IT@BANK. Technologie: Cyfrowy jak Polak

BANK 2019/11

Skoro jest tak dobrze, to czemu jest tak źle? W unijnym rankingu gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego DESI 2019 r. Polska zajmuje dopiero 25. miejsce na 28 państw członkowskich.

Fot. Blue Planet Studio/stock.adobe.com

Skoro jest tak dobrze, to czemu jest tak źle? W unijnym rankingu gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego DESI 2019 r. Polska zajmuje dopiero 25. miejsce na 28 państw członkowskich.

Ranking DESI (The Digital Economy and Society Index) ocenia kraje nie tylko po wskaźniku korzystania z internetu czy robienia e-zakupów, ale również po jakości kapitału ludzkiego, infrastruktury telekomunikacyjnej, cyfryzacji firm czy otwartości administracji publicznej na technologie. Po zsumowaniu pięciu ocen, Polska zebrała 41,6 pkt. wobec 38,8 pkt. przed rokiem. Unijna średnia wynosi teraz 52,5 pkt. (49,8 pkt. rok temu), podczas gdy prowadzące kraje, głównie skandynawskie, osiągnęły niemal 70 pkt.

Ocena Polski rośnie, ale wynik średni też, co oznacza, że od lat wciąż zajmujemy 25. miejsce – niżej są tylko trzy kraje: Grecja, Rumunia i Bułgaria. Trudno to uznać za dobry wynik. Tym bardziej że nasz rynek cyfrowych płatności rozwija się modelowo, bardzo szybko rośnie też znaczenie e-handlu. Jednocześnie jednak liczba osób wyłączonych z cyfrowej rewolucji jest bardzo wysoka i w ostatnich latach zmienia się nieznacznie. Aż 20% nie korzysta z internetu nigdy – w krajach z czołówki zestawienia to góra po kilka procent. W Danii, Norwegii czy Szwajcarii to tylko 2%, a na Islandii – 1%.

Poziom wykorzystania mobilnych usług szerokopasmowych w Polsce jest najwyższy w skali UE. Łączność, korzystanie z usług internetowych i integracja technologii cyfrowej nadal stanowią obszary, z którymi związanych jest najwięcej wyzwań. W obszarze kapitału ludzkiego i cyfrowych usług publicznych nastąpiła wprawdzie niewielka poprawa, ale Polska nadal plasuje się poniżej średniej unijnej”– wylicza Komisja Europejska w raporcie.

e-wyścig

Mamy już dowody tożsamości i prawo jazdy w aplikacjach telefonicznych, PIT wysyłamy poprzez cyfrową platformę. To dopiero początek drogi, ale Polska może stać się europejskim liderem cyfryzacji do 2023 r. – tak przynajmniej wynika z raportu Instytutu Sobieskiego. A jak na tym tle wygląda polski sektor bankowy?

– Jeszcze kilka lat temu można było z dużą dozą prawdopodobieństwa powiedzieć, że polski sektor bankowy jest liderem na tle świata w kwestii bankowych usług cyfrowych. Dziś już takiej pewności nie mam, choć nadal jestem przekonany, że jesteśmy w czołówce. Wystarczy popatrzeć na liczbę wszelkiej maści fintechów odnoszących spektakularne sukcesy w Europie Zachodniej, które uzupełniają ofertę tamtejszych banków. W Polsce tego nie widać. Wręcz ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: