatności w internecie [1], łatwość i szybkość płatności z wykorzystaniem Visa Mobile może mieć duże znaczenie dla dalszego upowszechniania zakupów online. Stają się one bowiem jeszcze bardziej zbliżone pod względem wygody do transakcji kartowych w sklepach stacjonarnych, z ich intuicyjnością, a jednocześnie wysokim poziomem bezpieczeństwa.

Fot. cherryandbees/stock.adobe.com

Wystarczy spojrzeć na jeden z aspektów transakcji kartą w internecie, czyli pozostawienie jej danych na stronie sklepu. Jak pokazują badania, w naszym regionie zrobiło to już nawet 40–50% konsumentów [2]. A przecież, gdy idziemy do osiedlowej piekarni, cukierni czy fryzjera, nie zostawiamy danych karty, by zapłacić – po prostu przykładamy ją lub smartfon do terminala. Tu chciałbym wyraźnie zaznaczyć, że pozostawianie danych karty w aplikacji mobilnej czy na stronie sklepu jest w pełni bezpieczne, jednak dla części klientów nie musi być najbardziej komfortową opcją. Z Visa Mobile nie będzie to konieczne.

Czy Polacy aż tak chętnie kupują w internecie?

– W czasie pandemii wiele sfer naszego życia zaczęło się cyfryzować jeszcze szybciej niż do tej pory, włączając w to gdzie, co i jak kupujemy, a także w jaki sposób płacimy. Obserwujemy, że w czasach, gdy zachowywanie dystansu społecznego jest istotne, konsumenci zwrócili szczególną uwagę na płatności cyfrowe i na dobre przekonali się o ich zaletach. Jedynie 16% ankietowanych na świecie planuje po pandemii powrót do swoich poprzednich zwyczajów płatniczych [3]. Natomiast blisko 2/3 konsumentów chciałoby korzystać z płatności zbliżeniowych tak samo często, a nawet częściej niż obecnie. Jak pokazują badania przeprowadzone pod koniec ubiegłego roku, prawie 3/4 Polaków kupuje w sieci raz w miesiącu lub częściej [4]. Zainteresowanie naszych rodaków zakupami w internecie potwierdzają także dane Visa – w lutym 2021 r. wzrost liczby transakcji w sklepach internetowych wykonywanych z użyciem kart Visa, był cztery razy większy niż w sklepach stacjonarnych [5]. Ciekawy jest także inny aspekt związany z płatnościami, jak pokazują nasze badania – im ktoś częściej kupuje w internecie, tym częściej także w internecie płaci.

Przyjrzyjmy się jeszcze bliżej Polakowi kupującemu w sieci. Jakie produkty wybiera najczęściej?

– Badanie, na które już wcześniej się powoływałem, pokazuje, że Polacy najczęściej w sieci kupowali ubrania, kosmetyki, elektronikę i akcesoria. To produkty, które w sklepach internetowych wybierała ponad połowa ankietowanych [6].

Czy Polska jest pierwszym krajem, w którym wdrożono Visa Mobile?

– Tak, ale jest to rozwiązanie na wskroś globalne. Bazuje na sprawdzonym standardzie EMV SRC, który szerzej znany jest na naszym rynku jako Visa Click to Pay lub Kliknij i zapłać z Visa. Metody płatności zgodne z SRC mają być zarówno proste w obsłudze dla każdego posiadacza i posiadaczki karty, jak i łatwe we wdrożeniu przez dostawców. Standard SRC ma się także przyczynić do niższego odsetka odrzuconych płatności i zmniejszenia liczby transakcji oszukańczych. Wszystko dzięki tokenom zastępujących wrażliwe dane karty. Warto podkreślić, że nadal korzystamy z zastosowania EMV SRC, a także licznych warstw zabezpieczeń zapewnianych przez Visa oraz spełnianie wymagań stawianych przez dyrektywę PSD2, związane z silnym uwierzytelnianiem klientów – SCA. Jednocześnie przygotowaliśmy to rozwiązanie z myślą o polskim konsumencie i naszym krajowym, bardzo rozwiniętym rynku.

Było to wyzwanie, ponieważ – jak pokazują badania Visa – z jednej strony jesteśmy częstymi bywalcami sklepów internetowych – 46% polskich internautów robi zakupy w sieci co najmniej raz na dwa tygodnie, a co za tym idzie mamy zbudowane oczekiwania i preferencje [7]. Z drugiej strony pozostajemy otwarci na różne metody płatności. Jak pokazują nasze badania, jedynie 19% polskich konsumentów kupujących online wybiera tylko jedną metodę płatności i jest gotowych porzucić koszyk zakupowy, jeżeli nie może z niej skorzystać [8].

Visa do tej pory była kojarzona głównie z logo na kartach. Teraz mówi pan o aplikacji, coraz częściej wspominacie państwo o usługach o wartości dodanej. W którą stronę podążacie?

– Mało kto wie, że tak naprawdę Visa zarządza dynamiczną siecią, w której skład wchodzą ludzie, partnerzy i produkty na całym świecie. Dzieje się to przede wszystkim z korzyścią dla drobnych sprzedawców i kupujących, gdyż podejmujemy wiele działań, by wspierać rozwój cyfrowego handlu.

Visa Foundation planuje przeznaczyć 210 mln USD na pomoc firmom najbardziej do­tkniętym skutkami pandemii. W Polsce wspieramy Fundację Polska Bezgotówkowa – nie tylko finansowo, ale również swoją wiedzą i doświadczeniem. Małe firmy przez 12 miesięcy mogą bezpłatnie korzystać z terminali obsługujących płatności zbliżeniowe.

Co więcej, dostrzegamy trudną sytuację rynkową, w jakiej znalazło się wiele firm w związku z pandemią. Visa postanowiła szybko działać i zaoferowała wsparcie dla osób oraz grup najbardziej potrzebujących pomocy. W najbliższych latach Visa Foundation planuje przeznaczyć 210 mln USD na pomoc firmom najbardziej dotkniętym skutkami pandemii. Natomiast w Polsce wspieramy Fundację Polska Bezgotówkowa – nie tylko finansowo, ale również swoją wiedzą i doświadczeniem. W ramach prowadzonego przez fundację programu małe firmy przez okres 12 miesięcy mogą bezpłatnie korzystać z terminali obsługujących płatności zbliżeniowe. W całym kraju zainstalowano już ponad 430 tys. terminali, dzięki którym klienci mogą wygodnie płacić zbliżeniowo nawet za najmniejsze zakupy.


  1. Badanie zlecone przez Visa i przeprowadzone przez Ipsos na reprezentatywnej próbie 1000 internautów w wieku 18–65 lat dla każdego rynku Europy Środkowo-Wschodniej – łącznie 4000, jesień 2020 r.
  2. Tamże.
  3. Badanie „The Visa Back to Business Study. 2021 Outlook” zrealizowano na dziewięciu rynkach, https://usa.visa.com/dam/VCOM/blogs/visa-back--to-business-study-jan21.pdf
  4. Badanie zlecone przez Visa i przeprowadzone przez Ipsos na reprezentatywnej próbie 1000 internautów w wieku 18–65 lat dla każdego rynku Europy Środkowo-Wschodniej – łącznie 4000, jesień 2020 r.
  5. VisaNet, dane marzec 2021 r.
  6. Tamże.
  7. Tamże.
  8. Tamże.
Źródło: Visa
Udostępnij artykuł: