Kolorowe Boiska w chmurze Microsoft

Finanse i gospodarka

8-godzinne wdrożenie, obcięcie kosztów hostingu o połowę i dziesięciokrotne przyspieszenie czasu ładowania witryny - tak można w skrócie podsumować przeniesienie strony projektu Kolorowe Boiska do chmury Microsoft Azure.  Motywacją do wdrożenia był wysoka aktywność użytkowników witryny dochodzącą nawet do miliona zapytań do bazy danych na godzinę - Kolorowe Boiska to konkurs pod egidą producenta farb Śnieżka, który pozwala wygrać wielofunkcyjne boisko dla szkoły.

Akcja promocyjna Kolorowe Boiska wymaga od użytkowników oddania głosu na projekt konkretnej szkoły znajdujący się na stronie www.koloroweboiska.pl. Z uwagi na fakt, że konkurs przeprowadzony jest raz w roku, największa aktywność strony notowana jest w okresie jego trwania – dochodząc do liczby od 600 tys. do 1 miliona zapytań do bazy danych na godzinę. Takie obciążenie serwerów firmy hostingowej spowodowało liczne problemy z poprawnym funkcjonowaniem strony.

„Proponowana wydolność serwerów była określana dla prognozowanej miesięcznej liczby UU (100 tys.). Jednak gdy okazało się, że Kolorowe Boiska notują ponad 600 tys., a nawet do miliona zapytań do bazy danych w ciągu jednej godziny (ponieważ duża część tych unikalnych użytkowników wielokrotnie wracała na stronę), to serwery firmy hostingowej tego nie wytrzymały” – mówi Michał Smereczyński, administrujący projektem ze strony agencji Open Gate Visual & Media.

TrzeciJak efektywnie, technologicznie i kosztowo utrzymać serwis charakteryzujący się tak dużą „sezonowością”? To nie jedyne wyzwanie, przed którym stanęła Śnieżka S.A., pomysłodawca i fundator nagród w konkursie „Kolorowe Boiska”. „Niełatwy dylemat potęgował fakt, że wybrana w 2014 roku firma hostingowa nie była w stanie dostarczyć usługi o wymaganej przez naszego klienta wydajności, a faktyczne koszty niezadowalającego hostingu znacząco przekroczyły prognozy” – wspomina Paweł Tatarski, dyrektor zarządzający Open Gate.

Alternatywą zaproponowaną przez firmę hostingową było przeniesienie strony do chmury co wiązało się z niedostępnością serwisu na czas 3-4 dni. Dodatkowo wysokie koszty miesięcznego hostingu (3500 PLN/m-c) oraz migracji (3000 PLN) znacznie przekraczały założony budżet. Propozycja została odrzucona, a czas zaczął działać na niekorzyść, bo Kolorowe Boiska wymagały migracji w ciągu 24 godzin.  Najszybszym i najskuteczniejszym rozwiązaniem, okazała się migracja do chmury Microsoft Azure.

Mimo niedogodności udało się stworzyć infrastrukturę projektu składającą się z sieci wirtualnej oraz 2 serwerów.  Całość projektu powstała w ciągu zaledwie 8h i to na tablecie.  Co więcej, w tym czasie użytkownicy serwisu nie zgłaszali problemów w funkcjonowaniu strony. Dodatkowo możliwe było zmniejszenie kosztów miesięcznego hostingu o połowę do 1600 PLN/m-c, a czas ładowania strony uległ znacznemu skróceniu – z pół minuty do 3 sekund. W kwestii zachowania bezpieczeństwa, Microsoft zapewnił obsługę przez 24h, wdrożony został proces wprowadzania poprawek, a także ochrona antywirusowa oraz izolacja sieci w razie ataku złośliwego oprogramowania.

„Wszystko naprawdę się udało, nikt nie zauważył zmian, no, może poza klientem, który od razu zwrócił uwagę na kolosalną różnicę czasu ładowania się strony. Do tego warto dodać gwarancję bezpieczeństwa oraz spokój, dzięki któremu Klient mógł przekierować swoją uwagę na kolejne projekty” – dodaje Michał Smereczyński.

Do konkursu Kolorowe Boiska, co roku zapraszane są szkoły podstawowe z małych miejscowości, które nie mają środków na budowę boiska lub renowację starego obiektu. W rywalizację aktywnie włączają się nie tylko uczniowie, ale także nauczyciele i całe lokalne społeczności. Dzięki konkursowi szkoła – nawet z najmniejszej miejscowości – ma szansę na zdobycie wielofunkcyjnego boiska od Śnieżki.

150304.boiska.400x

Źródło: Microsoft

Udostępnij artykuł: