IT@BANK. Technologie – Comarch SA: Dlaczego banki nie potrafią zaspokoić potrzeb MŚP?

BANK 2019/11

MŚP stanowią większość przedsiębiorstw na świecie, ale generują tylko jedną piątą dochodów banków. Niezaspokojone potrzeby nie wygenerują przychodów.

MŚP stanowią większość przedsiębiorstw na świecie, ale generują tylko jedną piątą dochodów banków. Niezaspokojone potrzeby nie wygenerują przychodów.

Łukasz Rozlach
Head of Banking Industry, Comarch

Jak podała w zeszłym roku firma badawcza J.D. Power, tylko 32% MŚP w USA uważa, że ich bank rozumie ich biznes. Według firmy Ipsos, w bieżącym roku przed podobnym wyzwaniem staje rynek brytyjski: 30% tamtejszych MŚP poszukuje możliwości finansowania poza sektorem bankowym.

To nie koniec. Globalnie aż 25% MŚP korzysta dziś z usług fintechów; w 2020 roku – to zjawisko może sięgnąć ponad 60%, jak czytamy w raporcie EY „Global FinTech adoption 2019”.

Ekspansja fintechów nie dotyczy tylko nowych produktów i usług; dotyczy adopcji nowych technologii, co sprawia, że tempo robi jeszcze większe wrażenie. Fintechy zdają się rozwiązywać problemy, których nie rozwiązują banki.

Jak to możliwe?

Mówiąc wprost, banki nie ułatwiają klientom tej sytuacji. Procedury KYC, procesy związane z ryzykiem, piętrowa biurokracja… Wszystko to jest średniowieczną torturą dla przedsiębiorcy, który potrzebuje szybkiej gotówki. Potrzebuje, więc idzie do fintechów – EY twierdzi, że przewaga tych ostatnich to przede wszystkim wygoda i dostępność non stop.

Ale jak taki fintech, młody, często mały, ale napompowany pewnością siebie przez zasobne venture capitals i dobry marketing, może konkurować z latami tradycji i doświadczeń wypracowanych przez banki?

Rozmowy z ludźmi z branży fintech wyraźnie pokazują, co ich napędza: technologia. Przewagi, takie jak:

  • szybki i łatwy onboarding online,
  • zautomatyzowana ocena ryzyka (AI) oparta na alternatywnych źródłach danych,
  • oparty na AI system OCR, który oszczędza czas w pracy z dokumentami,
  • zautomatyzowane procesy.

To, co daje fintechom przewagę, to inny łańcuch DNA ich organizacji, oparty na technologii i stanowiący prawdziwą wartość dla klientów. Taki, który daje początek produktom rozwiązującym realne problemy konsumentów.

Według ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: