Na co wydamy najwięcej pieniędzy w 2019 roku?

Finanse osobiste

Polskei banknoty stózłotowe
Fot. stock.adobe.com/Adam Machocki

Niecała 1/5 (18%) Polaków planuje z wyprzedzeniem większe wydatki, które będą ich czekać w nowym roku, wynika z badania "Barometr Providenta". Poza bieżącymi kosztami najczęściej zastanawiamy się nad finansowaniem remontu mieszkania lub domu (26%) oraz wakacyjnego wyjazdu (28%). Połowa osób deklaruje, że zamierza na te cele oszczędzać.

Niecała 1/5 (18%) Polaków planuje z wyprzedzeniem większe wydatki, które będą ich czekać w nowym roku #BarometrProvidenta

“Styczeń kojarzy nam się z czasem postanowień i planów na nowy rok. Jednak jak wynika z badania Barometr Providenta, zrealizowanego dla największej instytucji pożyczkowej w Polsce, tylko 18% z nas zastanawia się, jakie wydatki poniesie w nadchodzących miesiącach, i szczegółowo je planuje. Jak czytamy w badaniu, największą bolączką dla portfela w kolejnym roku będą bieżące wydatki – wskazało na nie 42% ankietowanych” – czytamy w komunikacie.

Koszt remontu

“Dla 17% osób planujących całoroczny budżet najtrudniejszą pozycją jest z kolei koszt remontu. Nie jest to zaskakujące, biorąc pod uwagę fakt, że średnia kwota, jaką respondenci chcą przeznaczyć na odświeżenie mieszkania, to 11 661 zł. Dla 13% osób wyzwaniem są wakacje – średnio będą ich kosztować 3 647 zł. Najwięcej na letni wypoczynek planują przeznaczyć młodzi ludzie w wieku 25-34 lata, bo ok. 4 800 zł. Najmniej – osoby powyżej 60. roku życia, które budżetują na ten cel 2 000 zł. Jak wynika z naszego badania, tylko 9% respondentów planuje kupno samochodu, ale będzie to kosztowny zakup – średnio chcemy nabyć auto za ok. 34 800 zł. Najwięcej, bo średnio aż 42 113 zł, gotowi są wydać najmłodsi respondenci w wieku 25-34 lata. Tymczasem osoby w wieku ich rodziców (45-59 lat) planują na zakup auta przeznaczyć średnio 12 tys. zł” – powiedziała ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska Anna Karasińska, cytowana w komunikacie.

Zakup sprzętu RTV/AGD 

Badani myślą też o zakupie sprzętu RTV/AGD – robi to 18% z nich, i planują przeznaczyć na sprzęt średnio 1 800 zł. Polacy troszczą się też o swoje zdrowie – aż 17% w corocznym budżecie uwzględniło wydatki na leczenie – wyniosą ich ok. 1 500 zł. O 700 zł więcej na leki i wizyty u lekarzy chcą przeznaczyć respondenci w wieku 45-59 lat, podano również.

Średnio 19 tys. zł na spłatę kredytów

15% uczestników badania Barometr Providenta zabezpiecza średnio 19 tys. zł na spłatę kredytów. Tyle samo respondentów już na początku roku planuje Boże Narodzenie i deklaruje, że wyda na święta ok. 660 zł.

“Ostatnie miejsca w rankingu największych obciążeń w domowym budżecie na 2019 rok należą do dużych okazjonalnych wydatków związanych z weselem czy zakupem domu lub mieszkania. 5% respondentów planuje przeznaczyć na wesele średnio 17 135 zł. Zakup domu lub mieszkania planuje 3% badanych i przeznacza na ten cel średnio 49 020 zł. Coraz mniej osób, bo tylko 4% badanych, wskazuje, że musi dużo wcześniej zabezpieczyć środki na szkolną wyprawkę” – czytamy dalej.

Ponad połowa osób planujących już tegoroczne wydatki stwierdziła, że największy wydatek pokryje ze swoich oszczędności, a niemal 40% uważa, że zrobi to z bieżących dochodów, wskazano także.

“Co dziesiąty respondent myśli o pożyczce w banku. Taki sam odsetek zamierza zapożyczyć się u rodziny. Każda z tych osób powinna pamiętać o odpowiedzialnym pożyczaniu i dobrze się zastanowić, czy planowany wydatek jest dla niej niezbędny i czy na pewno ją na niego stać. Jak pokazują wyniki badania, najwięcej pieniędzy na realizację swoich tegorocznych planów chcą przeznaczyć młodzi ludzie w wieku 25-34 lata. 13% z nich pożyczy pieniądze w banku, a 14% zapożyczy się u rodziny. Ze względu na młody wiek i jeszcze niewielkie doświadczenie w zarządzaniu pieniędzmi, powinni rozsądnie podejść do tych wydatków i szczegółowo zaplanować swój roczny budżet, uwzględniając w nim wysokość raty kredytu czy pożyczki” – dodała kierownik biura prasowego i komunikacji wewnętrznej w Provident Polska Karolina Łuczak.

Poprawa sytuacji materialnej

Połowa respondentów, którzy już myślą o przyszłorocznych wydatkach, oczekuje w najbliższym roku poprawy swojej sytuacji materialnej. Co czwarty badany uważa, że nic się zmieni, a co piąty pesymistycznie podchodzi do swojej sytuacji finansowej, podsumowano.

Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zrealizowała firma Danae w dniach 7-12 grudnia 2018 roku na ogólnopolskiej próbie n=1009 Polaków w wieku 15+.

Źródło: ISBnews

Udostępnij artykuł: