Małe miejscowości to domena Banków Spółdzielczych

Tylko u nas

Rozmowa z dr Mariuszem Cholewą - Prezesem Zarządu BIK S.A.

Po pierwsze prawie połowa kredytów konsumpcyjnych udzielanych przez banki jest udzielana w miejscowościach do 25 tys. mieszkańców. To relatywnie więcej niż liczba mieszkańców tych miejscowości. Po drugie małe miejscowości są naturalną domeną banków spółdzielczych. Duże banki robią tam do 40 procent biznesu natomiast banki spółdzielcze sprzedają tam 80 procent kredytów konsumpcyjnych. Jednocześnie klienci w małych miejscowościach mają lepszą jakość. Lepiej spłacają kredyty. Lokalną siłą banków spółdzielczych są małe miejscowości i właśnie tam banki powinny budować swoją przewagę i swój portfel.

Druga rzecz to aktywne monitorowanie portfela. Banki komercyjne przeglądają swój portfel i klientów we współpracy z Biurem Informacji Kredytowej regularnie. Banki spółdzielcze coraz częściej zaczynają to robić. To, co my widzimy, to banki, które regularnie przeglądają portfel po to, aby lepiej dopasować ofertę do potrzeb klientów, rosną trzy razy szybciej niż pozostałe. Zatem rynki lokalne, przeglądanie portfela, i dbanie o klientów lojalnych – to kolejny wątek. Mniej więcej połowa klientów banków spółdzielczych kredytuje się nie tylko tam. Mają kredyt w banku spółdzielczym, gdzie mieszkają, ale korzystają z jakiś produktów w bankach komercyjnych. Klienci, którzy korzystają z finansowania w kliku bankach, z naszych statystyk wynika, że są dużo bardziej ryzykowni. Zatem ważne jest podejście do klienta i nakłanianie go  do tego, aby był klientem lojalnym i finansował się w jednym miejscu z regularnym monitorowaniem portfela. To jest coś co może wspomóc banki spółdzielcze w rozwoju biznesu.

Zobacz również rozmowę w wersji wideo:dr Mariusz Cholewa: Małe miejscowości to domena Banków Spółdzielczych

aleBank.pl

Udostępnij artykuł: