Mundial 2018: kto okaże się zwycięzcą i zarobi najwięcej?

Komentarze ekspertów

Peter Garnry
Fot. Materiały prasowe Saxo Banku

Rynki finansowe dość skutecznie reagują na wszelkie dostępne informacje. Niemniej jednak chcemy się pokusić o analizę niektórych istotnych akcji, które mogą wygenerować znaczne korzyści w związku z Mundialem, mistrzostwami świata w piłce nożnej 2018.

#Mundial to także okazja do zarobku dla firm sponsorskich, reklamodawców, zakładów sportowych itd. #reklamy #sponsorzy @saxobank_pl

Na początek przyjrzyjmy się partnerom, sponsorom i powiązanym firmom regionalnym: większość z nich to spółki akcyjne:

  • Adidas
  • Coca-Cola
  • Gazprom
  • Hyundai Motor
  • Visa
  • Anheuser-Busch InBev
  • Hisense Kelon (spółka zależna Hisense)
  • McDonald’s
  • China Mengniu Dairy
  • Alrosa (rosyjska grupa kapitałowa zajmująca się wydobywaniem diamentów)
  • Rostelecom (rosyjskie przedsiębiorstwo telekomunikacyjne).

Naszym zdaniem ze wszystkich spółek wymienionych powyżej najkorzystniejszą ekspozycję na mundial mają Adidas i China Mengniu Dairy. Ze względu na fakt, iż Adidas będzie powszechnie reklamowany i że jest to marka produktów szybko zbywalnych, wydarzenie to może pozytywnie wpłynąć na sprzedaż. Jednak rynek nie będzie w stanie efektywnie wycenić tej możliwości przed rozpoczęciem mistrzostw, dlatego należy się liczyć z błędami w wycenach akcji w obie strony.

China Mengniu Dairy to mniej oczywisty wybór. Spółka podpisała umowę jako sponsor mundialu w grudniu ubiegłego roku i poza największym przewidywanym budżetem reklamowym będzie dostawcą jogurtu pitnego pod marką mistrzostw na terytorium Chin. Biorąc pod uwagę zapowiedzi prezydenta Xi Jinpinga, że Chiny staną się futbolową potęgą, całe przedsięwzięcie nabiera charakteru narodowego: mundial będzie budził w Chinach powszechne zainteresowanie bez względu na fakt, iż Państwo Środka nie zakwalifikowało się do uczestnictwa.

Inwazja chińskich reklam online

Według grupy medialnej Zenith, Chiny przewidują największe wydatki na reklamę internetową, tj. około 835 mln USD. Mimo iż w porównaniu z rocznymi wydatkami chińskich firm na reklamę online (80,4 mld USD) może się to wydawać niewiele, może to wpłynąć w pewnym stopniu na platformy reklamowe.

Największym graczem pod względem reklamy PPC jest Baidu ze względu na własną wyszukiwarkę i powiązane sieci. Tencent – z coraz większym udziałem w reklamach online na urządzenia mobilne – może również okazać się wygranym w tym rozdaniu.

Zakłady sportowe

Poza reklamami online przewidujemy, że mundial pozytywnie wpłynie na zakłady sportowe. Największe spółki akcyjne w tym sektorze to GVC Holdings, William Hill, Playtech, Kindred Group i Betsson.

Pozostałe kategorie

Oczywistą znaczącą kategorią poza wyżej wymienionymi jest browarnictwo, jednak mundial to zbyt małe wydarzenie i trwa zaledwie miesiąc, dlatego nie przewidujemy istotnych wzrostów ani zmian cen akcji spółek piwowarskich w tym zakresie. Poprzednie mistrzostwa nie skutkowały istotnym wzrostem popytu na piwo.