Felieton: Jak skutecznie sprzedawać mieszkanie w trudnych czasach?

KF 2009.05-06 (maj - czewrwiec 2009)

Stary sycylijski obyczaj nakazuje, by wystawiając dom na sprzedaż, zakopać w jego ogrodzie statuetkę św. Józefa, głową w dół. Ma to pomóc w szybkiej sprzedaży. Co jednak zrobić, kiedy wokół bloku nie ma ogrodu ani nawet trawnika, a mieszkanie sprzedać trzeba?

Stary sycylijski obyczaj nakazuje, by wystawiając dom na sprzedaż, zakopać w jego ogrodzie statuetkę św. Józefa, głową w dół. Ma to pomóc w szybkiej sprzedaży. Co jednak zrobić, kiedy wokół bloku nie ma ogrodu ani nawet trawnika, a mieszkanie sprzedać trzeba?

Jan M. Fijor

Zanim wystawimy dom czy mieszkanie na sprzedaż, musimy sobie uświadomić, że podobną decyzję podjęło co najmniej kilkanaście czy kilkadziesiąt innych osób. Zdaniem ekspertów Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości na katowickim osiedlu Paderewskiego, stołecznych Stokłosach czy na lubelskim Czechowie Północnym na sprzedaż jest co 8-9 mieszkanie, na krakowskich Czyżynach odsetek ten jest jeszcze wyższy. Mieszkania znajdujące się w sąsiedztwie naszego są niekiedy większe, tańsze, a także ładniejsze, w myśl porzekadła, że „trawa w ogródku sąsiada jest bardziej zielona”. Sprzedaż mieszkania (domu), podobnie jak każda inna sprzedaż polega na odpowiednim zabiegu marketingowym, czyli na należytym wyeksponowaniu sprzedawanego obiektu, co najczęściej sprowadza się do zrobieniu czegoś, czego inni nie zrobią albo zrobią gorzej od nas.

Na największym w świecie, amerykańskim rynku nieruchomości obowiązuje zasada czterech sekund, w czasie których kupujący wyrabia sobie opinię na temat oglądanego obiektu. Dlatego o tę pierwszą impresję trzeba należycie zadbać. Od niej zależeć może decyzja kupna. I tak, bez względu na to czy sprzedajemy dom, segment, czy mieszkanie w bloku trawnik przed nim powinien być przystrzyżony, szkło, śmieci, kawałki połamanych gałązek i brzydkie napisy usunięte. Dobre wrażenie robią czyste, zadbane drzwi, z solidnym zamkiem i dzwonkiem. Mieszkanie powinno być przed sprzedażą wymalowane! To wprawdzie kosztuje, ale opłaca się. Przedpokój, hol – powinny być należycie rozświetlone, sprawiając wrażenie pomieszczeń jasnych i ciepłych. Taka impresja ma się utrwalić w świadomości kupujących po pierwszych oględzinach. Coraz większe znaczenie ma otoczenie osiedla: sąsiedztwo przedszkoli, szkół, lasu, placów zabaw, parków etc. Podobnie jak dojazd, środki transportu, centra handlowe, kościół itp. Trzeba to odpowiednio podkreślić. Pamiętajmy, że nawet najmądrzejsi ludzie podejmują gros swoich życiowych decyzji, kierując się emocjami. Zanim sobie te emocje zracjonalizują, nasze mieszkanie może być już sprzedane.

Kuchnia i łazienka sprzedają

Miejscem szczególnej troski jest kuchnia. A kuchnia, to centrum życia rodzinnego. Dlatego – zwłaszcza w czasie pokazu mieszkania – musi być ona ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: