Młodzi w biznesie i finansach – Warsaw Business Youth

Firma

Aksen Semak

Z Aksenem Semakiem – CEO Warsaw Business Youth rozmawia Magdalena Bryś

Aksen Semak: Jeżeli państwo nie inwestuje w młodzież, to gospodarka takiego kraju nie będzie innowacyjną

Czym zajmuje się organizacja Warsaw Business Youth?

Warsaw Business Youth jest środowiskiem, łączącym młode, przedsiębiorcze osoby, aby mogły wspólnie wymieniać się wiedzą, doświadczeniami, kontaktami, i nawzajem sobie pomagać w rozwijaniu biznesów. Obecnie działamy w Warszawie, ale niedługo planujemy rozszerzyć aktywność w całej Polsce. Chcielibyśmy stworzyć ekosystemy dla przedsiębiorców, by pomagać młodym i ambitnym, realizować swoje projekty i pomysły z naszą pomocą. Projekty, które tworzę – tworzę dla siebie. Gdy przyjechałem do Polski, nie było takiej organizacji – miałem dużo pomysłów, ale nie było środowiska, gdzie mógłbym je realizować. WBY jest również odpowiedzią na moje potrzeby.

Jakie realizujecie projekty? Jakie macie dalsze plany?

Na początku października odbyło się pierwsze spotkanie #WBYFORUM, dzięki wsparciu naszego głównego sponsora firmy Microsoft. Wzięło w nim udział ponad 150 osób. Koncepcja tego forum polegała na zgromadzeniu młodych oraz doświadczonych przedsiębiorców. Przedstawicielem doświadczonych przedsiębiorców byli Greg Albrecht – doświadczony doradca, mówca i inwestor, Marcin Wachowicz – założyciel restauracji AIOLI, Banjaluki i MOMU oraz Barbara Sołtysińska – założycielką IndaHash, międzynarodowej platformy influencer marketingu. Reprezentantem młodych przedsiębiorców był Ross Knap, członek listy Forbes 30 Under 30, założyciel start-upu CallPage.

Każdy z prelegentów reprezentował różne branże i różną perspektywę na prowadzony biznes. Celem forum nie było zainicjowanie kolejnego wydarzenia ze speakerami. Oprócz dyskusji odbył się Business Speed Dating. Uczestnik miał możliwość, w ciągu 20 minut poznać 20 nowych osób. Przez 30 sekund każdy miał za zadanie opowiedzieć o sobie oraz odpowiadać na jedno losowe pytanie. Planujemy, by forum odbywało się co kwartał  – kolejne spotkanie odbędzie się w lutym 2019 roku.

Dzięki poleceniu dr hab. Bogny Gawrońskiej-Nowak z Uczelni Łazarskiego, obecnie mamy przyjemność wspólnie z Towarzystwem Ekonomistów Polskich (TEP), Deloitte oraz Radiem Kampus organizować „Konkurs Młody Ekonomista” (KME). Jest to ogólnopolski konkurs dla studentów pasjonujących się ekonomią. WBY zajmuje się jego promocją. Planujemy zaangażować ambasadorów konkursu na każdej Uczelni w Polsce.

Nasz team organizacyjny to około 15 osób, są to przyszli specjaliści HR, marketingu, organizacji eventów oraz innych branż. Dla mnie priorytetem jest stworzenie międzynarodowego zespołu, by zaangażować ludzi z różnych krajów. Najważniejsza jest fuzja pomysłów osób reprezentujących kultury i perspektywy.

Czy uważasz, że młodzi ludzie są przedsiębiorczy? Jak definiujesz przedsiębiorczość?

Według mnie nie można zostać przedsiębiorcą tak po prostu. Człowiek musi rozwijać tę cechę i umiejętność przez całe życie. Wydaje mi się też, że przedsiębiorczość to zgromadzenie różnych umiejętności. Nie wierzę po części w coachów i trenerów, którzy od podstaw uczą przedsiębiorczości. Dla mnie przedsiębiorczość to możliwość konwertowania pomysłów, idei w rzeczywistość. Przedsiębiorcy, to ludzie, którzy znajdą zawsze jakieś rozwiązanie, by w przypadku przeszkód  je pokonać. To również ludzie, którzy mają wizję i mają pomysły, jak dotrzeć z punktu A do punktu B – od pomysłu do realizacji. Wielu przedsiębiorców uwielbia, nie tyle końcowy produkt, ale całą drogę do stworzenia tego produktu. To jest pasja – czekam na przeszkodę, bo chcę ją przezwyciężyć.

Młodzi ludzie są engine innowacyjności. Jeżeli państwo nie inwestuje w młodzież, to gospodarka takiego kraju nie będzie innowacyjną. Młodzi mają chęci do założenia swoich firm, start-upów oraz wizję. W moim przypadku, ciągle wizualizuje i staram się, żeby cała koncepcja wydarzenia była nie tylko u mnie w głowie, ale również w głowie każdego członka naszego teamu. Wspólna wizja jest najważniejsza, dzięki temu możemy osiągnąć, to co chcemy.

Jak zachęcić młodych ludzi do zakładania własnych biznesów, firm?

Celem Warsaw Business Youth jest właśnie zachęcenie młodych do tworzenia firm i start-upów. Przekonujemy, że realizacja własnego projektu to najlepsze, co można zrobić w swoim życiu. Proces tworzenia pomysłu i jego realizacji, to jest bardzo ciekawe doświadczenie i w ciągu tej drogi można zyskać bardzo wiele nowych umiejętności oraz zdobyć doświadczenie.

Jak promować edukację finansową wśród młodych ludzi?

Młodzi ludzie, studenci często dostają pieniądze na utrzymanie oraz studia od rodziców. W takim razie, po co im edukacja finansowa?  Jak można edukacją  zainteresować młodych? Kiedy kończysz studia, zaczynasz pracować i dostajesz swoje pierwsze wynagrodzenie. Zdarza się, że po 2 dniach już go nie masz. Przyczyna tkwi w braku wiedzy o zarządzaniu zarobkami. Wydaje mi się, że dobrym rozwiązaniem byłoby wdrażanie praktycznych przedmiotów z zarządzania zasobami własnymi pieniędzmi na Uczelniach oraz szkołach. Ponadto jest też sporo materiałów w Internecie, jak kanały na YouTube dedykowane tematowi edukacji finansowej.

Aksen Semak – 20-latek, CEO Warsaw Business Youth , CEO startupu Socium.Media (platforma łącząca małe przedsiębiorstwa z ich klientami).

Więcej o organizacji:

https://www.facebook.com/pg/wawbusinessyouth/

https://www.linkedin.com/company/wawbusinessyouth/

Wywiad jest częścią cyklu projektu „Młodzi w biznesie i finansach” – rozmów z przedstawicielami organizacji oraz instytucji wspierających przedsiębiorczość oraz edukację finansową wśród młodych ludzi.

Udostępnij artykuł: