„Lodówka na medal” ‒ Fundacja Santander wspiera kampanię nt. zapobiegania marnowaniu żywności

Edukacja / ESG

Fundacja Santander wspólnie z Bankiem Żywności SOS w Warszawie uruchomiły kampanię edukacyjną „Lodówka na medal”, która ma na celu kształtowanie pozytywnych nawyków dotyczących przechowywania i gospodarowania żywnością oraz szerzenie wiedzy na temat skutków zjawiska marnowania żywności. W ramach projektu „Lodówka na medal” uruchomiono warsztaty edukacyjne w szkołach oraz wyjątkową grę online, poinformowała Fundacja.

wyrzucanie pizzy do kosza
Fot. stock.adobe.com / Andrey Popov

Fundacja Santander wspólnie z Bankiem Żywności SOS w Warszawie uruchomiły kampanię edukacyjną „Lodówka na medal”, która ma na celu kształtowanie pozytywnych nawyków dotyczących przechowywania i gospodarowania żywnością oraz szerzenie wiedzy na temat skutków zjawiska marnowania żywności. W ramach projektu „Lodówka na medal” uruchomiono warsztaty edukacyjne w szkołach oraz wyjątkową grę online, poinformowała Fundacja.

Według danych PROM[1], aż 5 mln ton jedzenia marnuje się w Polsce ‒ na etapach produkcji, przetwórstwa, dystrybucji i konsumpcji. Gospodarstwa domowe marnują 3 mln ton żywności, czyli aż 60% wyrzucanego jedzenia – to oznacza, że w polskich domach w każdej sekundzie wyrzucamy do kosza ponad 90 kg jedzenia.

Marnując żywność marnujemy też wodę, paliwo, energię i przyczyniamy się do wzrostu emisji gazów cieplarnianych. Bez wdrożenia skutecznych rozwiązań, nie będzie możliwe powstrzymanie katastrofy klimatycznej.

Czytaj także: PKO BP: przez rosyjską agresję na Ukrainę rosną obawy o dostępność produktów rolnych

Marnowanie żywności wpływa także na klimat

Projekt „Lodówka na medal” jest odpowiedzią na zjawisko marnowania żywności i próbą przeciwdziałania jego zgubnemu wpływowi na klimat.

‒ Jako Bank Żywności SOS w Warszawie postanowiliśmy wzmocnić nasze dotychczasowe działania edukacyjne i zasiać ziarenko wiedzy od najmłodszych lat. Po pierwsze, dzięki wsparciu Wolontariuszy Fundacji Santander Bank Polska ruszamy od marca do szkół podstawowych w całej Polsce, by zaprosić dzieci do gry. Podczas lekcji uczniowie dowiedzą się o skali problemu, skutkach marnowania żywności i wypracują sposoby na niemarnowanie. Dodatkowo, przy pomocy makiety magnetycznej, dzieci nauczą się jak przechowywać odpowiednio produkty żywnościowe w lodówce oraz poza nią, by na dłużej zachowały świeżość.

W polskich domach w każdej sekundzie wyrzucamy do kosza ponad 90 kg jedzenia

Aby przenieść edukację poza szkołę, do domów i by zaciekawić każdego z nas – powstała również gra on-line www.lodowkanamedal.pl dostępna w wersji mobilnej i na komputerze. W grze, w atrakcyjny sposób można nauczyć się uproszczonych zasad przechowywania żywności. Mistrzowie zostają w grze Ratownikami Żywności i otrzymują dyplom – mówi Iwona Wojtaszek, kierowniczka ds. współpracy z biznesem w Banku Żywności SOS w Warszawie.

Czytaj także: Żywność drożeje najsilniej od 2011 roku

Dobre nawyki od przedszkola

Jak wynika z raportu o perspektywach zapobiegania marnotrawstwu żywności w Polsce do 2030 roku[2], wprowadzenie edukacji o ograniczaniu marnowania jedzenia mogłoby zmniejszyć to zjawisko nawet o jedną trzecią.

Aby tak się stało konieczne jest jednak uczenie młodych pokoleń właściwych postaw i zachowań konsumenckich, mądrego gospodarowania żywnością i niemarnowania jedzenia.

Wprowadzenie edukacji o ograniczaniu marnowania jedzenia mogłoby zmniejszyć to zjawisko nawet o jedną trzecią

‒ Dobre nawyki kształtuje się od najmłodszych lat, niezależnie czy dotyczy to świata finansów, dbania o zdrowie czy odpowiedzialnego gospodarowania żywnością. Jednym z celów Fundacji Santander jest edukacja i szerzenie wiedzy także tej związanej z ekologią i zmianami klimatu. Jest to jeden z naszych priorytetów, któremu poświęcamy bardzo dużo uwagi.

Dlatego z ogromnym entuzjazmem włączyliśmy się w kampanię dotyczącą pozytywnych nawyków związanych z przechowywaniem i gospodarowaniem żywności. Wiele danych pokazuje, że skala tego zjawiska w Polsce jest znacząca i mamy nadzieję, że jednym ze skutecznych sposobów walki z nim i szerzenia wiedzy będzie nasza kampania – powiedziała Marzena Atkielska, prezes Fundacji Santander. 

W projekt „Lodówka na medal” włączyły się m.in. Bank Żywności SOS w Warszawie, Fundacja Santander Bank Polska S.A. im. Ignacego Jana Paderewskiego, partnerzy z branży AGD: Amica, Electrolux, Samsung oraz Związek Pracodawców AGD APPLIA.

Czytaj także: Świat boi się drożejącej żywności


[1] Program Racjonalizacji i Ograniczenia Marnotrawstwa Żywności, 2021, https://projektprom.pl

[2] https://bankizywnosci.pl/wp-content/uploads/2021/07/Raport_BadaniaDelfickie_PROM.pdf

Udostępnij artykuł: