KIR: Do czego najczęściej używamy przelewów natychmiastowych

Polecamy

kir.02.400x233-1

Jak wynika z badania TNS Kantar zrealizowanego na zlecenie Związku Banków Polskich i KIR, dwóch na trzech klientów banków w Polsce uważa, że przelewy natychmiastowe to użyteczna usługa. Zdaniem ankietowanych ten rodzaj przelewów jest szczególnie przydatny przede wszystkim wtedy, gdy trzeba szybko uregulować rachunki, np. za prąd lub gaz, oraz gdy chcemy mieć od razu pewność, że odbiorca otrzymał przelew. Coraz większe zapotrzebowanie na przelewy natychmiastowe potwierdzają również dynamicznie rosnące statystyki uruchomionego dokładnie pięć lat temu i obsługiwanego przez KIR systemu Express Elixir.

Sondaż przeprowadzony przez Kantar TNS* dla Związku Banków Polskich i KIR pokazuje, że aż dwie trzecie osób posiadających konto w banku uważa, że przydałaby im się możliwość wykonywania przelewów natychmiastowych ze swojego rachunku. Według Grzegorza Leńkowskiego, dyrektora Linii biznesowej płatności natychmiastowe w KIR, ten rezultat to ważny sygnał dla banków, które jeszcze nie posiadają tej usługi w swojej ofercie. – Konkurencja między bankami jest bardzo duża, a jak pokazują badania, możliwość przelewania pieniędzy w czasie liczonym w sekundach ma znaczenie dla dużej części ich klientów – mówi Grzegorz Leńkowski.

Express Elixir systematycznie, z roku na rok, zyskuje na popularności. Według danych KIR w II kw. 2017 roku w systemie rozliczonych zostało ponad milion przelewów (1 079 tys.). To wzrost aż o ok. 446 tys. transakcji w porównaniu z II kw. 2016 roku. Dotychczas Express Elixir wdrożyło 12 banków komercyjnych i 70 banków spółdzielczych.

Ankieterzy Kantar TNS zapytali też klientów banków, w jakich sytuacjach ich zdaniem przelewy natychmiastowe przydają się najbardziej. Co trzeci badany – 33 proc. – wskazał na sytuację, gdy trzeba uregulować w ostatniej chwili rachunki za prąd, gaz, elektryczność itp. Oznacza to wzrost o 14 pkt. proc. w porównaniu do liczby deklaracji ankietowanych w zeszłym roku. Była to najczęściej wybierana odpowiedź w tegorocznym badaniu. Nieco mniej respondentów – 30 proc. – wskazało, że chce mieć pewność, że odbiorca otrzymał przelew natychmiast. Tutaj także zanotowano wzrost – o 10 pkt. proc. w ciągu roku.

Niemal co czwarty klient banku – 22 proc. – uważa, że przelewy natychmiastowe przydają się głównie wtedy, gdy trzeba uregulować ważne i pilne płatności firmowe (wzrost o 6 pkt. proc. w ciągu roku). Odsetek osób, które potrzebę korzystania z takich przelewów widzą przy okazji spłaty raty kredytu, pożyczki oraz karty kredytowej wyniósł 17 proc. (wzrost o 5 pkt. proc. w ciągu roku). Natomiast 13 proc. klientów banków korzystałoby z szybkich przelewów w sytuacji, gdy nie działa karta płatnicza oraz gdy mają do wykonania transakcję na dużą kwotę, np. zakup samochodu, a nie chcą nosić ze sobą gotówki. W obu przypadkach liczby wskazań są wyższe niż w zeszłym roku o 7 pkt. proc. Brak potrzeby korzystania z przelewów natychmiastowych zadeklarowało 22 proc. ankietowanych, co stanowi znaczący spadek (o 13 pkt. proc.) w stosunku do ubiegłorocznych wskazań (35 proc.).

– Jako konsumenci stajemy się coraz mniej cierpliwi, więc wszelkie narzędzia wspierające załatwianie spraw „tu i teraz” będą zyskiwać na popularności. Przyspieszanie rozliczeń jest wygodne, ale też ma niebagatelne znaczenie dla efektywności gospodarki i biznesu – komentuje Grzegorz Leńkowski.

– Sprzyja temu m.in. decyzja NBP, który niedawno umożliwił podatnikom, płatnikom składek ZUS i przedsiębiorcom dokonywanie opłat z wykorzystaniem systemu Express Elixir.

Potrzebę przyspieszenia w przelewach dostrzegł nie tylko polski bank centralny, ale także ten europejski. O ile w Polsce przelewamy pieniądze natychmiastowo już od pięciu lat, to klienci banków w zdecydowanej większości europejskich krajów takiej możliwości jeszcze nie mają. Dlatego też w Europejskim Banku Centralnym trwają prace nad ogólnoeuropejskim systemem rozrachunku przelewów natychmiastowych dla płatności w euro, który ma ruszyć pod koniec 2018 r.

* Badanie przeprowadzone zostało w marcu 2017 r. na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie klientów banków w wieku 15 lat i więcej. Liczebność próby: N=789. Badanie przeprowadzone zostało techniką wywiadów bezpośrednich w domach respondentów przy wykorzystaniu laptopów – CAPI. Badanie zostało zrealizowane przez Kantar TNS na zlecenie Związku Banków Polskich we współpracy z KIR.

KIR