Marketing mobilny: NIE MA FIRMY BEZ NETU I FEJSA

NBS 2014/01

W 1993 r. Bill Gates wypowiedział znamienne słowa: Internet? Nie, dziękuję, nie jesteśmy zainteresowani. Nie trzeba było długo czekać, aby zmienił zdanie, bo już dwa lata później wypowiedział wojnę przeglądarce Netscape.

W 1993 r. Bill Gates wypowiedział znamienne słowa: Internet? Nie, dziękuję, nie jesteśmy zainteresowani. Nie trzeba było długo czekać, aby zmienił zdanie, bo już dwa lata później wypowiedział wojnę przeglądarce Netscape.

Obecnie internet jest już zjawiskiem tak powszechnym, że trudno sobie wyobrazić, aby jakakolwiek działalność mogła odbywać się poza tym medium. Prawdziwy boom rozpoczął się wraz z koncepcją Web 2.0, gdy środek ciężkości przeniósł się z klasycznych dostawców informacji na ich odbiorców. Jak grzyby po deszczu pojawiały się kolejne serwisy społecznościowe, gdzie internauci wymieniali się informacjami, komentowali działania polityków i przedsiębiorstw, wyrażali opinie na temat produktów czy sklepów. Dzisiaj serwisy te są podstawowym miejscem komunikacji między przedsiębiorstwem a społecznością internetową.

Jan Globalny, bloger idealny

W Europie funkcjonuje ponad 50 mln blogów, co stanowi ok. 30 proc. serwisów tego typu na całym świecie. Interesujące jest, że jedną z najbardziej aktywnych grup blogerów w krajach Unii, oprócz mieszkańców Wysp Brytyjskich, Francji, Hiszpanii i Finlandii, są Polacy. Coraz większego znaczenia nabierają również wideoblogi. W 2012 r. ponad 4 mld godzin odtwarzanych było co miesiąc w kanałach YouTube. W Polsce mamy 13,4 mln użytkowników YouTube należącego do Google, na drugim miejscu znajduje się serwis Wrzuta.pl (2,6 mln), na kolejnych: tosiewytnie.pl (1,3 mln) oraz francuski Dailmotion (z 1,1 mln użytkowników). Serwisy te wykorzystywane są z powodzeniem przez znane marki w promocji swoich produktów.

W 2011 r. firma Gemius S.A. przeprowadziła badania z zakresu zachowań i opinii internautów dotyczących serwisów/usług audio i wideo w internecie, z których wynikało, że największą popularnością wśród internautów cieszą się serwisy wideo (95 proc. wskazań internautów), a następnie telewizja internetowa (ponad połowa badanych – 53 proc. zadeklarowała korzystanie z tej usługi).

Jest to o tyle dobra sytuacja, że niechęć internautów do ponoszenia opłat przy odtwarzaniu materiałów wideo w zasadzie od lat się nie zmienia, utrzymując się na poziomie ok. 70 proc., co oznacza, że jest to dobry kanał do prezentacji produktów i marek przedsiębiorstw. Ponadto, w serwisie YouTube, użytkownik ma możliwość podjęcia decyzji, czy chce obejrzeć reklamę, czy po 5 sekundach ją wyłączyć, co także wpływa na atrakcyjność tego kanału, o ile reklamodawca w ciągu tych pierwszych 5 sekund reklamy będzie w stanie zainteresować internautę swoim produktem na tyle, aby zachciał ją obejrzeć do końca.

Kanał ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Udostępnij artykuł: