Jak Polacy o średnich i niskich dochodach spędzą tegoroczne święta?

Polecamy

93% Polaków o średnich i niskich dochodach tradycyjnie spędzi Boże Narodzenie w domu przy świątecznym stole, a 50% ankietowanych kupi na święta sztuczną choinkę - wynika z badań przeprowadzonych przez Provident Polska.

Polacy przywiązują dużą wagę do tradycji spędzania świąt w domu przy wigilijnym stole – zdecydowana większość badanych (94%) spędzi święta w rodzinnym gronie. Tylko 4% respondentów zadeklarowało, że planuje w tym czasie wyjechać na narty lub do ciepłych krajów.

Jesteśmy tradycjonalistami

Nadal najpopularniejszą potrawą świąteczną jest według Polaków karp (tak odpowiedziało 58%), barszcz (13%) i inne typowo polskie dania takie jak pierogi czy bigos (prawie 15%). Ponad 95% badanych zadeklarowało, że zostawi puste miejsce przy stole dla niespodziewanego gościa. Po wigilijnej kolacji 66% badanych deklaruje, że pójdzie na pasterkę.

Ponad połowa pytanych zamierza kupić w tym roku sztuczną choinkę, a 23% prawdziwe drzewko. Ponad 36% planuje zaprosić na Wigilię od 6 do 9 osób, a 33% badanych spędzi ten dzień z najbliższymi (w gronie 3 do 5 osób). Co piąty z ankietowanych planuje Wigilię na ponad 10 osób.

Ile wydamy na organizację świąt Bożego Narodzenia?

41% ankietowanych deklaruje, że przeznaczy na organizację świąt tyle samo co w zeszłym roku. 31% wyda mniej niż w roku ubiegłym, więcej – 17% respondentów.

111209.barometr.01.550x

34% osób deklaruje, że na organizację świąt przeznaczy od 301 do 500 zł, ponad 20% badanych – między 501 a 700 zł, a ponad 14% powyżej 900 zł. Tylko 9,5% stwierdziło, że wydatki na przygotowanie Bożego Narodzenia nie przekroczą 100 zł.

Większość respondentów (60%) zadeklarowała, że sfinansuje organizację świąt z bieżących wpływów, a tylko 21% zrobi to ze zgromadzonych oszczędności. Ponad 7% respondentów planuje na ten cel wziąć pożyczkę. 10% z badanych nie wie jeszcze, jak sfinansuje święta.

Ile wydamy na świąteczne prezenty?

111209.barometr.02.550x

Ponad 32% respondentów nie zaplanowało jeszcze, jaką część pieniędzy przeznaczy na prezenty dla najbliższych. 17% badanych wyda od 101 do 200 zł, kwoty między 400 a 500 zł i powyżej 500 zł przeznaczy po 11%. Tylko 8% ankietowanych wyda na prezenty poniżej 100 zł.

„Badanie pokazuje, że respondentom brakuje jeszcze nawyku planowania wszystkich świątecznych wydatków, co mogłoby pomóc w racjonalnym zarządzaniu domowymi finansami” – mówi Małgorzata Domaszewicz z biura prasowego Providenta.

Najczęściej pod choinkę kupujemy kosmetyki (35%), zabawki i drobne upominki (30%), a także odzież (prawie 21%). Co dziesiąty respondent zadeklarował, że w tym roku nie zdecyduje się w ogóle na kupno świątecznych prezentów dla najbliższych.

Ponad połowa Polaków uważa natomiast, że prezenty, którymi zostaną obdarowani, przyniesie im Święty Mikołaj (56%), ponad 14% uważa, że Gwiazdor, a także Dziadek Mróz oraz Anioł (po 4%). 13% badanych nie wierzy jednak w Świętego Mikołaja i uważa, że prezent podaruje mu ktoś z rodziny.

„Barometr Providenta” to cykliczne badanie klientów, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych Polaków. Provident obsługuje aktualnie ponad 800 tysięcy klientów w całej Polsce, dzięki czemu wyniki badania pokazują prawidłowości i zachowania, które mogą być charakterystyczne dla Polaków o średnich i niższych dochodach.

*Badanie zostało przeprowadzone w listopadzie 2011 r. metodą wywiadu telefonicznego CATI na grupie 477 klientów Provident Polska.

Źródło: Provident

Udostępnij artykuł: