McDonald’s, Coca-Cola, Pepsi i Starbucks zawieszają działalność w Rosji

Gospodarka

McDonald's, Coca-Cola, PepsiCo i Starbucks to kolejne zagraniczne spółki, które zdecydowały się na zawieszenie działalności w Rosji po jej agresji na Ukrainę. Na podobny ruch zdecydował się wcześniej m.in. Yum Brands, właściciel sieci KFC.

drogowskazy z napisami USA, Russia
fot. stock.adobe.com / xtock

McDonald's, Coca-Cola, PepsiCo i Starbucks to kolejne zagraniczne spółki, które zdecydowały się na zawieszenie działalności w Rosji po jej agresji na Ukrainę. Na podobny ruch zdecydował się wcześniej m.in. Yum Brands, właściciel sieci KFC.

McDonald’s ogłosił we wtorek (8.03.), że tymczasowo zamyka około 850 restauracji w Rosji. Prezes spółki Chris Kempczinski zapowiedział, że pomimo wstrzymania wszelkich operacji, koncern będzie wypłacał pensję swoim 62 tys. rosyjskich pracowników.

Restauracje McDonald's w Rosji i Ukrainie stanowią rocznie około 9 proc. przychodów koncernu i 3 proc. zysku operacyjnego.

McDonald's pełnił w Rosji symboliczną rolę. Sieć otworzyła pierwszą restaurację w Moskwie 32 lata temu, jeszcze za czasów Związku Radzieckiego.

Czytaj także: USA i Wielka Brytania ogłaszają wprowadzenie embarga na rosyjską ropę i gaz

Starbucks

Sieć kawiarni Starbucks również we wtorek zawiesiła działalność w Rosji, ale w przeciwieństwie do McDonald's udział przychodów z tego kraju nie był znaczący.

Cola-Cola i PepsiCo.

Wstrzymanie inwestycji w Rosji ogłosiły też dwaj amerykański liderzy rynku napojów, czyli Cola-Cola i PepsiCo. Ta druga firma jednak nie wycofuje się całkowicie z rosyjskiego biznesu: będzie nadal sprzedawać niektóre kluczowe produkty, jak żywność dla niemowląt.

W przypadku Coca-Cola biznes w Rosji i Ukrainie stanowiły w 2021 roku 1 do 2 proc. skonsolidowanych przychodów operacyjnych netto i zysku operacyjnego.

Czytaj także: Colliers kończy działalność w Rosji i Białorusi

KFC, Pizza Hut

Również Yum Brands Inc, spółka matka m.in. sieci KFC, wstrzymuje inwestycje w Rosji, która jest kluczowym rynkiem dla spółki, zapewniając jej rekordowy rozwój w zeszłym roku.

Yum Brands posiada w Rosji co najmniej 1000 lokali KFC i 50 restauracji Pizza Hut; prawie wszystkie działają jako niezależne franczyzy.

Spółka w poniedziałek na swojej stronie internetowej podała, że "zawiesiła wszelkie inwestycje i rozwój restauracji w Rosji, podczas gdy nadal ocenia dodatkowe opcje".

Czytaj także: Shell planuje wycofanie się z rosyjskiego rynku ropy i gazu

Źródło: PAP BIZNES
Udostępnij artykuł: