Kongres Obsługi Gotówki 2018. Od banku centralnego do kasy

Wydarzenia

Fot. Marzena Stokłosa, Copyright CPBiI

W trakcie trzeciej sesji pt. „Społeczna odpowiedzialność za obrót gotówkowy w Polsce” Kongresu Obsługi Gotówki 2018 dyskutowano o tym, jak przygotowanie gotówki może wpływać na koszt obrotu gotówkowego, jakość banknotów i koszty przeliczania. Rozmawiano o działaniach, jakie można podjąć w celu usprawnienia obsługi gotówki w handlu. Mówiono też o modelach obsługi gotówki w międzynarodowych sieciach handlowych.

#BarbaraJaroszek z @nbppl: nadal w codziennych sytuacjach potrzebujemy gotówki i to w wielu różnych nominałach #KongresOG #gotówka #pieniądze #ZBP #NBP

W części wprowadzającej do dyskusji Karol Stec, dyrektor ds. koordynacji projektów Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, przedstawił specyfikę obrotu gotówkowego z punktu widzenia handlu detalicznego. Jak stwierdził, problemem w sklepach jest brak najniższych i niskich nominałów monet. Kolejnym jest znaczny ciężar worków zbiorczych. Jego zdaniem, jest też obecnie za mała konkurencja w usługach transportu gotówki. Oczekuje stworzenia jednego standardu dla konwojentów upoważnionych do transportu gotówki. Organizacja reprezentuje 15 największych sieci sprzedaży detalicznej w naszym kraju. Warto dodać, że sieci handlowe zainwestowały w Polsce 50 mld euro.

W kolejnym wystąpieniu Iwona Osińska, dyrektor ds. administracyjnych i promocji w Polskiej Izbie Paliw Płynnych przedstawiła, jak wygląda realizacja płatności na stacjach paliw. Na udział obrotów gotówkowych i bezgotówkowych główny wpływ ma ich lokalizacja. W rejonach wiejskich większość płatności jest realizowanych przy pomocy gotówki. Również koszty obrotu gotówkowego dla właścicieli stacji są niższe niż przy płatności kartami. Z drugiej strony gotówka przechowywana na stacji paliw to ryzyko napadu rabunkowego i konieczność poniesienia kosztów na jej bezpieczne przechowywanie i transport.

Czytaj także: Gotówka trzyma się mocno. IV Kongres Obsługi Gotówki >>>

Technologia recyklingu gotówki

O doświadczeniach dotyczących wykorzystania recyklera banknotów oraz monet w dużej sieci handlowej mówił Krzysztof Kołodziejczyk, prezes zarządu w firmie Talemax. W Polsce jest niewiele instalacji do obsługi gotówki w sieciach handlowych. Jednak zainteresowanie nimi stale rośnie. Jeśli chodzi o rodzaje stosowanych urządzeń, to każdy kraj ma swoją specyfikę. Natomiast widać, że obecnie coraz większy udział ma na rynku technologia recyklingu gotówki. W omawianym wdrożeniu, udało się znacznie oszczędzić czas kasjerów i managerów. Niższe są też koszty przeliczania gotówki. Mniejsza jest liczba transportów, a gotówka jest od razu na koncie sklepu.

Czytaj także: Jaka będzie przyszłość gotówki w Polsce?

Panel dyskusyjny zamykający III sesję tegorocznej edycji Kongresu, moderowała Barbara Jaroszek, dyrektor Departamentu Emisyjno-Skarbcowego Narodowego Banku Polskiego, a uczestniczyli w niej: Krzysztof Kołodziejczyk, prezes zarządu w firmie Talemax, Sławomir Lorenc, z-ca dyrektora Biura Skarbowości Poczty Polskiej, Patryk Mazurkiewicz, prezes zarządu POFOG, Rafał Pokora, dyrektor Cash Management w Departamencie Globalnej Bankowości Transakcyjnej w Banku Zachodnim WBK oraz Karol Stec, dyrektor ds. koordynacji projektów Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Gotówka nadal potrzebna

Barbara Jaroszek opowiedziała o swoich doświadczeniach związanych z wykorzystaniem kart płatniczych oraz gotówki przy realizacji płatności w placówkach handlowych i w usługach. Jak się okazuje, nadal w wielu codziennych sytuacjach potrzebujemy gotówki i to w wielu różnych nominałach. Przypomniała o wysokich kosztach, jakie wiążą się z obsługą bilonu.

Karol Stec zwrócił uwagę na działania sieci handlowych mających na celu ograniczanie czasu transakcji i optymalizowanie obsługi gotówki.

Nawiązując do społecznej odpowiedzialności za obrót gotówkowy, Sławomir Lorenc przekonywał, że Poczta zapewnia jak największa dostępność gotówki i odpowiednią strukturę nominałową np. przy doręczając rent i emerytur.

Czytaj także: Jak ograniczyć koszty obsługi gotówki przy zachowaniu bezpieczeństwa?

Rozmawiano o presji ze strony klientów na firmy CIT, dotyczącej szybkości obsługi gotówki. Zwrócono uwagę na niskie płace pracowników branży i problemy z brakiem chętnych do jej wykonywania.

Więcej informacji na temat Kongresu Obsługi Gotówki 2018 w najbliższym wydaniu Miesięcznika Finansowego BANK.

Udostępnij artykuł: