Klimatyzacja w biznesie – standard czy luksus?

Finanse i gospodarka

Chociaż wykorzystanie klimatyzacji w polskich domach jest coraz częstszym zjawiskiem, to podstawowym odbiorcą tej instalacji są nadal przedsiębiorstwa i instytucje. Tutaj zaobserwować możemy wzrost popularności tego rozwiązania wśród mniejszych firm, które wzorem dużych przedsiębiorstw i instytucji dostrzegają znaczenie klimatyzacji nie tylko dla komfortu, ale również dla wizerunku współczesnego biznesu. Szczególnie przy malejących cenach instalacji zapewnienie odpowiednich warunków "klimatu" dla potencjalnych partnerów biznesowych może być ogromnym atutem.

Gorące lata na rynku klimatyzacyjnym

Rynek klimatyzacji w Polsce przeżywa prawdziwy boom, spowodowany rosnącą popularnością tego typu instalacji na naszym rynku. Początki tego zjawiska można zaobserwować od roku 2007, kiedy to klimatyzacja przestała być kojarzona wyłącznie z luksusowymi hotelami w tropikalnych krajach i dużymi zagranicznymi przedsiębiorstwami, które mogły pozwolić sobie na koszty montażu oraz utrzymania instalacji. W okresie ostatnich 5 lat klimatyzator stał się urządzeniem goszczącym nie tylko w biurach małych i średnich przedsiębiorstw, ale coraz częściej kupowanym przez klientów indywidualnych. Wzrost popularności wykorzystywania klimatyzacji wiąże się przede wszystkim z malejącymi kosztami instalacji oraz eksplantacji urządzenia.

– Zalew rynku klimatyzatorów urządzeniami kiepskiej jakości, najczęściej pochodzącymi z Chin, które oferowane są nawet za mniej niż 2 tys. zł spowodował ogromną konkurencję wśród wiodących producentów takich jak DAIKIN, MITSUBISHI ELECTRIC czy FUJITSU. Dziś markowy, energooszczędny i niezawodny klimatyzator renomowanej firmy z Europy zachodniej lub Japonii można zainstalować za 3-3,5 tyś zł. Kilka lat temu tego typu inwestycja wiązałaby się z wydatkiem rzędu 5-6 tys. zł..- tłumaczy Piotr Stefaniak z łódzkiej firmy AC KLIMAT.

Klimatyzacja ociepla wizerunek

Powszechność stosowania klimatyzacji w biznesie wymusiła zmianę postrzegania tego typu inwestycji w kontekście wizerunku przedsiębiorstwa. To, co kiedyś wydawało się luksusem dziś jest standardowym rozwiązaniem, którego brak może źle świadczyć o kondycji firmy. Klimatyzacja, która mogłaby się wydawać instalacją niepotrzebną dla budownictwa w naszym klimacie, właśnie w Polsce stanowi prawdziwe zbawienie dla osób doświadczających drastycznych zmian temperatury, które występują z dnia na dzień oraz w obliczu coraz bardziej upalnego lata. Montaż klimatyzacji, stanowiącej proste w obsłudze, funkcjonalne i coraz tańsze rozwiązanie dla firmy, w oczach naszych partnerów biznesowych, klientów a nawet pracowników i współpracowników stał się elementem nie tylko mile widzianym, ale nawet oczekiwanym i pożądanym w codziennej współpracy. Klimatyzacja latem, szczególnie w dużych miastach, gdzie wszechobecny asfalt i beton łatwo nagrzewają całe otoczenie, jest rozwiązaniem oszczędniejszym od sieci wentylatorów oraz gwarancją na godziwe warunki pracy. Duże miasta, w upalne dni charakteryzują się również niską wilgotnością powietrza, przez co wysoka temperatura tym mocniej wpływa na jakość pracy.

– Spotykamy się z pytaniami o sens instalowania klimatyzacji w kraju, w którym mamy do czynienia tylko z kilkoma upalnymi miesiącami w roku. Odpowiedzią na nie zawsze będą rosnące statystyki sprzedaży tego typu instalacji w Polsce, przez co jej brak stawia firmę w gronie mniejszości, która kojarzy się nie z oszczędnością, ale ze słabą kondycją finansową. Należy również pamiętać że niedrogie udogodnienie jakim jest klimatyzacja w firmie może spowodować znaczny wzrost efektywności pracy co może mieć bezpośrednie przełożenie na zyski przedsiębiorcy.  Dziś w upalny dzień o wiele łatwiej zauważyć na pierwszy rzut oka brak klimatyzacji w firmie niż jej obecność. – mówi Piotr Stefaniak z AC KLIMAT.

Jak dbać o klimatyzację bez dodatkowych kosztów

Aby inwestycja w klimatyzację pozostała pożądanym oraz tanim rozwiązaniem musi być właściwie użytkowana. Wybór instalatora oferującego profesjonalny montaż oraz sezonowe przeglądy i utrzymanie gwarancji dla instalacji powinien być traktowany jako priorytet dla każdego przedsiębiorcy inwestującego w klimatyzację. O tym, czy będziemy potrzebowali częstego serwisu decyduje przede wszystkim właściwa eksploatacja instalacji. Do najczęściej spotykanych grzechów w użytkowaniu klimatyzacji należy praca urządzenia przez całą dobę. W wielu firmach nigdy nie wyłącza się klimatyzacji, przez co naraża się pracowników na problemy zdrowotne, a firmę na straty finansowe. Najbardziej popularne klimatyzatory pochłaniają powietrze z pomieszczenia, filtrują, ochładzają, osuszają lub dogrzewają je i znów oddają. Przy użytkowaniu takich urządzeń należy pamiętać o okresowym wietrzeniu pomieszczenia co zapewni stały dopływ świeżego powietrza, a pracujący klimatyzator skutecznie oczyści je z brudu i kurzu a w przypadku urządzeń bardziej zaawansowanych technicznie  – również z drobnoustrojów. – Częstym zjawiskiem jest też niewłaściwe ustawianie parametrów pracy urządzenia. Wielu użytkowników w upalne dni poszukując orzeźwienia stara się ustawić klimatyzację na jak najniższą temperaturę i „silny” nadmuch, przez co narażają się na szok termiczny, którego doświadczą wychodząc z biura. Zaleca się, żeby ustawienie klimatyzacji było tylko o 3-4 stopnie niższe niż temperatura na zewnątrz. – radzi Piotr Stefaniak z AC KLIMAT.

Brudna i nieserwisowana klimatyzacja może być wylęgarnią wirusów i drobnoustrojów. Producenci klimatyzatorów zalecają w celu utrzymania długoletniej gwarancji kompleksową konserwację urządzeń i instalacji dwa razy do roku przez stację serwisową z odpowiednimi kwalifikacjami oraz sprzętem. W trakcie takiej usługi odbywa się m.in. odgrzybianie instalacji. To za mało, należy również dbać o czyszczenie filtrów urządzenia we własnym zakresie. Czynność ta powinna być przeprowadzane co miesiąc lub dwa, nie potrzebna jest jednak do tego specjalistyczna firma, w lepszych urządzeniach dostęp do filtra jest ułatwiony i wystarczy umyć go wodą z mydłem.

Warunkiem prawidłowego funkcjonowania urządzeń, wykorzystania w pełni ich możliwości technicznych w maksymalnym okresie żywotności jest niewątpliwie obsługa zgodnie z zaleceniami producentów poszczególnych urządzeń, a co się z tym wiąże również stała konserwacja sprzętu przez firmy wyspecjalizowane- radzi Piotr Stefaniak z AC KLIMAT

Klimatyzacja może również przynieść bardziej wymierne oszczędności niż te, w których oszczędzamy na zdrowiu pracowników. Montaż klimatyzatora i jego użytkowanie możemy odliczyć od podatku. Podobnie jak w przypadku kosztów na ogrzewanie, również klimatyzacja może być wpisana do kosztów podatkowych. Do wydatków takich można zaliczyć zakup urządzeń klimatyzacyjnych, ich serwis i konserwację. Należy jednak pamiętać, że sam zakup urządzenia należy do środków trwałych firmy, a tych nie możemy od razu wpisać do kosztów podatkowych, trzeba więc poddać je najpierw amortyzacji.

– Rozwiązaniem tego problemu może być forma leasingu, która staje się coraz bardziej popularna w tego rodzaju instalacjach.. – radzi Piotr Stefaniak z AC KLIMAT

Jak się okazuje klimatyzacja nie oznacza dziś zbędnego luksusu, na który mogą sobie pozwolić tylko najbogatsze firmy i instytucje. Udogodnienia towarzyszą nam na co dzień, dlatego firma unikająca tanich inwestycji ułatwiających pracę i kontakt z klientem może stwarzać wrażenie nie idącej z duchem czasów.

– Inwestycja w klimatyzację w dzisiejszych czasach nie stanowi wydatku, który mógłby mocno zaszkodzić nawet średnio prosperującej firmie. Rezygnacja z tego typu udogodnienia może jednak mocno ochłodzić relację naszego przedsiębiorstwa z klientami lub potencjalnymi partnerami, przez co pozornie zaoszczędzone pieniądze odbiją się na wizerunku firmy. – podsumowuje Piotr Stefaniak z AC KLIMAT

Udostępnij artykuł: