Jak wykorzystać ochronę danych osobowych do promocji firmy

Firma

Często firmy, które przetwarzają dotyczące nas informacje postrzegą przepisy o ochronie danych osobowych jako zło konieczne. Dostrzegając jedynie negatywne strony ustaw i traktując je jako ograniczenia w prowadzonej działalności.

Dokumenty pracownicze
Fot. Pixabay.com

Często firmy, które przetwarzają dotyczące nas informacje postrzegą przepisy o ochronie danych osobowych jako zło konieczne. Dostrzegając jedynie negatywne strony ustaw i traktując je jako ograniczenia w prowadzonej działalności.

Jak wykorzystać ochronę danych osobowych do promocji firmy #RODO

Jak nie należy postępować

Administratorzy danych - szczególnie, ci którzy działają w sektorze prywatnym - zachowują się często w wątpliwy etycznie sposób do informacji obecnych i przyszłych klientów. Przykładowo w branży telekomunikacyjnej operatorzy „kupują” zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych w zamian za zniżki w opłatach. Natomiast w obszarze ubezpieczeń, przedstawiciele rozpoczynają proces wdrażania upustów w momencie otrzymania pozwolenia na stosowanie geolokacji (GPS) wobec kierowców pojazdów.- Takie działania opierają się na zasadzie „coś za coś”. Niestety mało który podmiot decyduje się prowadzić kampanię transparentności, a byłby to dobry sposób promowana organizacji jako tej, która przestrzega prawa. Należy pamiętać, że obowiązkiem każdego administratora przetwarzającego dane osobowe jest zapewnienie pełnej kontroli nad tym, jakie dane i komu są udostępniane – mówi Konrad Gałaj-Emiliańczyk, ODO 24.

Administratorzy, z których należy brać przykładWarto przyjrzeć się firmie LEGO (producentowi klocków znanemu na całym świecie). Spełnia on nie tylko wymogi przepisów ochrony danych osobowych, o czym szeroko informuje w swoich politykach i regulaminach, ale również podpowiada użytkownikom usług jak powinni chronić zarówno swoje prawo do prywatności, jak i swoich dzieci.- Warto również zwrócić uwagę na działania mBanku, który swoją lekką w przekazie, ale jednocześnie bardzo prawdziwą kampanią pokazuje w jaki sposób powinniśmy zadbać o bezpieczeństwo naszych informacji. Hasło akcji „Nie robisz tego w realu? Nie rób tego w sieci!” poza samym edukacyjnym charakterem promuje także sam bank jako podmiot świadomy i przestrzegający zasady ochrony danych osobowych – wskazuje Konrad Gałaj-Emiliańczyk, ODO 24.Kolejnym bardzo ciekawym przypadkiem wdrażania dobrych praktyk są działania organizowane przez firmę Fellowes - dostawcę niszczarek do dokumentów. Kampania skierowana jest do społeczeństwa. Podkreśla, że nie należy wyrzucać dokumentów zawierających cenne informacje do zwykłych śmietników, a odpowiednio je niszczyć. Tym samym organizacja reklamuje własne produkty, które już teraz spełniają wymogi stawiane przez RODO.- Powyższe przykłady obrazują nieco inną koncepcję wykorzystania prawa do poufności w celu promowania własnego biznesu. W świecie, w którym społeczeństwo niemal wszędzie jest bombardowane ofertami, transparentność i wdrożenie dobrych praktyk wydaje się być najsensowniejszym rozwiązaniem – dodaje Konrad Gałaj-Emiliańczyk, ODO 24.

RODO mobilizuje firmy

Czasy, w których marketing w sieci opierał się głównie na wysyłaniu masowych informacji handlowych do nieoznaczonego kręgu odbiorców już dawno mięły. Osoby fizyczne jak i dostawcy usług poczty elektronicznej korzystają obecnie z bardzo rygorystycznych filtrów antyspamowych i skuteczność tego typu działań jest bardzo niska. Co więcej, stosowanie dedykowanych baz danych zawierających szczegółowe informacje o potencjalnych klientach również nie przynosi oczekiwanych rezultatów. Jest to spowodowane powszechnym brakiem zaufania do firm, które przetwarzają nasze dane.Wyobraźmy sobie adresata takiej wiadomości, który właśnie otrzymał coś czego nie szukał i nie zamawiał. Zaczyna się zastanawiać jak nadawca pozyskał jego dane. Okazuje się, że informacje te zostały przekazane - bądź sprzedane - przez firmę którą obdarzył wcześniej zaufaniem. Efektem takich działań jest utrata zaufania, zarówno do nowego nadawcy i do tego, który wcześniej pozyskał dane legalnie.- Coraz częściej wdrażanie dobrych praktyk i prowadzenie ciekawych kampanii promujących prawo do prywatności spotyka się z dużym zainteresowaniem. Świadomość osób sukcesywnie rośnie. Dlatego w obliczu zbliżającego się RODO przedsiębiorcy powinni zacząć stosować się do przepisów ochrony danych osobowych, inaczej będą narażeni na kary finansowe przewidziane w unijnym rozporządzeniu – podsumowuje ekspert.

Źródło: ODO 24

Udostępnij artykuł: