Miejsce dla Banku Pocztowego

Multimedia / Technologie i innowacje

Sławomir Zawadzki – Prezes Zarządu Banku Pocztowy S.A. w rozmowie dla portalu aleBank.pl

Z pełnym przekonaniem mogę powiedzieć, że w obecnej dobie ważniejsze jest, aby w Polsce była bankowość pocztowa, ponieważ banków jest coraz mniej. Sieć placówek znika z mapy mniejszych miejscowości. Klienci przenoszą aktywność do internetu, co jest naturalnym trendem – najmłodsze pokolenie już tylko w telefonie realizuje wszystkie swoje potrzeby. Dla klienta tradycyjnego nie ma przestrzeni dla usług finansowych. Utrudniony dostęp do nich mają osoby niepełnosprawne, starsze, którym trudniej korzystać z najnowszych rozwiązań – z wiekiem trudniej adaptujemy się do zmian.

Ważne jest, aby blisko tych osób była instytucja, która jest w stanie ich obsłużyć. Bankowość pocztowa jest dobrą odpowiedzią. 25 kwietnia tego roku pojawiła się w Senacie Stanów Zjednoczonych inicjatywa ustawodawcza. Ze względu na utrudniony dostęp do usług finansowych w społecznościach wiejskich, na prowincji, w społecznościach mniej rozwiniętych, w których nie mieszkają bogaci Amerykanie, biedni nie mają dostępu do usług finansowych. Płacą więcej za usługi, ponieważ są świadczone przez parabanki, firmy pożyczkowe. Jest to niesprawiedliwe. Teza w uzasadnieniu do inicjatywy o powołaniu Banku Pocztowego w USA na bazie 30 tys. placówek pocztowych jest taka, że niesprawiedliwość zagraża demokracji. Skoro biedni nie mają dostępu do tego, aby korzystać z podstawowych usług finansowych, a płaca za nie dużo więcej, bo wpychani są w sektor nieregulowany, to zagraża demokracji.

W Polsce powinniśmy świadomie kształtować układ systemu. Z jednej strony nowoczesność – chcemy sprostać współczesnym wyzwaniom, sprawić aby nasza gospodarka na tle gospodarki europejskiej, światowej odgrywała jakąś rolę – oczywiście na miarę demografii, siły ekonomicznej Polski. Musimy jednak pamiętać o tych, którzy potrzebują obsługi finansowej i są mniej zamożni. Model musi być zrównoważony. Chcę z bankowością pocztową taki model tworzyć. Wykluczenie finansowe grup mniej zamożnych jest problemem – bankowość pocztowa jest w stanie go rozwiązać.

Musi być to bankowość nowoczesna, wykorzystująca najnowsze technologie. Bankowość, która odnosi się do tego, że klient poczty korzysta z bankowości w sposób mobilny, ale pamiętamy o kliencie, który chce tradycyjnej oferty. Łączymy nowoczesność – mamy bardzo nowoczesne aplikacje mobilne i dla młodego pokolenia integrujemy to z usługami rynku e-commerce, które świadczy Poczta Polska. Zależy nam na tym, aby klienci korzystali z logistyki Poczty Polskiej, nie realizowali tych usług za pośrednictwem innych operatorów. O to, aby budować polską markę, przywiązanie do Poczty Polskiej jako operatora logistycznego, który dostarcza przesyłki do domów w całym kraju. W naszych nowoczesnych usługach bankowości mobilnej, internetowej tworzymy programy lojalnościowe, które sprawiają, że część pieniędzy wydatkowanych w internecie – płacąc kartą banku pocztowego – daje określone bonusy klientom, którzy lojalnie przywiązani są do korzystania z usług Poczty Polskiej. To nowoczesność w innym wymiarze – dla młodszego pokolenia. To też jest ważne w bankowości pocztowej, ale pamiętamy o starszych, z niepełnosprawnościami, chorych, którym listonosz przyniesie pieniądze do domu. W inny sposób nie będą mogli korzystać ze środków finansowych, a nowoczesne formy płatności niespecjalnie się sprawdzają gdy jesteśmy niepełnosprawni, chorzy i niezbyt zamożni – nie kupimy w internecie z dostawą do domu, bo nie będzie nas na to stać, a jeżeli poprosimy kogoś o zakupy to potrzebujemy gotówki.

Staramy się odpowiedzieć na współczesne wyzwania i tworzyć bankowość dla każdego dbając o to, aby powszechny dostęp do usług finansowych był w dobrej cenie i nie eliminował ludzi o niższych dochodach.

Udostępnij artykuł: