Moneta okolicznościowa NBP „Brama Żuraw w Gdańsku” jest już w obiegu

Z rynku

Narodowy Bank Polski wprowadzi do obiegu monetę okolicznościową z serii Odkryj Polskę – „Brama Żuraw w Gdańsku”.

Moneta okolicznościowa z serii Odkryj Polskę – „Brama Żuraw w Gdańsku
Moneta okolicznościowa z serii Odkryj Polskę – „Brama Żuraw w Gdańsku". Źródło: NBP

Narodowy Bank Polski wprowadzi do obiegu monetę okolicznościową z serii Odkryj Polskę – „Brama Żuraw w Gdańsku”.

Narodowy Bank Polski poinformował, że od 21 maja 2021 roku wprowadził do obiegu monetę okolicznościową o nominale 5 zł z serii Odkryj Polskę – „Brama Żuraw w Gdańsku”.

Narodowy Bank Polski emisję serii „Odkryj Polskę” rozpoczął w 2014 roku. Ma ona przybliżać miejsca i zdarzenia ważne dla naszego kraju. Monety emitowane w tej serii mają parametry techniczne standardowych monet obiegowych o nominale 5 zł.

Moneta „Brama Żuraw w Gdańsku” jest trzynastym tematem w serii.

Czytaj także: Narodowy Bank Polski uczcił 100. rocznicę Konstytucji marcowej

Rewers monety przedstawia Bramę Żuraw, widoczną z prawego brzegu rzeki Motławy oraz herb Gdańska, w postaci dwóch krzyży i korony.

Okolicznościowa pięciozłotowa moneta w standardzie obiegowym zostanie wyemitowana w nakładzie do 1 000 000 sztuk.

Monetę można będzie zamienić według wartości nominalnej w Oddziałach Okręgowych NBP.

Czytaj także: NBP: srebrny Szóstak Jana Sobieskiego nagrodzony w konkursie „Coin Constellation 2020”

O historii Gdańskiego Żurawia

Gdańsk od początku swego istnienia rozwijał się gospodarczo dzięki morskiej i rzecznej wymianie handlowej. […] Dokumenty archiwalne potwierdzają istnienie w 1363 r. w ciągu wschodnich murów miejskich umocnionej drewnianej bramy, która spłonęła w 1442 roku. W 1444 roku zbudowano w tym samym miejscu murowaną budowlę w stylu flamandzkim, pełniącą funkcję dźwigu portowego. Nazwa tej bramy pochodzi od blaszanego wiatrowskazu w kształcie żurawia, umieszczonego na jej szczycie. […]

W XVIII w. Żuraw przestał pełnić funkcję dźwigu portowego, ale był jeszcze wykorzystywany do stawiania masztów na statkach wiślanych ruszających w powrotny rejs w górę Wisły. Potem służył do wynurzania ruf statków z napędem mechanicznym oraz do remontów śrub i sterów okrętowych. W XIX wieku gdański port intensywnie rozbudowywał się w nowym miejscu i Żuraw przestał być potrzebny.

Podczas działań wojennych w 1945 r. spłonęła drewniana konstrukcja Żurawia, a ceglane baszty uległy zniszczeniu w 40%. Mury bramy odbudowano w latach 1957–1959, a drewnianą konstrukcję dźwigu zrekonstruowano w latach 1963–1965. Od 1977 roku zabytek jest oddziałem Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku. Gdański Żuraw jest największym i najstarszym z zachowanych dźwigów portowych średniowiecznej Europy – przybliża historię obiektu ks. prof. dr hab. Wojciech Zawadzki.

Więcej informacji można znaleźć w folderze emisyjnym. Monety kolekcjonerskie i okolicznościowe, a także banknoty kolekcjonerskie oraz grafiki NBP można oglądać w wersji 3D w aplikacji Moje NBP.

Udostępnij artykuł: