Mikrorachunek podatkowy: jeden czy dwa rachunki?

Firma

Ministerstwo Finansów - Logo
Ministerstwo Finansów - Logo (źródło: mf.gov.pl)

Od 1 stycznia 2020 roku każdy podatnik musi mieć mikrorachunek podatkowy. Przedsiębiorcy nie wiedzą czy powinni mieć jeden czy dwa rachunki, ani które opłaty na jaki rachunek mają być wpłacane. Robert Azembski znalazł odpowiedzi na te pytania.

#RobertAzembski: Prowadzący działalność gospodarczą, a równocześnie mający dochody z jakichkolwiek innych źródeł, powinni używać jedynie mikrorachunku podatkowego, który zawiera NIP #Mikrorachunek @MF_GOV_PL

Od 1 stycznia 2020 r. PIT, CIT i VAT można zapłacić wyłącznie na tzw. mikrorachunek podatkowy. Każdy musi go sobie wygenerować, bez względu na to, czy prowadzi firmę, czy jest szeregowym pracownikiem zatrudnionym na etacie.

Ważne jest to, by generując taki rachunek użyć odpowiedniego identyfikatora podatkowego – NIP lub PESEL.   

Dwa czy jeden rachunek?

Wszystko wydaje się proste, ale wielu podatników zasygnalizowało problemy. By wygenerować mikrorachunek wystarczy podać swój numer PESEL lub NIP. Niby jasne.

Okazało się jednak, że osoba prowadząca firmę może w ten sposób otrzymać dwa rozmaite numery – w zależności od tego, czy posłuży się NIP-em czy PESEL-em.  Który z nich jest więc właściwy i w jakim przypadku – to pierwsze pytanie?  

Drugie dotyczy tego, czy zgodnie z Ordynacją Podatkową (art. 61b § 1.) od 1 stycznia 2020 r. na mikrorachunek podatkowy należy kierować także niepodatkowe należności budżetowe, a tych jest dużo. To m.in. kary, grzywny, mandaty, a także opłaty skarbowe i te wynikające z ustawy o grach hazardowych oraz należności celne i wiele innych.

O wyjaśnienie tych kwestii portal aleBank zwrócił się do Krajowej Administracji Skarbowej (KAS).

KAS wyjaśnia

Z odpowiedzi, które otrzymaliśmy z biura prasowego KAS wynika, że na razie indywidualny rachunek podatkowy służyć będzie tylko do rozliczeń PIT, CIT i VAT. Pozostałe podatki, czyli np. akcyzę, PCC (podatek od czynności cywilnoprawnych) wpłacać należy tak jak dotychczas, czyli na odpowiednie rachunki urzędów skarbowych.

Na dotychczasowych zasadach ureguluje także podatek osoba rozliczająca się na karcie podatkowej oraz VAT-14 i VAT w imporcie. By się upewnić, co dokładnie i na jakie konta należy wpłacać, warto zajrzeć na stronę www.gov.pl/web/kas/rachunki-bankowe-urzedow-skarbowych-obowiazujace-od-1012020-r .

Tam zamieszczony został szczegółowy wykaz należności skarbowych, które płaci się przy użyciu mikrorachunku. Z pewnością nie są to mandaty karne, bo te powinny być przelewane na numer konta widniejący na bloczku mandatowym.

Jedyne niepodatkowe należności budżetowe, które muszą trafić na nowy, indywidualny rachunek podatkowy, to odsetki za zwłokę powstałe od zaległości z tytułu PIT, CIT i VAT oraz związane z tym koszty upomnień.

Kiedy podajemy PESEL?

Z informacji KAS wynika też, że numer PESEL przy generowaniu mikrorachunku musi podać podatnik będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej lub nie będący zarejestrowanym podatnikiem VAT. Wszystkich pozostałych obowiązuje NIP.

Ten numer powinny użyć osoby prowadzące działalność gospodarczą lub będące podatnikami VAT, bądź płatnikami podatków, składek na ubezpieczenie społeczne i / lub zdrowotne.

Prowadzący działalność gospodarczą, a równocześnie mający dochody z jakichkolwiek innych źródeł, powinni używać jedynie mikrorachunku podatkowego, który zawiera NIP.

Natomiast ci, którym został kiedyś nadany NIP, ale obecnie nie prowadzą działalności  gospodarczej, powinni posługiwać się wyłącznie rachunkiem założonym na numer PESEL.

Informację na ten temat można znaleźć pod adresem podatki.gov.pl,  w zakładce pytania i odpowiedzi.

Co jednak w przypadku gdy popełni się błąd i użyje niewłaściwego identyfikatora podatkowego? Wpłata zostanie zaksięgowana w urzędzie skarbowym na karcie kontowej takiego podatnika.

Kluczowa w tym przypadku jest prawidłowa identyfikacja wpłacającego. Fiskus jednak wezwie do wyjaśnienia tej sytuacji.

Jeśli podatnik sam zorientuje się, że  popełnił błąd, powinien zgłosić się osobiście do właściwego urzędu skarbowego z potwierdzeniem polecenia przelewu. Procedura wyjaśniania błędnej wpłaty przebiega podobnie jak przed zmianą przepisów. 

Źródło: aleBank.pl
Udostępnij artykuł: