Kolejna firma korzysta już z usługi KIR – mojeID

Technologie i innowacje

Artur Białkowski (Medicover Polska) Robert Trętowski (KIR
Artur Białkowski (Medicover Polska - z lewej) i Robert Trętowski (KIR - z prawej) Fot. aleBank.pl

Od 10 grudnia pacjenci Medicover Polska mogą korzystać z usługi mojelD do potwierdzania tożsamości i w celu uzyskania dostępu do portalu pacjenta i aplikacji mobilnej. Nie jest już potrzebna osobista wizyta w centrum medycznym w celu uzyskania hasła do konta pacjenta.

#ArturBiałkowski: Wdrożenie usługi mojelD pozwala pacjentom z całej Polski na łatwiejsze korzystanie z usług telemedycznych #Telemedycyna #CyfryzacjaUsług #Cyberbezpieczeństwo #eTożsamość #mojeID @RzecznikKIR @MedicoverPL

Usługa mojelD oferowana przez Krajową Izbę Rozliczeniową to zdalne potwierdzanie tożsamości na podstawie danych pochodzących z zaufanego źródła, czyli banku. Obecnie z usługi mojelD mogą korzystać klienci PKO Banku Polskiego, ING Banku Śląskiego i Banku Pekao S.A. (dostawcy tożsamości) oraz PGNiG Obrót Detaliczny (dostawcy usług komercyjnych).

E-tożsamość

Tożsamość cyfrowa jest ważną częścią różnego rodzaju e-usług. Usługa została uruchomiona przez KIR na początku czerwca 2019 r. Dzięki połączeniu usługi z tzw. Węzłem Krajowym, integrującym usługi administracji publicznej, można np. zdalnie złożyć wniosek o dowód osobisty lub zarejestrować pojazd.

KIR finalizuje także prace nad uruchomieniem usługi mSzafir — podpisu elektronicznego w chmurze, którego składanie będzie możliwe z dowolnego urządzenia z dostępem do Internetu.

mojeID jest zgodne z wymaganiami elDAS, a KIR jest wpisany na listę kwalifikowanych podmiotów świadczących usługi zaufania prowadzoną przez Ministra Cyfryzacji.

Wdrożenie usługi w Medicover Polska

Jest to pierwsze wdrożenie w branży medycznej, w której ochrona danych pacjentów musi być zapewniona na bardzo wysokim poziomie. mojelD daje gwarancję bezpiecznego i jednoznacznego uwierzytelniania klienta w ramach dostępu do usług Medicover online. Banki dostarczają tylko uwierzytelnienie i nie mają kontaktu z danymi dotyczącymi pacjentów.

Jak stwierdził Artur Białkowski, członek zarządu i dyrektor zarządzający ds. usług biznesowych w firmie Medicover − systematycznie rośnie znaczenie usług zdalnych w opiece zdrowotnej.

Telemedycyna, czyli porady medyczne i kontakt z lekarzem za pośrednictwem telefonu, czatu i wideorozmowy stanowią obecnie już prawie 40% wszystkich wizyt pacjentów.

Wdrożenie usługi mojelD pozwala pacjentom z całej Polski na łatwiejsze korzystanie z usług telemedycznych firmy .

Pacjenci Medicover Polska mogą skorzystać z mojelD, aby potwierdzić swoją tożsamość online i otrzymać dostęp do portalu pacjenta Medicover OnLine i aplikacji mobilnej Medicover bez konieczności odwiedzenia recepcji centrum medycznego. Jak podkreślił Artur Białkowski, wdrożenie mojeID nie spowoduje, że dotychczasowy sposób identyfikacji przestanie działać.

E-recepty sprawdziły się

Jak informuje firma, od pół roku wystawiane są też elektroniczne recepty i wystawiła ich już ponad milion. Od wielu lat była możliwość zamówienia recepty zdalnie, ale prawo wymagało, żeby była to recepta na tzw. kontynuację leczenia. W tej chwili nowe regulacje poszerzają możliwości takich działań.

W przypadku Medicover lekarze mają dostęp do dokumentacji medycznej pacjenta, nawet jeśli wcześniej go nie prowadzili. Również rozmowy poprzez chat są zapisywane do historii choroby. Barierą, która hamowała rozwój tych usług, była pewna identyfikacja pacjenta.

Jak stwierdził Robert Trętowski, wiceprezes zarządu KIR, są dokumenty i czynności, które wymagają nie tylko silnej autoryzacji, ale też niepodważalnego podpisu pod oświadczeniem woli.

W trakcie dalszej współpracy KIR z Medicover przewiduje się wprowadzenie na portalu Medicover również poświadczeń potwierdzonych podpisem kwalifikowanym. To pozwoli w pełni cyfryzować wiele różnych procesów – dodaje wiceprezes KIR.

Wszystkie dane –  i wszystkie bezpieczne

mojelD to prostsza identyfikacja pacjenta i przyspieszenie procesu rejestracji do usług medycznych. Zapewnia także możliwość udostępniania online wrażliwych danych medycznych, np. wyników badań, przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa.

Zainteresowanie Polaków usługami udostępnianymi zdalnie zostało potwierdzone przez powszechne wykorzystywanie usług z obszaru e-państwa: m.in. składania wniosków o dowód, prawo jazdy, dostęp do internetowego Konta Pacjenta czy ZUS. Aby skorzystać z usługi, wystarczy na stronie internetowej dostawcy lub urzędu, którzy udostępniają tę metodę potwierdzania tożsamości, wybrać opcję logowania lub potwierdzania tożsamości z mojelD.

Użytkownik jest następnie przekierowany na stronę banku, gdzie po zalogowaniu akceptuje potwierdzenie swojej tożsamości przez bank podmiotowi trzeciemu (dostawcy usług). Można to zrobić na komputerze, smartfonie lub tablecie.

Czeka mSzafir

Natomiast mSzafir to podpis elektroniczny w chmurze usługa, którą KIR udostępni już wkrótce. Pozwoli na złożenie kwalifikowanego podpisu na dowolnym urządzeniu: smartfonie, tablecie lub komputerze całkowicie wirtualnie — bez specjalnego czytnika i karty kryptograficznej.

To rozwiązanie jest dobrą opcją także dla tych, którzy dotychczas nie korzystali z e-podpisu lub robili to sporadycznie, bo umożliwia uzyskanie jednorazowego certyfikatu pozwalającego na podpisanie jednego dokumentu.

Jak informuje KIR, mojelD i e-podpis w chmurze to komplementarne usługi, pozwalające na korzystanie z pełnego zakresu narzędzi służących cyfrowej identyfikacji i uwierzytelnianiu.

Źródło: aleBank.pl
Udostępnij artykuł: