Kongres Obsługi Gotówki 2018. Jaka będzie przyszłość gotówki w Polsce?

Wydarzenia

Tomasz Zientek, dyrektor Centrum Obsługi Kart, Gotówki i Sieci Samoobsługowych Banku Zachodniego WBK
Tomasz Zientek, dyrektor Centrum Obsługi Kart, Gotówki i Sieci Samoobsługowych Banku Zachodniego WBK. Fot. Marzena Stokłosa, Copyright CPBiI

Jak w przyszłości powinna wyglądać obsługa gotówki? Jaki kierunek w zakresie rynku obsługi gotówki powinna przyjąć Polska? Standaryzacja procesów obsługi gotówki na polskim rynku istotnym elementem dalszego rozwoju branży. Jakie dobre praktyki z innych rynków można wdrożyć w Polsce celem podniesienia jakości obsługi gotówki? To podstawowa problematyka drugiej sesji Kongresu Obsługi Gotówki 2018.

#TomaszZientek z @BankZachodniWBK: #gotówka jest nam ciągle potrzebna, choć już 49 proc. z nas robi zakupy w internecie, jednak ponad 40 proc. z nich ciągle płaci za e-zakupy gotówką #KongresOG #pieniądze #ZBP

„Gotówka – co nas czeka w przyszłości?” – na to pytanie próbował odpowiedzieć w swojej prezentacji Tomasz Zientek, dyrektor Centrum Obsługi Kart, Gotówki i Sieci Samoobsługowych Banku Zachodniego WBK.

– Gotówka jest nam ciągle potrzebna, zauważmy, że choć już 49 proc. z nas robi zakupy w internecie, jednak ponad 40 proc. z nich ciągle płaci za e-zakupy gotówką. Oznacza to, że gotówka jest atrakcyjną formą płatności – zauważył Tomasz Zientek.

Czytaj także: Gotówka trzyma się mocno. IV Kongres Obsługi Gotówki >>>

Sytuację firm CIT na zmieniającym się rynku obsługi gotówki w Polsce przybliżył Michał Pęsiek, dyrektor KCM.

– Mieliśmy do czynienia ze zmianami regulacji NBP. Wprowadzono m.in. dowolną orientację banknotów, sortowanie jakościowe banknotów, co wpłynęło na wystandaryzowanie usług na rynku. Choć zapewne jest jeszcze wiele do zrobienia, choćby wydłużenie czasów raportowania i zwiększenie ilości gotówki. Jednak najwięcej w przyszłości zyskamy, np. na redukcji błędów ludzkich, dzięki rozwojowi automatyzacji – wyliczał Michał Pęsiek.

Jednolity standard obsługi gotówki

Prezentacja Ewy Pietras, eksperta ds. obrotu gotówkowego Poczty Polskiej, nosiła tytuł „Uczestnicy rynku obrotu gotówki w kontekście wprowadzonych zmian regulacyjnych. Od oczekiwań poprzez zmiany do osiągnięcia standardów”. Autorka scharakteryzowała w niej obecny stan rynku oraz wskazała największe problemy, na które napotykają jego uczestnicy.

– Ważne jest przyjęcie przez uczestników rynku opracowanego przez NBP jednolitego standardu obsługi gotówki. Zmniejszy to czasochłonność procesów, a przez to obniży ich koszty – zapewniała Ewa Pietras.

Czytaj także: IV Kongres Obsługi Gotówki. Jak ograniczyć koszty obsługi gotówki przy zachowaniu bezpieczeństwa?

Procesy gotówkowe można optymalizować

W ostatniej prezentacji tej sesji Andrzej Kawiński, Country Manager w G+D Currency Technology, wskazał, że procesy gotówkowe można optymalizować.

– Technologia usprawnia proces obsługi gotówki. Oprogramowanie jest niezwykle istotnym elementem każdej sortowni gotówki, bez niego efektywna praca byłaby niezwykle trudna – przekonywał Andrzej Kawiński.

Zakończeniem drugiej sesji Kongresu Obsługi Gotówki 2018 i podsumowaniem dyskusji był panel dotyczący przyszłości gotówki w Polsce moderowany przez Włodzimierza Kicińskiego, przewodniczącego Rady Programowej, wiceprezesa Związku Banków Polskich. Uczestniczyli w nim: Barbara Jaroszek, dyrektor Departamentu Emisyjno-Skarbcowego Narodowego Banku Polskiego, Andrzej Kawiński, Country Manager w G+D Currency Technology, Bartłomiej Szymański, koordynator ds. zarządzania linią produktową – Produkty Gotówkowe w mBanku, Wojciech Wesoły, wiceprezes zarządu Impel Cash Solutions oraz Tomasz Zientek, dyrektor Centrum Obsługi Kart, Gotówki i Sieci Samoobsługowych Banku Zachodniego WBK.

Fot. Marzena Stokłosa, Copyright CPBiI

Kongres Obsługi Gotówki jest otwartą platformą dyskusji pomiędzy głównymi uczestnikami rynku a dostawcami technologii, okazją do prezentacji oczekiwań poszczególnych uczestników rynku.

Więcej informacji na temat Kongresu Obsługi Gotówki 2018 w najbliższym wydaniu Miesięcznika Finansowego BANK.

Udostępnij artykuł: