IT@BANK. Technologie: Roboty bardziej ludzkie od człowieka

BANK 2019/11

Instytucje finansowe należą do liderów, wdrażających rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. W jakich obszarach wsparcie nowej technologii okazuje się zasadne i skuteczne?

Instytucje finansowe należą do liderów, wdrażających rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. W jakich obszarach wsparcie nowej technologii okazuje się zasadne i skuteczne?

Sztuczna inteligencja (AI) to jedna z największych szans, a zarazem wyzwań ludzkości. Szybki rozwój technologii budzi wielkie nadzieje, ale jednocześnie obawy przed nieznanym – technologiczną osobliwością. Termin ten nawiązuje do terminologii astrofizyków i zjawisk zachodzących w czarnych dziurach. W przypadku technologii osobliwość oznacza etap, w którym – za sprawą niewyobrażalnie intensywnego rozwoju – znane nam dotychczas mechanizmy i zasady przestają obowiązywać. Kluczowym elementem takiej rzeczywistości będzie właśnie sztuczna inteligencja, której rozwoju i potencjału nie jesteśmy obecnie w stanie przewidzieć.

Zanim osiągniemy technologiczną osobliwość, warto jednak pochylić się nad zmianami, które zachodzą tu i teraz. Tym bardziej że ich krótkofalowe następstwa jesteśmy w stanie dostrzec i przewidzieć. A korzyści eksploatować, zaprzęgając coraz doskonalszą sztuczną inteligencję do zadań, które jeszcze niedawno były poza jej i naszym zasięgiem.

Idealne warunki dla AI

Jak wynika z raportu „Digital Banking Maturity”, opracowanego przez Deloitte, polskie instytucje finansowe należą do grona cyfrowych liderów. Pozycję tę zawdzięczają m.in. specyfice branży: dostępowi do znacznej ilości danych transakcyjnych, rozwiniętym narzędziom analitycznym i dużej mocy obliczeniowej, które mogą wykorzystać.

Co istotne, zmiany te są częściowo wymuszane przez rynek, bo tradycyjne instytucje finansowe odczuwają tu presję ze strony fintechów. W rezultacie 35% organizacji finansowych implementowało już co najmniej jedno rozwiązanie z zakresu machine learning. Wdrożenie AI w ciągu najbliższego roku planuje 23% badanych podmiotów, a 13% zamierza to zrobić w perspektywie 18 miesięcy.

Maszyna, a nie człowiek

Jednym z kluczowych obszarów zastosowania sztucznej inteligencji jest customer experience, ogół doświadczeń, związanych z kontaktami klientów z marką i jej usługami. Dochodzi tu do paradoksu: sztuczna inteligencja ma sprawić, że kontakt użytkownika z bankiem będzie bardziej ludzki, choć w rzeczywistości będzie on miał do czynienia z maszyną.

Warty wspomnienia w tym kontekście jest tzw. test Turinga, określający zdolność maszyn do posługiwania się językiem naturalnym. Jego przebieg zakłada konwersację użytkownika z rozmówcą, o którym nie wiadomo, czy jest maszyną, czy drugim człowiekiem. ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: