Już nie tylko leasing samochodów, ale i… samolotów

Firma

Pilatus PC-12
Fot. EFL

EFL sfinansował samolot Pilatus PC-12. Nabywcą jest spółka Aircom Automotive należąca do AIRCOM GROUP. Fabrycznie nowy samolot przyleciał do Wrocławia bezpośrednio ze Szwajcarii. Wartość transakcji wyniosła ponad 18 mln PLN.

#EFL od 1997 roku sfinansował ponad 30 różnych samolotów #leasing #samoloty

Producentem samolotu Pilatus PC-12 jest założona w 1939 roku firma Pilatus Aircraft. Spółka jest wiodącym na świecie producentem samolotów turbośmigłowych i jedyną szwajcarską firmą, która rozwija, buduje i sprzedaje statki powietrzne na wszystkich kontynentach. Sztandarowym cywilnym produktem firmy Pilatus jest model PC-12 NG, obecnie jeden z najpopularniejszych na rynku samolotów biznesowych z silnikiem turbośmigłowym. Od momentu rozpoczęcia jego produkcji w 1994 roku na całym świecie dostarczono klientom ponad 1800 takich maszyn.

Samolot prywatny lub firmowy

Choć w kwestii zakupu statków powietrznych daleko nam jeszcze do Europy Zachodniej czy Stanów Zjednoczonych, to jednak z roku na rok tzw. małe lotnictwo cieszy się w Polsce coraz większą popularnością. – Zakupów dokonują osoby prywatne, bo jak obserwujemy, latanie awionetkami czy helikopterami to coraz częściej spotykane hobby Polaków. Z drugiej strony, na zakup coraz częściej decydują się firmy. Środki powietrzne umożliwiają ich przedstawicielom zdecydowanie szybsze przemieszczanie się między miastami czy krajami, w których mają swoje placówki czy kontrahentów. W obu przypadkach coraz więcej osób myśli o leasingu – mówi Radosław Kuczyński, prezes EFL.

Samolotowa wersja SUV-a

PC-12 NG jest o połowę tańszy w eksploatacji od małego samolotu odrzutowego. Samolot napędzany jest niezawodnym silnikiem turbinowym Pratt&Whitney PT-6A o mocy 1200 SHP zredukowanej z 1744 SHP. Dzięki temu silnik jest nie obciążony i został objęty pięcioletnią gwarancją do 2500 h. Zasięg maksymalny 3417 KM, prędkość przelotowa 528 km/h.

Wielką przewagą Pilatusa nad samolotami odrzutowymi jest możliwość operowania z każdego typu lotniska, także nieutwardzonego. Dzięki wyjątkowym właściwościom aerodynamicznym przy pełnym załadunku potrzebuje tylko 800 m pasa do startu. Unikalną wszechstronność Pilatusa potwierdza fakt, że poza użytkowaniem typowo biznesowym czy rekreacyjnym, PC-12 wykorzystywany jest także jako samolot transportowy, policyjny, ambulans czy przy specjalnych misjach rządowych. Mówi się, że PC-12 to samolotowa wersja SUV-a.

Samoloty latają w leasing operacyjnym

Najczęściej wybieranym leasingiem przy zakupie samolotów czy helikopterów jest leasing operacyjny. Wynika to z kilku powodów. Po pierwsze, leasingodawcy przez cały okres umowy pozostają właścicielami sprzętu, dlatego też stosują prostsze i bardziej przejrzyste procedury udzielenia finansowania. Po drugie, przedsiębiorca nie zamraża swoich środków, które tym samym może przeznaczyć na rozwój firmy oraz bieżące wydatki. Decydującym jest też fakt, że w czasie trwania umowy leasingobiorca spłaca tylko cześć wartości przedmiotu leasingu, płacąc de facto za jego używanie, a po jej zakończeniu oddaje go finansującemu.

Źródło: Europejski Fundusz Leasingowy SA

Udostępnij artykuł: