Małe firmy wciąż preferują gotówkę

Raporty

W portfelach Polaków znajduje się już ponad 35 mln kart płatniczych, którymi w 2015 r. przeprowadzili ponad 2,5 mld transakcji. Dynamicznie rośnie również liczba terminali płatniczych. Mimo to, polskie małe i średnie przedsiębiorstwa wciąż preferują gotówkę. Z kart kredytowych korzysta jedynie 20 proc. firm z tego sektora.

Jeszcze 10 lat temu udział płatności bezgotówkowych w ogólnej liczbie płatności dokonywanych przez Polaków wynosił ledwie 2 proc., obecnie Ministerstwo Rozwoju szacuje go na ponad 20 proc. Wynika to nie tylko z preferencji indywidualnych, ale również z rozwoju technologii i infrastruktury. Jeszcze w 2010 r. było w Polsce 252 tys. terminali płatniczych, a pięć lat później liczba ta wynosiła 465 tys., co oznacza wzrost o ponad 84 proc.

161121.MŚP_a_gotówka_01.850x423

Do płatności bezgotówkowych nie do końca przekonały się jednak jeszcze polskie małe i średnie przedsiębiorstwa. Jak wynika z badania Diners Club Polska, jedynie co piąta firma z tego sektora korzysta ze służbowych kart kredytowych, a dominującą formą płatności pozostaje gotówka. Na przykład podróże służbowe pracowników opłaca z jej pomocą aż 80 proc. polskich MŚP, a jedynie 10 proc. przedsiębiorstw wykorzystuje w tym celu kartę służbową. Tymczasem – zdaniem Katarzyny Fatygi, prezes Diners Club Polska – wprowadzenie płatności bezgotówkowych w firmie umożliwia usprawnienie prac całego przedsiębiorstwa, poprawę bezpieczeństwa transakcji, znaczną oszczędność czasu i zmniejszenie kosztów, bo przechowywanie gotówki wymaga fizycznych urządzeń i zabezpieczeń.

161121.MŚP_a_gotówka_02.850x416

Firmy, które zdecydowały się na płatności bezgotówkowe, przy wyborze kart kredytowych kierują się przede wszystkim długością oferowanego okresu bezodsetkowego i wysokością oprocentowania kredytu. Ponad połowa z nich ceni sobie również internetowy dostęp do kont wszystkich kart firmy, a tym samym możliwość stałej kontroli wydatków.

161121.MŚP_a_gotówka_03.850x412

161121.MŚP_a_gotówka_04.850x402

Badanie zostało zrealizowane przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych w październiku 2016 r. metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), na ogólnopolskiej grupie 500 przedsiębiorców.

Sławomir Dolecki

Udostępnij artykuł: