Kariera Generacji Z. Na jakie zarobki może liczyć młody pracownik?

Rynek pracy

Ludzie siędzący na podłodze
Fot. stock.adobe.com/Zarya Maxim

Generacja Z wchodzi na rynek pracy i będzie znaczyć coraz więcej w firmowych zespołach. Młodzi Polacy łączą spore ambicje zawodowe z chęcią budowy pozytywnych relacji z otoczeniem i potrzebą bycia docenionym w pracy.

Jakie #firmy wybiera #GeneracjaZ? Na jakie zarobki może liczyć na starcie kariery? #rynekpracownika

Czego Generacja Z szuka w pracy?

Jakie aspekty pracy są szczególnie ważne dla przedstawicieli Generacji Z? Jak wykazują badania Pracuj.pl, na czele listy znajduje się atrakcyjne wynagrodzenie – wskazuje na nie 70% osób w wieku 18-24 lat. Na drugim miejscu znalazła się dobra atmosfera (67%), a na trzecim – docenianie efektów pracy (51%). Ten ostatni aspekt „zetki” wybierały najczęściej ze wszystkich grup wiekowych, podobnie jak ciekawy zakres obowiązków (31%).

Jak przyciągnąć, a jak stracić „zetkę”?

W dobie niżu demograficznego i niedoboru talentów w wielu branżach, coraz częściej to firmy muszą przyciągać uwagę kandydatów, a nie kandydaci – firm. Jakie atuty mogą się okazać skuteczne w tej rywalizacji?

Podobnie, jak w innych przypadkach, przy rozważaniu ofert pracy kluczowa jest poprawa wynagrodzenia – skłoniłaby ona do przyjęcia propozycji aż 75% „zetek”. Niewiele mniej skuteczne są jednak inne, bardziej „miękkie” aspekty życia zawodowego – lepsza atmosfera w pracy (68%), większe bezpieczeństwo zatrudnienia (66%) i work-life balance (64%).

– Wiele poglądów „zetek” na pracę wynika z etapu życia, na którym się znajdują. Potrzebują one od otoczenia potwierdzenia, że ich kariery idą w odpowiednim kierunku, a także że zyskują ważne doświadczenia na przyszłość. Generację Z interesują przy tym nie tylko „twarde” kwestie , ale także bardziej „miękkie” aspekty pracy, np. dobra atmosfera, pozytywny feedback. „Choć „zetki” często deklarują, że wynagrodzenia są dla nich kluczowe, doświadczenia pracodawców pokazują, że młode talenty są także gotowe „inwestować” w pracę i wybierać bardziej rozwojowe oferty, nawet jeżeli na samym początku wiąże się to z obniżeniem oczekiwań finansowych – mówi Konstancja Zyzik, Talent Acquisition & Capabilities Development Manager w Grupie Pracuj.

Wizerunek firm w oczach Generacji Z

Z punktu widzenia rekrutacji warto przeanalizować przekonania Generacji Z, dotyczące wizerunku różnego rodzaju firm jako pracodawców. Zgodnie z odpowiedziami grupy 18-24, z docenianiem pracownika częściej kojarzy ona większe (41% wskazań), zagraniczne (50%) i prywatne (53%) przedsiębiorstwa, a zdecydowanie rzadziej – mniejsze (35%), polskie (17%) i państwowe (21%).

Wyniki badań mogą dowodzić skuteczności działań employer brandingowych i aktywnej rekrutacji, prowadzonej przez największych pracodawców z sektora prywatnego. Wiele z tych firm prowadzi działania HR na najszerszą skalę, coraz częściej dobrze dopasowane do grup docelowych i odpowiadające na ich aspiracje.

Technologie mile widziane

Polacy w wieku 18-24 najczęściej spośród wszystkich generacji wykorzystują przy szukaniu pracy cyfrowe narzędzia. Aż 62% z badanych w tym wieku zagląda w tym celu na portale z ofertami pracy, 46% stosuje wyszukiwarki internetowe, a 32% – sięga po aplikacje mobilne z ogłoszeniami.

Co równie ważne, przedstawiciele Generacji Z nie tylko chętnie aplikują poprzez narzędzia cyfrowe, ale także korzystają z zasobów w sieci przygotowując swoje CV. Tworząc życiorys, niemal co drugi badany korzysta z artykułów z poradami zawodowymi (47%), niewiele mniej – z kreatorów CV (43%) i gotowych szablonów dostępnych w sieci (42%).

– Generacja Z to pierwsze pokolenie na rynku pracy, do którego przynależą także osoby urodzone już w XXI wieku. Świat cyfrowy to dla nich naturalne środowisko. Znajduje to odzwierciedlenie w odpowiedziach „zetek” badanych przez Pracuj.pl. Są one świadome wpływu technologii na przyszłość pracy i odważnie korzystają z różnorodnych narzędzi cyfrowych wspierających rekrutację – m.in. portali z ogłoszeniami, rozwiązań mobilnych czy generatorów CV. Ich sporą aktywność obserwujemy choćby wśród użytkowników aplikacji Pracuj.pl, którzy każdego roku przesyłają za pośrednictwem naszej aplikacji miliony CV – komentuje Łukasz Marciniak, Dyrektor ds. Rozwoju Sprzedaży w Grupie Pracuj.

Kasa na start. Zarobki juniora

Na potrzeby raportu „Kariera Generacji Z” eksperci zarobki.pracuj.pl przygotowali zestawienie przeciętnych wynagrodzeń, które deklarują użytkownicy serwisu – przedstawiciele kilkunastu specjalizacji zatrudnieni na poziomie juniora lub młodszego specjalisty.

Spośród wybranych stanowisk na najniższe przeciętne wynagrodzenia mogą liczyć młodsi graficy oraz młodsi testerzy gier – otrzymują oni 3700 zł brutto. Zdecydowanie wyższe wynagrodzenia trafiają do osób wchodzących do branży nowych technologii. Co interesujące, na szczycie tej listy znalazły się stanowiska w branży marketingowej – według deklaracji badanych, junior product manager otrzymuje przeciętnie nawet 6600 zł brutto.

Źródło: Pracuj.pl
Udostępnij artykuł: