IT@BANK: Potrafimy skutecznie wspierać banki w transformacji cyfrowej

BANK 2018/11

Rozmowa z Łukaszem Boberem, dyrektorem odpowiedzialnym za produkty dla sektora finansowego w BlueSoft Sp. z o.o.

Łukasz Bober, BlueSoft Sp. z o.o

Rozmowa z Łukaszem Boberem, dyrektorem odpowiedzialnym za produkty dla sektora finansowego w BlueSoft Sp. z o.o.

Dlaczego banki w Polsce powinny interesować się transformacją cyfrową?

– Znacząca część naszego życia to, świadome lub nie, wykorzystywanie technologii cyfrowej oraz benefitów, które z niej płyną. Chyba nikt już nie wyobraża sobie powrotu do świata bez telefonii komórkowej, bankowości elektronicznej czy choćby płatności zbliżeniowych. Niezależnie od tego, czy nam się to podoba, czy nie, nowe pokolenia będą oczekiwały pewnych naturalnych dla nich rozwiązań, w każdej strefie życia. Świat finansów nie będzie dla nich wyjątkiem.

Podobnie jest w obszarze bankowości korporacyjnej. Firmy, które same inwestują w nowe technologie czy dobrze zaprojektowane warstwy integracyjne, chcą, aby banki, z którymi współpracują, dotrzymywały im tempa i przenikały się z ich domenami biznesowymi. Dla dużych instytucji tradycyjne, w ich rozumieniu, usługi bankowe, takie jak overnight czy zarządzanie gotówką, nie są już niczym niezwykłym i jest nimi ciężko przekonać klienta do konkretnego banku. To, co będzie się liczyć dla tych firm w najbliższej przyszłości, to łatwa integracja online ich systemów z bankiem, możliwość generowania służbowych kart wirtualnych na telefon czy wręcz ukrycie usług bankowych w ich systemach korporacyjnych tak, aby stanowiły jedną spójną całość.

Rewolucja cyfrowa to tylko wyzwanie technologiczne?

– Choć wielu osobom wydaje się, że tak właśnie jest, to wyzwania, które stawia nam rewolucja cyfrowa, materializują się raczej poza obszarem technologii. Pierwszym z nich jest zmiana świadomości i podejścia do prowadzenia działalności i swojego biznesu. Na drugim miejscu umieściłbym równolegle organizację pracy, w tym sposób tworzenia zespołów projektowych i „zarządzanie talentami” oraz kulturę organizacji. Dopiero dalej są narzędzia, które bardzo często stanowią odpowiedź na określony kształt procesów wypracowany w ramach ćwiczeń przeprowadzanych poza technologią. Nasze doświadczenia wskazują, że choć kręgosłup przemian, fundamenty, na których budujemy, pozostają niezmienne pomiędzy organizacjami, najcenniejszym aspektem są właśnie te różnice, które możemy zauważyć. To one, w większości przypadków, stanowią o czymś, co możemy zdefiniować jako przewagę konkurencyjną.

Jak można wesprzeć konkurencyjność banku w erze open bankingu (PSD2)?

– Choć w początkowej fazie kształtowania się wymagań regulacyjnych znacząca część banków w Polsce traktowała proces otwierania się bankowości jako zagrożenie oraz obligatoryjny przymus, od jakiegoś czasu zauważalny jest trend wspierania takich działań. Od strony biznesowej widzę tu dużo większą możliwość budowania relacji z fintechami czy powoływania jednostek, może nawet spółek zależnych, które będą wzbogacać ofertę banków swoimi produktami, które do tej ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: