Menadżer haseł – jak być bezpiecznym w sieci i nie pamiętać wszystkich haseł

Bezpieczne Finanse / Bezpieczny Klient / Technologie i innowacje

Cyberbezpieczeństwo

Zgodnie z dobrymi praktykami hasło do każdego konta powinno być unikalne i wystarczająco skomplikowane. Ale nie trzeba pamiętać wszystkich haseł jeśli korzysta się z pomocy menadżera haseł.

Wystarczy zapamiętać tylko jedno skomplikowane hasło główne zamiast wielu haseł do pojedynczych usług #Cyber

Korzystając z wielu rodzajów usług cyfrowych, portali (w tym finansowych) czy sklepów internetowych wymagane jest założenie konta, do którego dostęp będzie chroniony hasłem. Zgodnie z dobrymi praktykami hasło do każdego konta powinno być unikalne i wystarczająco skomplikowane. Niestety zapamiętanie wielu takich haseł jest trudne. Z pomocą przychodzą wtedy menadżery haseł, które umożliwiają bezpieczne przechowywanie haseł w bazie danych dostępnej po podaniu hasła głównego.

Wystarczy pamiętać jedno hasło

Wystarczy wtedy zapamiętać tylko jedno skomplikowane hasło główne zamiast wielu haseł do pojedynczych usług. Przykładowymi popularnymi menadżerami są: KeePass (https://keepass.info), LastPass (https://www.lastpass.com), 1Password (https://1password.com/) i Dashlane (https://www.dashlane.com).

Dzięki wbudowanym generatorom haseł możliwe jest wygenerowanie unikalnego hasła dla każdego nowo tworzonego konta. Zapisując hasła w bazie użytkownik może wygenerować długie hasło (np. 25 znakowe) o wysokim poziomie skomplikowania (zawierającego duże i małe litery, cyfry oraz znaki specjalne) bez potrzeby zapamiętywania go lub wykorzystywania hasła, które już wcześniej zapamiętał i wykorzystywał dla innego konta.

Jeden klucz do wielu drzwi – to nie jest dobry pomysł

Wykorzystywanie tego samego hasła do wielu kont na różnych portalach i usługach nie jest dobrą praktyką, gdyż w przypadku kradzieży danych zawierających hasła do kont jednego usługodawcy, atakujący może uzyskać dostęp do innych kont tego użytkownika. Zachęcamy do wykorzystania menadżerów haseł, które pomogą uporządkować hasła i zwiększyć bezpieczeństwo korzystania różnego rodzaju usług cyfrowych.

Źródło: aleBank.pl
Udostępnij artykuł: