Mastercard SpendingPulse: początek roku szkolnego wpłynie na zwiększenie sprzedaży w Europie

Raporty

Wraz z początkiem roku szkolnego wzrosty w sektorze sprzedaży detalicznej odnotują takie kraje jak Hiszpania, Czechy i Wielka Brytania, a w ciągu dwóch pierwszych tygodni września, przyrosty pojawią się w całej Europie. Największy ruch spodziewany jest w branży odzieżowej, a głównym powodem będzie sezonowa zmiana garderoby, oceniają eksperci Mastercard.

plecak z ksiązkami, przybory szkolne
Fot. stock.adobe.com / Nikita

Wraz z początkiem roku szkolnego wzrosty w sektorze sprzedaży detalicznej odnotują takie kraje jak Hiszpania, Czechy i Wielka Brytania, a w ciągu dwóch pierwszych tygodni września, przyrosty pojawią się w całej Europie. Największy ruch spodziewany jest w branży odzieżowej, a głównym powodem będzie sezonowa zmiana garderoby, oceniają eksperci Mastercard.

W ramach analizy trendów zakupowych Mastercard SpendingPulse™, która od czerwca uwzględnia również dane z Polski, firma zmierzyła poziom sprzedaży detalicznej w Europie w kluczowym okresie przygotowań do powrotu dzieci do szkoły. Analizowane dane dotyczą zakupów zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych, przy użyciu wszystkich form płatności.

Analitycy Mastercard oczekują, że całkowita sprzedaż detaliczna[1] wzrośnie w perspektywie rok do roku, a przyczynią się do tego m.in. rosnące ceny, jak i zwiększony popyt konsumencki.

Mastercard SpendingPulse wskazuje na wysoki poziom wydatków związanych z rozpoczęciem roku szkolnego, w szczególności w sektorze odzieżowym

Przyglądając się okresowi wzmożonych wydatków na wyprawki szkolne, pomiędzy 15 sierpnia a 16 września, analitycy szacują, że wzrost sprzedaży w ujęciu rocznym będzie szczególnie duży w Hiszpanii (13%), Czechach (9,5%) oraz Wielkiej Brytanii (9,6%).

W Polsce spodziewane są przyrosty na poziomie 8,4%. Największe zwyżki sprzedaży w Europie przewidywane są na dwa pierwsze weekendy września.

Czytaj także: Bank Millennium wyliczył, ile w tym roku kosztuje wyprawka szkolna

Handel detaliczny liczy na zakupy wyprawek szkolnych

‒ Okres kompletowania szkolnych wyprawek, to niezmiennie jeden z najistotniejszych momentów zakupowych dla sektora sprzedaży detalicznej, który z biegiem czasu stał się kluczowym wskaźnikiem kondycji konsumentów. Mastercard SpendingPulse wskazuje na wysoki poziom wydatków związanych z rozpoczęciem roku szkolnego, w szczególności w sektorze odzieżowym.

W związku z wysoką inflacją, wielu konsumentów przedłoży wydatki na doświadczenia, takie jak podróże czy wyjścia do restauracji, nad zakup trwałych dóbr materialnych m.in. artykułów gospodarstwa domowego – komentuje Natalia Lechmanova, Senior Economist w Mastercard Europe.

Źródło: Mastercard

Czytaj także: Początek roku szkolnego: 300+ jest obecnie warte tylko 233 zł

Trendy zakupowe w różnych sektorach

Na podstawie tego, co konsumenci kupują podczas tegorocznego sezonu przygotowań szkolnych, wyodrębnić można kilka trendów detalicznych.

Odświeżenie szafy: solidny wzrost na większości analizowanych rynków odnotuje sektor sprzedaży odzieży i biżuterii.

Przewiduje się, że największy przyrost w pierwszej kategorii nastąpi w Polsce, gdzie branża odzieżowa odnotuje ponad 24-proc. wzrost w skali roku. Dodatkowo, we Francji w sektorze biżuterii przewidywane są zwyżki o 30%. W Hiszpanii będzie to odpowiednio więcej o 22% i 19%.

Źródło: Mastercard

Doświadczenia nowym priorytetem: oczekuje się, że sektory związane z turystyką, takie jak restauracje i branża noclegowa odnotują w tym okresie wzrosty. To ostatni moment na rodzinne wakacje. Przewiduje się, że rynek francuski zanotuje wzrosty w ujęciu rocznym o 25% w branży noclegowej i 14% w gastronomicznej, z kolei hiszpański sektor restauracyjny wzrośnie o 13% rok do roku.

W Polsce sytuacja kształtuje się nieco inaczej. W branży noclegowej oczekiwany wzrost to 14% w ujęciu roczym, natomiast jeżeli chodzi o restauracje to spodziewane zwyżki są na poziomie tylko 0,5%.

Źródło: Mastercard

Wyposażenie domu: elektronika i meble w części z analizowanych rynków nadal powinny odnotowywać spadki w ujęciu rocznym, co bezpośrednio związane jest ze spowolnieniem popytu po pandemii COVID-19.

W Polsce odnotujemy spadki -8,5% rok do roku w sektorze elektroniki i -7% w sektorze meblowym. Z kolei Francja wciąż notuje wzrosty w zakresie sprzedaży mebli (16% r/r), podobnie jak Hiszpania, gdzie spodziewany jest wyjątkowy, dwucyfrowy przyrost, zarówno w sektorze elektroniki, jak również mebli (w ujęciu rocznym kolejno na poziomie 11% i 39%).

Źródło: Mastercard

Czytaj także: Początek roku szkolnego: jak bardzo inflacja uderzy po kieszeniach rodziców? Badanie Nationale-Nederlanden


[1] Całkowita sprzedaż detaliczna nie obejmuje sektora motoryzacyjnego i nie jest skorygowana o inflację

Udostępnij artykuł: